29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Patrikhanesinin (okuvvet ve nüfuz kazanması elbette ki zararlıdır. He- le Papa, söylendiği gibi, Türkiye- den, Fener lehine tavizler isterse, çok dikkatli davranılmalıdır. Papanın ziyaretinin Türkiye için kritik yönlerinden biri de, Papa ile Patrik arasında Kudüs meselesinin görüşülmesi o ihtimalidir. e Yayılan haberlere göre İsrail, Papaya, Ku- düsteki kutsal hristiyan eserlerinin mülkiyetini ilgili kiliselere verme- yi teklif etmiştir. Vatikan buna ta- raftardır. Papa, Athenagorası da, bu konuda müttefik olarak yanına almak isteyecektir. Oysa Türkiyenin Ortadoğu konusundaki tezi, bu for- mülle çelişmektedir. Bilindiği gibi Türkiye, İsrailin, işgal ettiği toprak- lardan çekilmesini istemekte ve a- rap tezini desteklemektedir. Ortada bu durum varken, İstanbulda Papa- nın, İsrail lehindeki bir görüşe ta- raftar kazanmak için temaslar yap- ması ve hele, türk vatandaşı olan Patriğin Papa ile ittifak etmesi son derecede zararlı olur ve arapları küstürebilir. Tepkiler Zaten AP iktidarı, Papanın ziyareti ile son derece zor durumda kalmıştır. Papanın ziyaret progra- mı günlerce açıklanamamış, proto- kol tayin edilirken sakal ve bıyık arasında kalınmıştır. Muhafazakâr ve fanatik çevreler -ki AP'nin baş destekçileridir-, ziyarete büyük tep- ki göstermişlerdir. Bu tepkiler, çok geride kalan hristiyan - müslüman çatışması- temeline oturmaktadır. Müstümanların ibadetine açılmamış olan Ayasofyayı Papanın ziyareti, bizim fanatik dincileri çileden çı- karmaktadır. Hele Papanın, Aya- sofyaya girer girmez hemen diz çö- küp duaya başlaması, iyice buruk- luk yaratmıştır. Muhtemel olayla- rın önlenmesi için Poliste izinler kaldırılmış, Papanın geceyi geçire- ceği Pangaltı Sümbül Sokaktaki DE a kordon altına alınmıştır. Ayaso yaya Vatikan bayrağı asmak mese- leşi ise ilgilileri çok düşündürmek- tedir. Papanın ziyaretinin Salıya rastlaması, "Fatih İstanbula Salı günü girmişti. Papa, intikam dü- şüncesiyle Salı günü geliyor" diye yorumlanmıştır. Bu, egzantrik bir iddiadır! Fakat ziyaret programını düzenleyenlerin böyle bir yorumu hesaba, katmamaları da büyük hata dır. Zaten ziyaret programının ve protokolün düzenlenmesinde hata- lar vardır. Örneğin Cumhurbaşka- nının, Papa kendisini! ziyarete gel- mediği halde, karşılayıcılar arasın- da bulunması gibi... Vatikan, dünyanın en küçük dev- letidir, fakat en nüfuzlu devletleri arasında yeri vardır. İş adamları- nın dergisi "Förtune"ye göre, Kato- lik Kilisesi dünyanın en mükemmel Papanın Vatikandaki çalışma masası Hristiyan dünyayı gören göz AKİS Kulağa Küpe Ah dokunulmazlık kaldıranlar, neredesiniz ? Bülbül dağındaki bir , evin "Meryemananın , son Jkametgâhı” olduğuna hristi- yan dünyasının iman etmesi ne demektir, bilir misiniz? Türkiyeye turist akması de- mektir. Bunun için dünya kadar propaganda yapıyoruz ve iki Papa, bu gelen ile bundan ev- velki, bizden hiç bir yardımı esirgememişlerdir. Hal böyle iken bit ses: "Ne münasebet, bu evde Meryema- na filan oturmamıştır. - Nedir bu saçmalık? Biz ne Papayı is- teriz, ne Meryemanayı." Kim bu, bilir misiniz? Bir İktidar Milletvekili. Mevlüt A- teş diye biri. Balıkesirde vâiz- miş. Milletvekili yapmışlar. enderes, odundan millet- vekili Yi eee bim iddia e- derdi. A e bunlar da ora- Ffeste, da kalsalardı! organizasyonudur. Vatikanın yüzöl- çümü 36 kilometrekareyi geçmez- fakat Vatikan çok zengindir. Zen- ginliğinin kaynağını, dünyadaki ka- tolik kileselerinden gelen ianeler ve İtalyanın bütçesine konan paralar teşkil etmektedir. Bu servet, çok iyi şekilde işletilmektedir. Vatikanın, bazı bankalarda, büyük sanayi te- sislerinde de hisseleri vardır. Ban- kalara kredi açtığı dahi olur. Vati- kanın bu konudaki becerikliliğine bir örnek, Süveyş krizi öncesinde. Papalığın, daha ortada bir şey yok- ken, meseleyi haber alması ve elin- de bulunan külliyetli miktarda ka- nal hissesini satışa (çıkarmasıdır. Kaderin tuhaf cilvesi, bu hisseleri satın alan ve kazığı yiyen devlet de Sovyet Rusya olmuştur. "Papa mi? Kaç tümeni var?" diye Vatikanla a- lay eden Stalinin Rusyacı!.. Bu bakımdan, Vatikanla münasebet- lerde oyuna gelmemek için dikkat etmek gerekir. 29 Temmuz 1967