1 Şubat 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 42

1 Şubat 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 42

Fontmaster İl ıilda birkaç kez, ger- çekten esaslı prog- ramlar ortaya çıkar. İş- te Fontmaster l bu programlardan biri. Commo- dore ö4 için, hatta diğer bilgi- sayarlar için olan kelime işlem programlarından oldukça farklı bir yazılım. Fontmaster Il, yazınızı birçok değişik şekil ve büyüklükte ba- sar. normal bir dot matrix ya- zıcının basabildiği karakterler- le karşılaştırıldığında, harflerin şekillerinin ve boylarının çeşit- liliği gerçekten şaşırtıcı. Fontmaster Il, her biri birbi- rinden tamamiyle değişik 33 harf şeklini (font) içermekte. Bunlar, daktilodan elyazısına kadar değişik türde harf kü- meleri, Rusça, Yunanca ve İb- ranice harfler de var. Hatta “başaşağı” ve "ayna” harfler de düşünülmüş ve eğer size sunulan bu 33 font yeterli de- gilse kendi fontlarınızı kendiniz yaratabilirsiniz. Tek bir metin içinde dokuz değişik font kullanabilirsiniz ve herhangi bir anda hatta bir kelimenin ortasında bir font'- tan diğerine geçmek için iki tuşa basmanız yeterli. Ayrıca negatif basımı (siyah fon üze- rinde beyaz harfler) seçmek de mümkün. Benzer olarak, harflerin yük- sekliğini değiştirip, normal yüksekliğin iki katına çıkmak veya yarısına inmek kolay. Haftta büyük mektupları veya grafik şekilleri basmak için sa- tırları arada hiç boşluk bırak- madan basabilirsiniz. Harflerin yatay büyüklükleri- ni ve sıklığını da değiştirebilir- siniz. Pica'ya (10 karakter/ inch) ve elite'e (12 cpi) ek ola- rak “alternate” (11 cpi) ve “konnect” (13 cpi) yazı mod- ları var. Ayrıca normal, geniş- letilmiş ve sıkıştırılmış yazı tipleri de kullanılabiliyor. Bu yazı tip- lerinin birkaçını birlikte kulla- narak toplam 12 değişik ya- tay boyda yazı yazılabiliyor. Dahası font ve yazı tiplerinin herhangi biri normal veya orantılı sıklıkta (proportional spacing) basılabiliyor. için çok kullanışlı. Program dis- ketininin içinde bir İbranice font'u ve karakter kümesi bu- lunmakta. Arapça yazmak is- tiyorsanız kendinize font yarat- manız gerekecek, fakat bu da zor değil, çünkü font ve ka- rakter kümesi tanımlama programları işinizi kolaylaştır- Orantılı sıklık, sağ kenara yanaşık yazma (right-margin Justification) ile birleştirildiğin- de diğer bir kelime işlem programlarınınkinden daha iyi görünen bir metin ortaya çı- kıyor. Kelimeler arasında yine boşluklar oluşuyor, fakat bu daha az göze çarpıyor, çün- kü orantılı sıklıkta yazarken bir satıra daha çok kelime sığa- biliyor. Görüntüyü ters çevirmeniz de mümkün, bu sizin yazıyı sağdan sola doğru yazmanı- zi sağlıyor. Bu özellik İbranice ya da Arapça gibi sağdan sola okunan dillerde yazmak müakta., Sağdan sola yazı özelliği, “başaşağı” font'u ile birleştiril- diğinde bir metnin sayfaya ters olarak yazılmasını sağla- yabiliyor. Ayrıca, Fontmaster Il bir met- ni bir sayfaya Mmaksimum dört sütun halinde basabiliyor. Eğer yazıcınızın kağıdı geri al- ma özelliği var ise ilk sütun ya- zıldıktan sonra Fontmaster İl kağıdı ilk sütunun başına ge- tirip ikinci sütunu yazmaya başlıyor, aksi halde sizin kağı- dı elle geri almanız için bekli- yor. ı Hİ Z CEREREREL F 42 CERTEEZEEE ÇK Commodore