1 Şubat 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Şubat 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

ilgisayar izik ersinde Son yıllarda bilgisayarlar doğa bilimlerinin hemen bütün alanlarında kendilerini kabul ettirdiler. Böylece, okullar da bu konu ile hesaplaşmak zorunda kaldılar. Biz bu yazımızda, bir fizik dersi çerçevesinde bilgisayarla neler yapılabileceğini daha yakından ele almak istiyoruz. Bütün kişisel bilgisayarlar ve ev bil- gisayarları aslında bir merkezi birim- den (klavyeli bilgisayar), monitörden ya da televizyon aygıtından ve verile- rin depolanması için en azından bir veri setinden ya da distek sürücüsün- den ve muhtemelen bir yazıcıdan olu- şan temel bir sistemdirler. Ama bir fi- zik dersinde bu temel sistemle pek çok şey yapılabilir. Örneğin, bir deney ya- parken, bir dizi ölçüm sonucunda ki- mi bulguları biraraya getirdiğinizi ve bunları birlikte gidişim (regression) çizgisi aracılığıyla grafik olarak değer- lendirmek istediğinizi varsayalım. Bu- nu daha önce bir cep hesap makine- siyle yapmayı denemiş olan herkes, bu işlemin ardında saklı duran işin ne ol- duğunu bilir. Bir bilgisayarda ise du- rum değişiktir. Regresyon çizgisi ile beniz BiLGiN buna tekabül eden ve istenildiği kadar eğriyi grafik olarak sergileyebilecek bir altprogram bir kez programlan- mışsa, geriye artık yapılması gereken tek bir şey kalır: Ölçüm dizisinin so- nuçlarının verilmesi. Bunlar da veril- diğinde, grafik saniyelerle ölçülen bir süre içinde tamamlanmış olur. Bu sa- yede, öğretmenin bir deneyin yapılma- sında harcayacağı zaman kısaltılmış- tır. Başka bir deyişle, zaten oldukça kısa olan ders saatlerinde bir bilgisa- yardan yararlanarak daha verimli bir tarzda çalışılabilir. Kazanılmış zaman ise, örneğin öğrenilmiş bilginin derin- leştirilmesinde kullanılabilir. Tabitf şu durum da gözönüne alınmalıdır: Bil- gisayara değersiz hesap işleri ne kadar yoğun bir tarzda yüklenirse, öğrenci- ler için bu tarz işleri kafadan ya da cep hesap makinesiyle yapmak da o kadar güç gelir. Bu yüzden, bilgisayar dev- reye sokulmadan önce, öğrencilerin belirli hesaplama kurallarına egemen olmalarına mutlaka dikkat edilmeli- Ir. Ama bilgisayarlar yalnızca fiziksel ölçümleri değerlendirmede kullanıl- mazlar. Çok daha ilginç olanı, ölçü- mü bizzat bilgisayara yaptırmaktır. Bunun için C-64'te iki kesişen bölge mevcuttur; bunlardan biri olan “*User- Port” serbestçe programlanabilir. “Üser-Port”', veri giriş/çıkışı için kul- lanıcının hizmetine sekiz adet kanal sunar. Bu veri kanallarından her biri bir yöneltim yazmacı (register) aracı- lığıyla giriş ya da çıkış kanalı olarak 16 Commodore "ET——