June 1, 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

June 1, 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

Yeni Bir ÜUrün: JPK Ankcıro'dcı faaliyet gösteren Akus- tik Elektronik COMMODORE 64'lerde ve oyun makinalarında statik ve dina- mik elektrik yüklerinin neden olduğu arızaları engelleyecek bir ürün geliş- tirdi. Joystick'ler ile portlar arasında ta- kılan bu ara birim, 1500 Volt'a kadar dinamik ve 400 Volt'a kadar da sta- tik elektrik yüklerini makinadan yalı- tıyor ve böylece örneğin COMMODO- RE 64'ün içindeki CIA (Complex Inter- face Adaptor— ClA) üzerinde meyda- na gelebilecek bir arızayı önlüyor, (CIA mi nedir? Bunu öğrenmek için bu sayıdaki “6526 Üzerine Notlar” adlı ya- zımıza bakacaksınız.) Joystick Port Ko- ruyucu (JPK) olarak adlandırılan bu ara birim, joystiock okuma işlemlerinde herhangi bir yavaşlamaya da neden olmuyor. C-64 Eprom Bilîndiği gibi, son yıllarda, bilgisayar- ların “kişisel”leşmesi, “ev”cilleşmesi, hemen her alanda gündelik yaşama daha fazla sürecini yaşıyoruz. Nere- deyse 1960'ların mainframe'leri (bü- yük bilgisayarları) kadar güçlü bilgi- sayarlar, bütün Batı ülkelerinin süper- market raflarında “ev bilgisayarları” etiketi altında alıcısını beklemektedir. Bu yaygınlaşma, özellikle ABD'de he- men bir yan sanayiin de doğmasına ve büyümesine neden olmuştur. Piya- sada en fazla satılan bilgisayarlar için yazılım, eklenti, arabirim üretmek üze- re birçok yeni şirket kurulmuş, zaten varolanlar da çalışmalarına hız ver- miştir. Bu yan sanayii, akla gelen ve gelmeyen her konuya el atmış, bazen bilgisayarı yapan firmanın bile aklının ucundan geçmeyen ürünleri ortaya koyarak, bilgisayarın günlük yaşama daha fazla girmesine, yaygınlaşma- sına hizmette bulunmuştur. 8 Tahmin edileceği gibi, bu sanayiin Programlıyor gözdesi “Commodore”dur. Commo- dore'un her yeni tipinin ilk örnekleri daha üretim bandından inmeden bu firmalar tarafından alınmakta ve bu tip için üretilebilecek yazılım ve dona- nımı rakip firmalardan önce piyasa- ya sürebilmek için zamanla yarışa gi- rilmektedir. Commodore-ö4, en zen- gin eğlence, eğitim ve iş yazılımı kü- tüphanesine sahip olmasinın yanısıra, çeşitli eklenti ve arabirimler takılarak; konuşmakta alarm sistemlerini kontrol etmekte, telefonda numara çevirmek- te, bir radyo aracılığı ile telsiz teleks işaretlerini yazıycı çevirmekte, elektrik- sel işaretleri bir osiloskop gibi ekran- da göstermekte, video kameraya ta- kılarak görüntü işlemekte, hatta “UFO” dedektörü olarak bile kullanılmakta- dır. C-64'ün ülkemizde de yeterince yaygınlaştığına inanan Verikon, asıl faaliyet alanı olan Telekomünikasyo- nun yanısıra, bu alanda üretim yap- moak üzere bir bölüm oluşturulmuş ve commodore ilk ürün olarak Eprom programlayıcı- yı piyasaya sunmuştur. En ileri tasarım standartlarına uygun olarak üretilen bu programlayıcı C-64'e takilarak; 2,4,8 ve 16 byte epromları program- lamakta ve uygulama yazılımı, otos- tart kartuş olarak kendi içinde bulun- maktadır. Tamamen Türkçe olan ya- zılım, kullanmayı son derece basitleş- tirmekte ve okuma, boş-dolu denetle- me, karşılaştırma, check-sum yapma, kısmen veya tamamen programla- ma, data üzerinde her türlü işleme im- kân verme gibi özellikleri taşımakta- dır. Kullanma klavuzunda çeşitli ep- rom tipleri tanıtılmakta, C-64 için otos- tart kartuş programların nasıl yapıla- cağı, Basic ve makine dile program- ların nasıl kartuş haline getirileceği üzerine ayrıntılı bilgi verilmekte ve ay- rıca bir de kartuş plaket şeması yeral- maktadır. Verikon ciddi yazılım evle- rinin, teknik çevrelerin ve elektronik ımcloîçılorın büyük bir ihtiyacına ce- vap vereceğini tahmin ettiği eprom programlayıcının ardından C-64 kul- lanıcılarının ilgisini çekeceğini umdu- ğu diğer ürünlerini de sırayla piyasa- ya sunacaktır. CI