29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER A.B.D. "Siyah Kuvvet" Birleşik Amerikanın en zengin e- yaletlerinden biri olan New Jer- sey'nin Kewark kenti, geçtiğimiz iki hafta boyunca kanlı bir siyah- beyaz çatışmasına sahne olduğu yet- miyormuş gibi, geçen Cumartesi sa- bahı da sanki abluka altına alınmış bir savaş alanını andırıyordu. Nü- fusunun yarısından çoğu siyah olan bu sisli, dumanlı endüstri merke- zinde, zencilerin oturduğu geniş ma- halleler, dişlerine kadar silâhlı mu- hafızların kordonu altına alınmış, bütün köşebaşları bindirilmiş po- lislerle kesilmişti. Kentin güvenliği- ni sağlamakla görevli olanlar, bir yandan, kızgın yaz güneşinin altın- da barındıkları ilkel konutlarında bunalan siyahları kendi kesimlerin- de tutmaya çalışırken, öteyandan da Newark'ta yaşayan beyazları mümkün mertebe ortalıkta görün- memeye çağırıyorlardı. Eğer beyaz- lar fazla ortalıkta görünecek olur- larsa, alman bütün güvenlik tedbir- lerine rağmen, başları derde gire- bilirdi. Çünkü, geçen Cumartesi gü- nü Newark'ta Birleşik Amerikanın her tarafından gelen bine yakın zenci lider toplanmıştı ve bunlar, amerikalı siyahların bundan sonra beyazlar karşısında - izleyecekleri ortak politikayı kararlaştıracaklar- dı. Newark kentinin güvenliğini sağ- lamakla görevli olanlar, bu toplantı nın sonunda ne çıkacağım pek iyi bildikleri içindir ki, korkulu rüya görmektense uyanık yatmayı tercih malât fiyatına Zenciler yürüyor Bitmeyen çile ediyorlardı. lında, dünyanın en zengin ül- kesinde yaşadıkları halde fakirlik ve gerilikten bunalan siyahların ya- pacakları Newark toplantısından ne çıkacağını yalnız yak . eğil, bu konuyla uzakta dan ilgilenen tarafsız gözlemciler de pek iyi biliyorlardı. Birleşik Ame- rikada (oyaşayan bu gözlemcilerin hemen hepsi, daha yaz başında, bu yıl Birleşik Devletleri geniş ve kanlı ırk kavgalarının beklediğini; beyaz- larla yalnız kâğıt üzerinde eşit olup sosyal ve ekonomik bakımdan en büyük gerilikler İçinde bulunan si- yah çoğunluğun, artık kendilerine perakende İ Avrupa ipliğinden mamul, ütü istemeyen Diolen gömlekler FAiK'te Kısa o kollu Uzun kollu: 4200 TI. 4500 TL. Uzun kollu ve cepli : 45.00 TL. 5 Adetten aşağı olmamak şartiyle yurdun her yerine ödemeli gönderilir. FAİK İzmir Cad. 25 Yenişehir — Ankara (AKİS: 288) sabır ve barışçı direnme öğütleyen liderleri bir yana iterek, şiddet yo- lunu seçeceklerini pek açık bir bi- çimde görmüşlerdi. Fakat o zaman ortaya çıkacak hercümerci düşün- meye cesaret bile edemeyen ameri- kan kamuoyu ve yöneticileri, bu gerçeği bir türlü" kabule yanaşma- mışlardır. Bu bakımdan, geçen haf- tanın sonunda yapılan Newark top- lantısında siyah liderler, zencilerin "dayanılmaz durumlarda şiddete başvurma ohakkı"nı kabul edince, Johnson yönetiminin ve amerikan basınının gözü fena halde açılmış- Barıştan savaşa Hatırlanacağı gibi, Birleşik Ame- rikanın ırk kavgalarıyla geçirdi- $i yazların ilki bu değildir. Son beş- altı yıldır, yaşadıkları büyük şehir- lerin en geri mahallelerine sıkışıp kalan siyahlar buralarda karışıklık- lar Çıkarmakta; ırk kavgası yüzün- den ölenlerin sayın her yıl biraz da- ha kabarmakta; New York'un Har- lemi, Los Angeles'in Watts'ı, Şika- go, Detroit, Filadelfiya, Cleveland, akland, Sein Louis ve New Orle- ans gibi büyük kentlerin zenci ma- halleleri, her yaz savaş alanına dön- mektedir. Amerikan toplumunun bu ikinci sınıf vatandaşları, şimdiye kadar liderleri tarafından he sallığa ve çağrılmışlardır. Siyah - beyaz ayrılığının ancak ba- rışçı yollardan giderilebileceğini savunan kurumların başında Siyah- ların ilerlemesi için Ulusal Birlik 29 Temmuz 1967