29 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

29 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TARİH bolşeviklerin dışındaki partilerin li- derlerine ayrılmıştı. Sağcı partiden üyukof ve Maklakof, Prens Lvof oradaydılar. o "Rus marksizminin babası" Plekhanof dikkatleri çeki- yordu. Plekhanof kürsüye geldiğin- de Leninden, kesinlikle tasfiye edil- miş bir eski düşman gibi bahsetti. Çarlığa karşı ayaklanmaya katılmış olan kahramanlar da o romantik devri temsil ediyorlardı. Korkunç Şlüselburg hapishanesinin eski sa- kinlerinden iki kadın ,1902'de Tam- bof valisini öldürdükten sonra ka- zakların eline teslim edilen Maria Spiridonova ve Vera Figner salon- daydılar. Eski anarşistlerden Prens Kropotkin ve doksanlık oKaterina Breşko - Breşkovskaya (davetliler arasındaydılar. Don kazaklarının yeni atamam, General Kaledin bir locadaydı. Dört Dumada yer almış olanlar, Rusya - nın çeşitli sınıf ve teşekküllerinin temsilcileri. Bütün Rusya Sovyetle- ri İcra Komitesi üyeleri salonu dol- duruyorlardı. Buna mukabil bolşevikler de boş durmamışlardı. Moskova da ne ka- dar kuvvetli olduklarım ispat, için 25 Ağustosta 24 saatlik genel grev ilân etmişler ve bunun tatbikatın- da başarı kazanmışlar, nakil vası- talarını durdurmuşlar, elektrik ce- reyanını kesmişlerdi. Bu suretle Konferansın (oüyeleri bolşeviklerin varlığını hissetmişlerdi. Toplantıda başlıca Rİ ön askeri meseleler ve harp o mutanlar bozguncu Din ve davranışların karşısındaydılar. Don Kazakları adına konuştuğunu be- lirten Kaledin, sosyalist Bakanların lunduklarını hatırlattıktan sonra: "— Bozguncuların bu Hükümet- te yeri yoktur" dedi ve "Mujiklerin Bakanı" diye anılan Çernofa baktı. Kaledinin talepleri sosyalistler İçin bir çok prensiplerinin reddi mâ- nasını taşıyordu: (o Ordudaki siyasi komitelerin tamamen lâğvedilmesi, erlere tanınmış bütün hakların kal- dırılması, otoritenin tekrar tesisi, Kurucu Meclisin Petrogradda değil de Moskovada toplantıya çağırıl- ması.. Komnilof daha fazla endişe vere- cek şeyler söyledi. Düşman Riganın kapısına gelmişti. Eğer Rus Ordusu orada tutunamazsa Petrograd yolu açılacaktı. Halbuki Ordu, disiplin eksikliğinden çarpışacak halde de- 30 AKİS Komnilof meşhur Vahşi Tümeni Petrograd üzerine yürüttüğü zaman Tümenin müslüman süvarilerine karşı ayartıcı müslüman bolşevikle- rin gönderilmesi fikrini veren irof oldu. Bugün Petrograddaki Kirof alanında Kirofun bu heykeli vardır. Kirof sonradan bürosunda, Stalin tarafından öldürtülecektir. Kornilof: Bırakınız sign ve Petrogradı edi. Ertesi gün Moskoyadaki bolşe- vik gazete "İhtar mı, tehdit mi?" diye soruyor ve diyordu ki: "Uğranılan hezimet Komilofu Başkomutan yaptı. Riganın teslim olması Komnilofu diktatör . yapma- malıdır." Konferansta çeşitli grupların ne kadar birbiri karşısında olduğu be- lirdi.. Askerler Hükümeti sevmiyor- lar ve tutmuyorlardı. e Sosyalistler harbin doğurduğu inanılmaz ka- Se gerekli tedbirleri kurtarayım" zançları yerdiler. Buna mukabil sa- nayiciler verimin düştüğünü söyle- Sr et toplantının Be her nüşte hal yoluna girdi ama il “faaliyetin kulislerde “seçtiği çok gözden kaçtı. Komilofun idaresinde yapılacak asker! darbenin son ka- rarları orada verildi. Başkomutan ile Cumhuriyetçi Merkezin temsilci- lerinin gizli bir buluşmalarında dar- benin tarihi olarak 9 Eylül karar- laştırıldı. Sağın Kabinede bulunan Bakanları o tarihten önce istifala- rını verecekler ve çekileceklerdi. Liberal bir asker, General Ver- kovski cereyan edenleri sezdi ve 29 Temmuz 1967