1 Haziran 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 7

1 Haziran 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 7

Erman Volce Master Ermqn Voice Master mikrofondan gi- rilen doğal bir sesi dijital bilgiye çevi- riyor. Bu dijital bilgi hafızada saklanıp, VOICE MASTER'la birlikte verilen prog- ramlar sayesinde C-64'ün ses enteg- resi (SID) tarafından yeniden girmiş ol- duğunuz sese çevriliyor. “Örnekleme” yöntemi ile hafızaya alınmış olduğun- dan, bu sesin -özelliklerinden bir şey kaybetmeden- dinlenmesi mümkün oluyor. Yeni nesil bilgisayarlarda bu tür özellikler kullanılmaya başlandı. Fakat araştırma ve geliştirme safhasında olan bu özellik çok pahalıya mal ol- makta. Türkiye'deki insan potansiye- linin hatırı sayılır bir kesimi C-64'le ça- Ilştiığından, bu becerikli makinenin özelliklerinden azami olarak yararla- nılarak, bu olanak C-64'e kazandırıl- di. Ancak, hafızanın 6A4K ile sınırlı ol- ması çok yönlü kullanım olanaklarını zorluyor. Yine de faydalı kullanım ola- nakları oldukça fazla. Örneğin Basic programlarına ses katmak: 10 kelime- ye kadar programınizin içine uyarı mesajları koyabilirsiniz. Ancak bu tak- dirde, Basic programınız için 40 KByte lik yer kalıyor. Ses efektleri üretim programı ile dis- ko parçalarının başında tekrarlanan ses efektlerini siz de elde edebilirsiniz. Ya da sesin zamanı ile oynayarcık kendi sesinizi bir başkasının sesine benzetebilirsiniz. Ayrıca 26 değişik tu- şa müzik enstrümanlarını örnekleyerek bir orkestra gibi müzik çalmanız mMüm- Ün. Grafik analiz programı ses ve akus- tik bilgisi olan kişiler için çok önemli bir program. (Geçen sayıdan itibaren bütün Commodore okurlarının temel ses ve ükustik bilgilerine haiz olduğu- nu farkediyoruz.) Sesinizin grafik eğri- sini ekranda görmek ve bu görüntü- yü bilgiyazardan kâğıda aktarmak mümkün. Uzun konuşmalar adlı program ile 10 saniye içinde girmiş olduğunuz sesi aynı güzellikte (ya da çirkinlikte) din- leyebiliyorsunuz. Ayrıca Voice Master devresinde bir de harici giriş terminali var. Bu giriş sa- yesinde, elektronik bilgisine sahip ar- kadaşlar, analog/dijital dönüştürücü- yü başka amaçlar için de kullanabi- lirler. Bunların dışında Erman Elektronik'- in bir de kelime tanıma ve ıslıkla bes- te yapma programları hazırladığı rTi- vayet ediliyor. Söylenene göre bu programlar hazır olunca, Basic veya Makine Dili kornutlarını kendi sesiniz- le bilgisayara verebilecekmişsiniz. L Teleteknik ve Erman Elektronik'te satılan bu harika aletin fiyatı 40.000 4 KDV. Ankoro'dcı faaliyet gösteren Ortaş A.Ş., Amerika ve Avrupa'daki benzer- lerinden esinlenerek hazırlanan bir gereci piyasaya sürdü. Kartuş çoğalt- Mak, kartuşların içeriklerini diskete ve- ya kasete, BASIC programlarını kartu- şa çekmek, 8 veya 16 KB'lik kartuşlar üretmek gibi fonksiyonlara sahip olan gereç, boş kartlar üzerine dip-switch takılarak veya direk bağlantı yapıla- rak tüm kartuş konfigürasyonlarında çalışabilmekte. Kartuş-Yapıcı-64'ün en önemli özel- liği, Commodore 64'ün 5V çıkışını, içindeki DC-DC konvertörü aracılığıy- la, programlama voltajı olan 21 V'a çıkarmasıdır. Bu güç kaynağı, cihazın üzerindeki bir anahtar ile kontrol edil- mekte, dolayısıyla kartuşlar takılıp çı- karılırken Commodore 64'e veya kar- tuşa bir zarar gelmemektedir. Kartuş-Yapıcı-64 makineye takıldı- ğında herhangi bir program yüklen- mesini gerektirmiyor. Program doğru- dan cihazdan yükleniyor ve ekrana bir menü geliyor. Yapılması istenen iş- lemler, gerektikçe ekranda yazılıyor ve herhangi bir yanlışlık durumunda kullanıcı Uyarılıyor. Kartuş-Yapıcı-64 gerektiğinde 2764 EPROM'ların programlanmasında da kullanılabiliyor. Eprom kartsız 45.000-4 KDV Eprom kartı ile birlikte 54.500 4 KDV commodore