1 Haziran 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Haziran 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

Girdinin Yazılması Şimdi, girdilerin nasıl düzenlenebi- leceğini bir örnek üzerinde görelim. Bir yazar dizinleme programı hazırlıyoruz. Yazarın soyadı büyük harfle ve önce girilir, daha sonra virgül ve ön adının ilk harfi ve nokta (KAYMAZ,A.). Dizin!e- me dosyasına tüm isimler sahte (pse- udo) ASCII karakter olarak yazılır. Di- zinleme sözcüğü soyadının 8. harfiy- le biter. Sahte ASCII yazdırmanız için tüm yapmanız gereken her ASCİI ka- rakter byte'ini beş bit'e kısaltmaktır. bu “AND 31'"(ya da AND #$*4F)ile yapı- lır. Soyadı sekiz harften kısaysa sonraki virgül ve ilk adın ilk harfi de bırakilır. Bir yazarı aramak için kullanılan tuş da sahte ASCII karaktere çevrilir. Son harf- ten sonraki ekstra byte'lar 'null '(boş)'- duür. Bu şekilde araştırma programı, tu- şun sonraki byte'i boşsa ona göre ha- reket eder. Bu yolla OĞUZ.B.'yi OĞUZ'- u ya da tüm Orları arayabilirsiniz. Bu bir ismin nasıl yazıldığını bilmediğiniz durumlarda çok yardımcı olacaktır (PROGRAM 1 bu arama tekniğini gös- termektedir). Dosyaları Düzenleme Her ne şekilde olursa olsun, bir süre önce girilmiş bir kaydın ekranda gö- rülmesini kolaylaştırın. Ekranı düzenle- yip yeri değişmiş veriyi orijinal kaydın yerine koyabilmelisiniz. Eğer her çeşit veriyi İnput etmek için altyordamlar (subroutine) kullanırsanız, bunu prog- ramlamak kolay olacaktır. Örneğin girdi olarak yazarın adını alan bir altyordamımız olsun. Girdinin doğruluğu onaylandığı zaman, kayıt “n'de doğru yerine yazılır ve yazar di- zinleme dosyasına bir düzeltilmiş giriş yapar. n kaydı eski ya da ilk defa ya- zılan bir kayıt olabilir. İlk girdilerinizde muflaka bazı hatalar olacaktır. Hata- ları hem girdi sırasında, hem de son- ra düzeltmenizi sağlayacak bir yol ge- reklidir. Geriye son olarak her şeyi bir ara- ya getirmek kalıyor. Programlarınızı Modüller Olarak Hazırlayın Her biri tek iş yapan çok altyorda- mı olan proğramlar yazmanın avan- tajını herhalde kavradınız. Özellikle veri dosyalama sistemlerinde bu 18 avantaj daha açıktır. Bir diziyi belirli bir araçtan girdi olarak almak için bir altyordam, hem klavyeden, hem de disketten bir dizi okumak için yazılmış tek bir aliıyordamdan çok daha yarar- lıdır. Bu altyordam başka altyordam- larda da kullanılabilir (yazar adını, kı— tap adını, yayın tarihini vb. girmek için). Bir yazarın adını girmek ve dizin- leme dosyasının bir kısmını kodlamak için kullanılan altyordam, belli bir ya- zarı aramak için kullanılacak tuşu gir- mek için de kullanılabilir. Mümkün ol- duğu her zaman, altyordamları prog- ram kullanılabilecek şekilde tüm amaçlara yönelik hazırlayın. Yazının sonunda verilen akış şema- sı bir yazar-konu dizinleme dosyasına aittir. Verilerin nasıl ekrana aktarılaca- ğı, nasıl print edileceği ve ekranda i$s- tedikleriniz tümüyle size bağlıdır. Bun- ları kendi ihtiyaçlarınıza göre sapta- yabilirsiniz. Herkesin öncelik ve ihtiyaç- ları değişebilir, ama altyordamları modüler bir şekilde kullanmayı unut- mayın. Felaketleri Önleme Kötü sonuçlara yol açabilecek ha- taları önlemek için kontrol yöntemle- rini unutmamalısınız. Yüzlerce kayıt gir- diniz ve dizin dosyalarını save etme- den sistemi kapattınız. Böyle bir fela- keti kiısmen de olsa önlemenin iki yo- lu vardır: Kullanıcıya durmadan önce dosyayı save etmesini hatırlatma ve kayıp dosyaları esas kayıtlardaki veri disketlerinden yeniden toparlama. özüm her İkisi de olabilir, ama çö- zümü önceden düşünüp önlem al- mak şarttır. Belli bazı hataları tamamiyle önle- yemezsiniz, ancak hasarın ciddiyeti- ni azaltabilirsiniz. Bunlar elektrik kesil- mesi, hardware hatası ve disket üze- rinde yer alan bir error olabilir. Bu tip felaketler için sık sık kayıt kopyaları çı- kartmanız yararlı olacaktır. Uydu Programlar Veri dosya sisteminizi oluşturmak için bir ya da daha fazla programa ihtiyacınız olabilir. Örneğin disketi ya- zılacak kayıtlara hazırlamak için ayrı bir program yazmanız gerekebilir. Bel- ki bin adet relatif kayıta yer ayrılmalı ve boş karakterlerle (11 karakter) dol- durulmalıdır. Bu sıfırlar sistemi gerçek data girdikçe dolacaktır. Böyle işler yapan ayrı programlara uydu prog- ramlar denir. Sistemin bir parçası de- ğgildir, ancak o sistem dışında da bir işe yaramazlar. Böyle programları ana program disketinize yerleştirebi- lirsiniz. Küçük bir altyordam yardımıy- commodore la da ana programdan uydu prog- ramlara gidiş ve dönüşleri sağlayabi- lirsiniz. Son olarak yazı boyunca vurguladı- ğımız gibi dikkatli bir planlama, öngö- rüş ve yaratıcılık iyi veri dosyası yarat- manın ön koşuludur. Sistemi yetkin bir biçimde yazmanın en büyük ödülünü kullanırken alacaksınız. CI