29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

AKİS — ihtilâli onlara teslim etme- yeceğim," dedi. Başbakanın yaptığı açıklamalar bir bomba tesiri bıraktı. Burjuvaziyi temsil eden bütün Bakanlar komp- lonun "içindeydiler. Bir bahane icat ettiler ve istifalarını verdiler. Zaten almış oldukları talimat bunu ge- rektiriyordu. Böylece (o Komilofun işini kolaylaştırdıklarını sanıyorlar- dı. Fakat Kerenski mukavemet ka- rarım vermişti ve komploya dahil olanları tevkif ettiriyordu. Purişke- viç bu arada evinde tevkif olundu ve bir tahkikat komisyonu kuruldu. Darbe teşebbüsünün haberi bütün Başkentte bir anda duyuldu ve, bol- şevikler Kerenskinin yardımına gel- diler. Orora kruvazörünün müret- tebatı Kışlık Sarayı korumak göre- vini istedi. Kerenski Kronştadın ih- tilâlci deniz erlerini. Petrograd üze- rine yürüyen âsi kuvvetlere muka- vemet etmek üzere çağırdı. Deniz erleri aralarında bir heyet kurdu- lar ve bütün bolşevikler gibi tevkif edilmiş olan Troçkiyle (görüşmeyi talep ettiler. Ondan, ne yapmaları gerektiği hususunda akıl danışacak- lardı. Troçki Kerenskinin General Komilofa karşı savunulması direk- tifini verdi. Bu arada, ikibin ruble teminat karşılığında tahliyesi sağ- landı. Aynı şartlarla başka bolşe- vikler de serbest bırakıldılar. Lenin de eş vaziyeti aldı; — Komilofa karşı Kerenskinin birlikleriyle birlikte çarpışıyoruz ve buna devam edeceğiz. Fakat bun- dan, bizim Kerenskiyi destekledi- gimiz mânası çıkarılmamalıdır. Ke- renskinin lâçkalığını ve tereddütle- rini telin ediyoruz. Bizce Geçici Hü- ümet de Komilofuh komplosunun bir suç ortağıdır. Bolşeviklerin dişlerine kadar si- lâhlı milisleri derhal seferber oldu- lar. Bunlar Vahşi Tümene karşı yo- la çıkarıldılar. Tümenin yolu üzerin- deki bütün hücrelere emirler sarıl- dı. Krimof, Petrograda daha çabuk gelebilmek için Tümeni trenle ge- tiriyordu. Kızıl demiryolu işçileri akla gelecek bütün sabotaj yap- tılar. Hükümete sadık piyadeler Pet- rogradın elli kilometre ilerisinde siper kazıyorlardı. Karışıklıklar her yerde patlak vermişti. General nikin adamları tarafından tevkif e- dildi. Bolşevikler, kendi ayaklan- malarını önleyecek olan bu darbe hareketine karşı eh canlı şekilde sa- vaşanlar oldular. Vahşi Tümen bu sırada Başken- tin 170 kilometre ötesindeki Lugaya gelmişti. Tümen müslüman tatar- lardan teşekkül ediyordu. Kafkasya daki bolşevik lider Kirof, bunları karşılamak ve Krimofun emirlerini Petrogradda herkes, eline ne geçerse onunla vuruşuyordu. Otomobiller yolda geçerken zaptediliyor ve kullanılıyordu. Fabrikalar, evler sık sık yağma ediliyordu. Asayiş diye bir şey kalmamıştı. Bir küçük gösteri süratle büyüyor ve mahiyeti dakikadan dakikaya değişiyordu. 20 Temmuz 1967 TARİH dinlememeye teşvik etmek üzere a- ralarına (omüslüman o bolşeviklerin gönderilmesini tavsiye etti Kafkas- yalı dağ birlikleri (o Minskteydiler. Komitelerinin başkam, sonradan Mareşallik payesine yükselecek olan ir erdi: Budiyeni. Budiyeni adam- larıyla Vahşi Tümenin bulunduğu yere gitti; Görüşmeler müsbet ne- ticelendi. Süvariler trenden indiril- diler, silâhtan tecrit (edildiler ve bir küçük şehre götürülüp orada en- terne oldular. Bu, Komilofun plân- larına karşı darbelerin en büyüğüy- dü. Krimof da tevkif edilip Petrög- rada, "Kerenskinin huzuruna getiril- mişti. Orada, Başkomutanından al- dığı emirleri infaz ettiğini söyle- mekle başladı. Fakat sonda, komp- loya dahil olduğunu, toplantılara katıldığını itiraf etti. e Kendisine Petrograd yakınında bir komutanlık vaad edilmişti. Kerenski kendisini, bir tahkikat komisyonunun emrine daima amade olması şartıyla ser- best bıraktırdı. Krimof Kışlık Sa- raydan çıktı, bir arkadaşının evine gitti ve orada bir odaya kapanıp tabancasıyla intihar etti. Kendini vurmadan evvel vasiyetname mahi- ya bir kaç cümle karalamış- "Memleketimi çok sevdiğim için du. ölüyorum diyor Komnilof, Denikin ve başka dört general de tevkif oolunmuşlar ve Bikofta bir kız kolejine hapsedil- mişlerdi. Muhafızları türkmen sü- varilerdi. Kornilof onların dilini ko- nuşuyordu. Darbe teşebbüsü suya düşmüştü ama daha pek kısa bir süre önce Moskovadaki Devlet Konferansında hiç olmazsa zahiren kurtarılmış gi- bi görünen kapitalistlerin. general- lerin, Sovyetlerin, menşeviklerin, ih- tilâlci Sosyalistlerin burjuva demok- rat antantları tamamen parçalan- mış dağılmıştı. Aşın sağın harekeli gerçekleri iile çıkarmıştı. e Ke- renski 14 e Cumhuriyeti ilân etti, fakat a fazla umursamadı. Hadiselerin gebe olduğunu herkes hissediyordu. Başbakan aynı zaman- a Başkomutanlığı da üzerine aldı. Marka der ki "ihtilâl bazen, mu- kabil ihtilâl tarafından dürtüklen- mek ister". Bunu Stalin aldı ve bol- şeviklere talimat.olarak verdi. Kor- nilofun teşebbüsü ihtilâlci temayül- leri kırbaçlamışti. İhtilâl bir ara dinamizminden kaybetmişti. Şimdi bunu tekrar kazanmış oluyordu. Kerenski bolşeviklerle (o birlikte 33