11 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Londra konferansı İngiltere, Filistindeki Arap ve Yahudi geçimsizliğine bir çare olarak memleketi biri Yahudi ve diğeri Arap olmak üzere iki müstakil hükümete Ayırmak için müteveffa Lorü Peelin riyaset eitiği tahkik komisyonunun favsiyesile verdiği karar tatbik edilemiyeceğini anladıktan sonra Arap- larla Yahudileri Londrada bir konferansa davet ederek aralarını bulmağı düşünmüştü, Fakat Araplarla Yahudileri Filistinin mukadderafı üzerinde görüş“ türmek şöyle dursun bir araya getirmeğe bile imkân olmadığını gördüğü Yaman Lonârada biri yalnız Arapların ve diğeri de yalnız Yahudilerin işti- Fak edecekleri iki ayrı konferans davet etmiştir. Fakat Filistin Araplarmı bir araya toplamak zorlaşmış olduğundan Üçüncü bir konferansın daha tertip edilmesi icap ediyor. Bir milyon tutan Filistin Arapları Hüseyni ve Nişaşibi adını taşıyan iki hanedanın riyaset ettiği iki büyük siyasi teşekkülün nüfuzu altındadır. Kudüs müftüsünün Mensup bulunduğu Hüseyniler tedhiş ve harp yolile ve Nişaşibiler ise iti. dal ve sulh yolu ile Filistinin İngiliz idaresinden ve Yahudi muhaceretin- den kurtarılması taraftarıdırlar, Filistinin taksimi tasavvuruna karşı Müf- tü silâh mücadeleye giriştikten sonra itidal taraftarlarından birçoğunun ilistin milli davasına ihanet ile itham edilerek çeteler tarafından öldürül. müş olması iki hanedan arasındaki eski rekabet ve ziddiyeti can düşmanı haline getirmiştir. Binaenaleyh Filistin Arapları Londra Arap konferansına davet edildik- leri zaman iki hanedan birleşerek müşterek bir heyet göndermemişlerdir. Ayrı ayrı gönderdikleri heyetler ise ne Arap devletleri mümessillerinin ne de ngiliz devlet adamlarının gösterdikleri tavassut ve gayrete rağmen bir Masa etrafında toplanıp görüşmekten imtina etmişlerdir, Maahaza bu ihtilâf Filistin Arapların umumi davasına bir tesir yap- Mayacaktır. Bütün Arap &lemi Filistine Yahudi muhaceretinin kesilmesini Ve bu memleketin civardaki Suriye ve Maverayı Şeria ile birlikte müttehld hükümetlerden müteşekkil bir Arap devletinin parçası olmasını istiyor. Bu Arap devleti ilerde Mısırın da dahil ve hatta riyaset edeceği büyük Arap devlet camiasının vücuda gelmesine zemin hazırlayacaktır. AKŞAM . gemi Bunun için hastalar sözün tam le denizden, denize havasından deniz tedavisinden İstifade edemiyor- lar. Çaresi? Çaresi gayet basit: Mo- der sıhhat şartlarını haiz büyük bir Pariste İntişar eden Sıhhat Muâsı yaziyor : Bugün artık deniz havasının bir | $ok hastalıklara, bilhassa - vereme | $ok yararlı olduğu anlaşıldı. Ne ya- Yık ki, vapurlarda hasta tedavi im. | sanateryom gemi yapmaktır. â > . | Bundan birkaç ay evvel pi” a şisis eri > eza ve | bir sanateryom köyü kuruldu. Bü- Li AŞA ela İİ düm bir köy sanatoryom haline kondu . Şüilmiyor; sonra da en son sistem | © Bugün artık açık deniz havasının « Transatlantiklerde bile, hastaların | bilhama veremlilere iyi geldiği tebey- tam istirahatlerini temin edecek şart-| yün ettiğine göre, sanatoryom gemi- lar mevcud değildir. ler inşası zarüret halini almıştır. Paris yangınları Bizde aşağı yukarı kökleşmiş bir | 2.694 yangın anaat vardır: Balının büyük mede- | söndürmüş, 2.226 can kurtarmıştır. Mİ şehirlerinde sık sık yangın olmaz. Canları kurtarılanların çoğu top- aris Belediyesinin bu sene çıkardığı ani sanlarilır dk bir istatistik bu kanaati kökünden meç- | rak ve enka faiyenin emrinde, | İ 1938 senesi zarfında Paris 1! 42 kan verici vardır. Bu kan vericiler | | #ine 11.270 yangın haberi verilmiş Pâriş itfaiyesi geçen bir sene içinde Tristan Dacunha adası yi kere temas etmiş olurlar. Aboneler, her sene sonunda 365 | tans güzete akrlar ve her gün bir İ #anesini okuyarak senenin sonunu | bulurlar ve son günü gene ellerine İ 365 yeni gazete gelir. Adanın havası bozuktur. Gökyü l yö r, bir sene zarfında 161 kişiye kan ver- mişlerdir. Küçük bir ada; daha doğrusu, Ümid | burnunun hilera bir köşesine serpe- lenmiş birçok adacıklar arasında €n büyüğü dü Bu adanın nüfusu yüz kişi kadar- » Bu adaya senede bir kere vapur Hğrar, Ada, seyrüsefer hatlarından uzak Olduğu için gemiler rofa değiştirip &daya uğramazlar, Bunun için, weritan Dacunho adası sakinleri yer- Tramvay ve tünel şirketlerinin satın alınması mukavelesinin İmzası yüzü senenin 360 günü bulutludur. Bu adada yaşar musınız?, Fakat belki bu adaya da bir kaç radyo kon- Sağda afıa vekili B. Al Çetinkaya, solda şirkel murahhasları mukaveleyi İma sliyorlar muayeneye tabi İ | | Savunda | | insanın Baş ağrısı ve hazımsızlığın başlıca sebebi ayakkabıların uygun olmaması imiş İngilterenin fen- ni ve sınai araşlır. malar dairesi tara- fından ahiren neğ- redilen senelik por gıda meselele- ri hakkında elde e- dilen mühim meti- celeri ve bu neticelere göre alınan ted- birleri uzun uzadıya izah etmektedir, Elde edilen en faydalı neticelerden biri, meyvaların taze olarak muhafa- zasma gittir, Meyvalar, muhafaza için soğuk hava depolanma konulmakta idi, Halbuki ekserya alelâde soğuk ha» va depolarında meyva bozulmaktadır. Bilhassa İngilterede yetişen meyva cinslerinin çoğu bu gibi depolarda mu- hafaza, edilememektedir. rü“ Bu daire tarafından yapılan ted. kiklere göre meyvaların bu gibi depo- larda muhafaza edilememesinin sebe- 1 edecek > tertibatın atına uygun olmama- 1l teneffüs eder- etmektedir. ii etinden çıkan kârbun bir daha teneffüse nadığı gibi a da kendisi: çıkan katbun se meyva di zulmaktı a depoları tecdidi hava bonu meyvaların bulun. 'den çıkarmamaktadır. tertibatı ki dukları y Bu netice elde edildikten sonra mey- $ vaların £ soğuk hava zum görülmüştür. terede bu gibi depoların hacmı üç mil. yön ayak tutuyor. F t bu henüz başlangıçtan ibarettir. Bundan sonra 3.943 baca tutuşması | nün diğer kıtalarile senede bir | Uyuşturucu madde iptilâsile mücadele Hayırlızndans. hapizane ku. rulması fikri tetkik ediliyor Uyuşturucu maddeler iptilâsı ve kaçakçılığıyle daha siki mücadele için gümrük muhafaza teşkilâtı bu suçtan mahküm olanların tecrid edil mesini, bunlar için meselâ Hayırsız adada bir hapishane yapılmasını tek- lif etmek fikrinde idi Bu cihet alâkadar mekamlar ara- sında ehemmiyetle karşılanmış, şeh- rimizde bulunan Gümrük ve İnhisar. lar Vekili B. Ali Râna da bu hususta izahat almıştır. Yeşilhilği cemiyeti de bu cihete alâka göstermiştir. Ce- miyet relsi B. Fahreddin Kerim Ce nevrede toplanan beynelmilel kongre- de bu tezi müdafaa ettiğini söylemek- tedi, Muhafaza teşkilâtının ileri sürdüğü teklif üzerinde tedkikler ya- pılması muhtemeldir. ki kamyondan biri taksilere, biri tramavaya çarptı Şoför Hayatinin idaresindeki kam- yon, evvelki gece saat yirmi ikiye doğru Şehzadebâşından geçerken yo- İun bir kenarında duran 1723 ve 2125 humaralı taksilere çarpmış, ikisini da hasara uğratmıştır. Şoför Hayali polisçe yakalanarak hakkında kanun! takibata girişil- miştir. Şoför Şükrünün idaresindeki kam- yon, Karaköyden Tophaneye gitmek- te olan 89 numaralı tramvayın sol tarafından gitmek istemiş, bu sırada tramvaya çarparak hâsara uğratmış- tır, Polis şoförü yakalamıştır, Maraşın kurtuluş günü Şubatın on ikinci yarınki Pazar günü Maraşın kurtuluşunun yıldönü- müne müsadiftir, Bu münasebetle 12 Şubat Pazar gecesi saat 20,30 da Bey» oğlu Halkevinde bir toplantı yapılar satir. İngiltere fenni ve sınai araştırmalar dairesi uzun ted- kiklerden sonra mühim bir rapor neşretmiştir, Bu rapor da birçok ârızalara sebep olan ayakkabılar olduğu zik- redilmektedir. Raporda her meslek ve iş sahibinin ayak- kabısının ayrı ayrı olması lâzım geldiği bildiriliyor. yüz milyonlarca ayak vüsatinde gaz- h soğuk hava depoları te tir. On sene evvel böyle depoların adı bi. le yoktu. Fenni ve sına! araştırmalar dairesi şimdi her türlü meyvaların ve sebzelerin bu gibi gazlı depolarda mu- hafazası çaresini düşünüyor. Bu dai- re balıkların taze ve bütün gıdal evsa- fını haiz olarak uzun müddet müuha- fazası çaresini bulmuştu, Şimdiye ka- dar balıklar buz parçaları içinde niha» yet 12 gün taze olarak muhafaza edil. mekte idi, Halbuki limon üzerinde sene muhafaza edilebildi- Buğday biti kurdu de- nilen haşeratın yalniz İngilterede her a ettiği hasarat 500,000 İngi- liz lirasına baliğ o hud zahire Fenni ve sinai ekmeğin gıda kıy tedkikler yapmı Neticede ekmek ile tereyağının gıda rejiminde fevka- lâde ehemmiyeti olduğu anlaşılmıştır. Tereyağı yemeklerdeki kalsiyom nok nini telâfi etmekte ve ihtimal gıda- ıtiva ettiği ki yjomu kabili tem sil bir hale getirerek bu vazifeyi yap- maktadır, Malümdur ki, yağ ancak çok mik- tardaki karbohid- rat ile ekledildiği takdirde tessül e- debilir. Halbuki karbohidrati temin öden ekmek ila patatestir. İngilterenin fen ni ve sınal araş» tırmalar dairesi giyecek maddeleri Üzerinde de derin tedkikler yapmış- tır. Bundan garip neticeler alınmıştır, Meselâ baş ağrısının başlıca sebebi ayakkabının sikı ve uygun olmaması. dır. Arkada hissedilen sızılar ve hat- tâ hazımsızlık hep ayakkabıdan ileri gelmektedir. Bu hastalıklar uygun ayakkabı giyildikten sonra bertaraf ol maktadır. Raporda deniliyor ki: «İnsan sıhhatini korumak için mut- laka ayaklarma ve işine uygun ayak» kabı giymelidir. Halbuki dünyanın her tarafında spor, eğlence ve tenezzüh ve banyo için hususi çeşid çeşld ayak- kaplar olduğu halde her günkü işte ğ r icad edil bu için ayrı ayrı ayak apmak lâzımdır. İn- güterede fabrikaların işi memurlar için ar hazırlanmıştır, şimdi fabrikalar» da ve müesseselerde devlet tabiplerinin nezareti altında tecrübe edilmektedir, Bu tecrübelerden alınacak neticelere göre her meslek ve iş sahibinin ayak- kabısı ayrı olacaktır, Futbol ve koşu ve saire sporlar İ yrı ayakkapı lar olduğu yiti nsucat ame lesi ve ban eri için ayrı ayri aya ılacaktır, İnsanın sıhhati için dişleri koru. mak ne kadar lâzım ise ayaklarını da korumak o nisbette lâzımdır. — F. GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ “Deniz kaplanı,, denilen korkunç canavar: Köpek balığı Marmarada, Adalar önün- de bir köpek balığı yakalan- dı, o Bugünkü” nüshamızın ha- vadis okısmın- da tafsilâtını ve resmini bula- dalı Köpek balığının dişleri Köpek balığı, birçok nevileri ihtiva eder. Halk, hepsine birden bu adı ve- rir, geçer. Muhtelif denizlere yayılmış olan, ilimde «Carchariide» denen, hali ha- sırda yaşıyan cinsin 35 nevi vardır. Müstehaselerde de münkariz olmuş nevilere raslanır. Denizlerin bu zalim mahlükları, küçük gemilerin, kayıkların karşıs- na çıkınca, yolcuların ve tayfaların dehşetini mucib olur. Bazan bir dar-/ bede tekneyi devirirler, Ağzı ekseri- yetle alt tarafta olan köpek balıkları, şikârlarını yutmak için, yan döner- ler, Bir lokmada yarı bedeni ısırıp yultuktan sonra ikinci lokmada da mütebakiyi yedikleri seyahatname- lerde anlatılır, «Selache maximusş denen nevi ho- nüz körpe iken bile 8 - 12 metre uzun- luğundadır. Bu nevi, Carcharlas gia- ucus ve Carcharodon Rondeletti ile beraber (ki, bunlar da 12 - 13 metre tulündedirler) köpek balıklarının en kocamanlarını ve tehlikelilerini teş- kil ederler, KAN deva kanl ilya eden En mnntahipetibba tarafından tertip, SIZLI Bahriyeliler, bunlara «Deniz kap- lanı, adını da verirler. Bazı köpek balıkları fosfor saçar- lar. Derileri, ticarette makbuldüç piyasada satılır. Lamna denilen nevin sırtı 4rduaş renginde, karnı beyazdır. Fransanın Okyanusa nazır Charente - İnförleue sahillerinde bulunan 5 metre uzun- Juğundaki bu hayvanlar, sürü İle ge- zerler. Pek obur, pek canavardırlar, Bütün balıklara, her gördüklerine ve bu meyanda insana saldırırlar. Frans sada etleri de yenir, Beyaz, yumuşak» tır, kokusu fena değildir. Bahsettiği- miz Fransa sahlilerinin halkı bilhas- sa körpelerini arar, yer, Oleron ada» sında da bunu yerler ve yiyenler «Ke- di balığı» lezettinde olduğunu söyler» ler, Carcharodon denen nevi, Akdeniş- de de bulunur. Maamafih, Okyanus- ta, Ümid burnunda da mevcuddur, 4 metre uzunluğundadır. Tartısı 2000 kiloya kadar varır. Bariz hususiyeti | dişlerinin pek büyük olmasıdır. V, NOVOTNKi LOKANTA ve BİRAHANESİ Meyestro Mehmed Zorlu İdare- sinde ve Macar Kadın sanatkâr. larından mürekkeb HALASZ Orkestra Neş'e - Eğlence 'Nörasteni, zaliyet ve Chlorose SIROP DESCHLENS, PARIS