1 Şubat 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

1 Şubat 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

ya getirilebileceğini belirleyen kural- lardır. İşte işlem işareti bu kuralı ifa- de eder. Mantık İşlemleri Buraya kadar mümkün bütün sayı- sal bilgilerin ve aralarındaki ilişkile- rin bilgisayarda 2 tabanlı sayı sistemi ile temsil edildiğini gördük. Sayısal bilgilerin bu şekilde temsil edilebilme- sini mümkün kılan, bilgisayarı oluş- turan elektrik devrelerindeki sinyalin yüksek düzeyinin | rakamına, alçak düzeyinin ise 0 rakamına tekabül edi- Ş ae V Prscbalg yormuşçasına yorumlanabilme imkâ- nıdır, Fakat bilgisayar sadece sayısal bil- gileri değil, diğer başka bazı cins bil- gileri de işleyebilir. Tek şart bu bilgi- lerin elektrik sinyalleri tarafından temsil edilebilmesidir. İşte bu yüzden doğru ya da yanlış olabilecek bütün cümleler de, bilgisayar tarafından iş- lenebilir. Bu durumda, cümlenin doğ- ru olma hali, elektrik sinyalinin yük- sek düzeyine (ya da 2 tabanlı sayı sis- teminde | rakamına), cümlenin yan- lış olma hali ise, sinyalin alçak düze- yine (yani 2 tabanlı sayı sisteminde Ü rakamına) tekabül eder. Peki, bilgisayar ya doğru ya da yan- lış olabilecek cümleleri saklayabilir, diyoruz. Bu cümlelerle ilgili olarak da- ha fazla ne yapabilir? Birkaç cümle- den çıkacak sonucun ne olabileceğini söyleyebilir mi? Doğruluğu ya da yan- lışlığı kabul edilmiş bir dizi cümleden ne gibi sonuçların çıkarılabileceğini tespit edebilir mi? Bu soruyu cevaplandırabilmek için, cümlelere özgü birleştirme kuralları- nı gözden geçirmemiz lazım. Yani farklı cümleler üzerinde ne gibi işlem- ler yapılabileceğini bilmemiz lazım. İş- te, 2 değerli, yani sadece doğru ya da yanlış olabilen cümlelerin tamamına Boole cebiri işlemleri ve bu işlemlerin | i . x « | birleştirme kuralını gösteren işaretle- re de Boole cebiri işaretleri denir. Bil- gisayar, sayısal olmayan bilgiler üze- rinde işlem yaparken, bu işlemleri kul- lanır. Bu işlemlerin işareti genellikle işlemin İngilizce adından oluşur. VE işlemi: AND Örnek olarak iki cümle alalım: “Yağmur yağıyor” ve “Sokaklar 1s- lak”, Şimdi bu iki cümleyi “ve"' ke- limesi ile birleştirerek yeni bir cümle elde edebiliriz: “Yağmur yağıyor ve sokaklar ıslak"'. Eğer ilk iki cümlemi- zin her ikisi de aynı anda doğruysa, o zaman *“ve'' işlemin sonucunda el- de ettiğimiz cümle de doğrudur. Yok eğer, cümlelerden herhangi biri yahut her ikisi birden yanlışsa, o zaman bu cümlelerden hareketle “ve işlemi”” sa- yesinde elde ettiğimiz sonuç cümlesi de yanlıştır. O halde ve işleminin mümkün sonuçlarını aşağıdaki gibi bir tabloyla gösterebiliriz: Yağmur yağıyor Sokaklar ıslak D D D Y Y D Y Y Yağmur yağıyor ve sokaklar ıslak D Y Y x