1 Şubat 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

1 Şubat 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

Bilgisayar Eğitimi Nedir? Ne Olmalı? Milli Eğitim Bakanlığı 1985 yılında bilgisayar ihalesine çıktığı zaman, hiç- bir devlet lisesinde bilgisayar bu den- li popüler olmamıştı. 1100 tane bilgi- sayar eğitim amacıyla alınıp liselere yerleştirilecekti. Tabii ki 1100 sayısı Türkiye'deki okullar için çok düşük bir rakamdı. Bu bilgisayarlardan pa- yına düşeni alan liseler kendilerini şanslı sayarlarken, büyük bir çoğun- luğu da nasibini alamamıştı. Nasibi- ni alamayan okullar da kendi çabala- rıyla bilgisayar edinme yoluna gittiler. Değişik yöntemler kullanarak bilgisa- yar sahibi oldular. Fakat sorun bilgi- sayar sahibi olmakla halledilmiyordu tabif ki. Eğitim sorunu vardı. Zaten Türkiye'de eğitim sorunu olmayan pek konu da yoktu. Ve bilgisayar edinmekteki gösterdikleri çabayı ay- nı şekilde eğitmenler için de harcadı- lar ve başarılı oldular. Genele Bir Bakış Bugünün Türkiye'sinde, bilgisayar dünyasında çeşitli kurumlar tarafın- dan çeşitli konularda araştırmalar ya- pılıyor. Bu araştırmaların en büyük- lerinden birisi, Türkiye'de çalışan Bil- gi İşlem Merkezleri'ndeki eleman so- runu. Kendisini en fazla hissettiren konuların başında geliyor elemansız- lık. Tâ 1975 yıllarına kadar geri gidip yapılan araştırmalara bakarsak, o za- man karşılaşıları elemansızlık ile bu- günküsü arasında pek büyük bir fark olmadığını gözlemleyebiliriz. Üniver- sitelerin kaliteli ve nitelikli eleman ye- tiştirebilmek için az sayıda eleman al- maları, bu konuda eleman yetersizli- ğini artırmaktadır. Ve Türkiye'de güç koşullar altında eğitim gören insanlar üniversitenin bitmesiyle birlikte yurt- dışına çıkışın yollarını aramaktadırlar. Zaten üniversitelerden mezun olan öğ- renci sayısı aritmetik bir hızla artar- ken, elemana olan gereksinim geomet- Tik bir hızla artıyor ki, yıllardan beri eğitilmiş insana olan gereksinim ile karşılanabilen arasındaki oran pek de- ğgişmiyor. Ve üniversitelerin doldura- madığı bu boşluğa özel dershaneler el attılar. Doldurulamayan bu boşluk Türkiye'de yeni bir iş sahası yarattı. Bilgisayar programcılığı dershaneleri. Oldukça büyük yatırımlarla girildi bu işe. Büyük bir çoğunluğu başarılı ol- du ise bir kısmı sessiz sedasız kaybol- dular. Bu gelişmelerin sonucunda belli bir ölçüde de olsa bir kısım eleman- lar piyasaya çıktılar. Fakat gazete ilanlarına büyük kuruluşlar tarafın- dan yansıtılan bazı kıstaslar ortaya çıktı. Büyük kuruluşlar çalıştıracak- ları elemanlarda, konusunda yüksek öğrenim görmüş olması koşulunu arı- yorlardı. Fakat yine de bu özel ders- hanelerden mezun olanlar bilgisayar dünyasındaki yerlerini aldılar. Liselerdeki eğitim Bilgisayar konusundaki eğitim, di- ğer eğitimlerden farklı olduğu halde diğer eğitimlerden fazlasıyla sorunlu- dur. Bugün liselerin bazılarında gerek Milli Eğitim'in sağlamış olduğu bilgi- sayarlarla olsun, gerek de İiselerin kendi çabaları sonucundaki edinmiş oldukları bilgisayarla olsun, yoğun bir eğitim sürmektedir. Dersler, eğitmen- lerin nezaretinde uygulamalı olarak yürütülmekte ve Ticaret Liseleri birin- ci sınıflarında bu ders zorunlu olarak kondu. Böylesi bir uygulamayla kar- şılaşıyorlar. Fakat diğer sınıflar da bundan yok- sun kalmamak için hafta sonlarında kurslara katılarak bu açıklarını kapat- maya çalışıyorlar. Eğer liselerdeki bu uygulamalara şöyle bir göz gezdirecek olursak birtakım sorunları olduğunu görüyoruz ve bu sorunlara karşın son derece olumlu adımlar olduğunu gös- teren birçok belirti gözümüze çarpı- yor. Sorunlar Karşımıza çıkan ilk sorun ilk olma- dan kaynaklanıyor. Liseli öğrenciler ilk defa diğer kurslardan farklı nite- likteki ve yapıdaki böyle bir kursla karşılaştıklarından sıkıntı çekiyorlar. 10 Commodore