1 Haziran 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

1 Haziran 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

6526 Üzerine Notlar Bildiğiniz gibi, 6526 Commodore 64'ünüzün dış dünya ile ilişki kurmasını sağlayan Giriş/Çıkış (6/Ç: ya da isterseniz (/0- Input/Output) devresinin adı. 6526 arızaları Commodore'u ile oyun oynayanların uzun süredir başını ağırtmakta idi. teknik servisin kapısını aşındıran bu müşterilerimiz, uzun süredir DU arızanın nereden kaynaklandığını soruyorlardı. Bizim bu müşterilerimizin tecrübelerini birleştiren bu yazı, sorunun teknik ayrıntılarını incelemeyi amaçlıyor. 6526 problemleri iki ayrı başlık altın- da ele alınabilir. 1) 6526 tümleşik devresinin bizzat kendi yapı ve karakteristiklerinden kaynaklanan arızalar. 2) Bu tümleşik devrenin içinde çalış- tığı ortam ve ortamın empoze ettiği muhtemel çalışma koşullarından kay- naklanan arızalar. Dolayısıyla önce 6526 devresinin özelliklerini inceleyelim. İsterseniz işe 6526'nın künyesinden başlayalım: 6526'nın tam ismi 6526 Programmab- le Interface Adaptor. Kataloglarda kısaca 6526 PlA gibi esrarengiz bir kodla anılan şey yani. Türkçesi, 6526 Programlanabilir Arabirim Uyarlayıcı- sı. Bilgisayarcılar dünyasında bir İsmi daha var: Paralel arabirim ya da Pa- ralel porft. 6526'nın bilgisayar ile dış dünya ile ilişki kurduğu pencere olduğunu söy- lemiştik. Dolayısıyla bu fonksiyonu ge- reği iki ayrı yüzü var. Biri sistem, diğe- ri çevresel gereç (peripheral) yüzeyi. Her bir yüzeyde 20'şer adet bağlantı Çubuğu (pin) vardır. Önce sistem yü- zeyinin bağlantılarından başlayalım: 1-8) Veri Yolu (8 Bit): 6526'nın sistem yüzeyinin ilk 8 bağlantısı veri yolu ola- rak adlandırılır. 6526 tüm devresi özellikleri ve elek- triksel karakteristikleri: 6526 isminin de belirttiği gibi compleks bir arabirim adaptörü: Bilgisayar ile dış dünyanın iletişim kurduğu pencere bir anlam- da. Bilgisayarcıların dünyasında “pa- ralel arabirim” ya da paralel port ola- rak adlandırılıyor. Tümleşik devrenin fonksiyonu gereği 2 yüzü var. a) sistem yüzü Data yolu (8 BİT) RAW 4 oku/yaz DO RSO DA RS4 Saklayıcı (Register) D2 RS2 Seçme girişleri D3 RS3 Bunlar sıra- DA sıyla Adres Yolu"- DS nun AO,A/,A2 ve D& A3 nolu yolları- D7 na bağlanır. Böylece 6526 sis- teme 16 Byte'lık bir bellek gibi görünür. Saklayı- cı haritasını Refe- rence Guülde s. 428'de bulabilirsiniz. için Ö5A adres dekoder çıkışına bağla- nır. Chip Select anlamına gelir. RES-) sistem reset'ine bağlıdır. Bilgi- sayar reset edilince çevrebilimler de reset olur. 65526 bu bacağını kullana- rak sistem reset'i farkeder. İRG&-) dış dünyadan gelen kesme (interrupt) isteklerini sistem kesme yo- luna aktarır. b) Çevre birim (peripheral) yüzü 2 adet 8 bitlik part vardır. PAO'den PA7'ye ve PBO'den PB7'ye kadar pinlerin oluş- turduğu A ve B portları. Bu portların her bir yolu 2 adet stan- dart TİL yükü sürebilecek şekilde ta- sarlanmıştır. PC-) B portundan okuma ve yazma yapılması durumunda 1 saat darbe- si uzunluğunda (lojik -O seviyesinde) darbe üretir. FLAG-) Bu sinyal girişine dış dünya- nın bilgisayara iletmek istediği kesme istekleri verilir. Buraya uygulanacak darbenin ya da sinyallerin negatife giden kenarı (okla gösterilen kenar) 2-) Saat girişi (Sistem sacat darbeleri )