1 Şubat 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Şubat 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

DA e AA P ÇS ü a YA YÜ ĞĞ AA z DEMİZ BİLGİM ŞEKMLEEN aNN SĞPM ğ N Kaynak yetersizliği aslında başlı ba- şına bir sorun değil, ama öğrenciler açısından başlı başına bir sorunmuş gibi görülüyor. Dil bilememenin so- nucunda ortaya çıkan bu sorun, şu anda bazı kuruluşların çıkardığı kitap- larla aşılmaya çalışılıyor. Ama ne ka- dar başarılı olur bilinmez. Çünkü ül- kemize gelen teknolojiler dilleriyle bir- likte gelmekte, onun için de dillerini öğrenmeyene pek bir şey vermemek- te. Ve matematik sorunu. Özellikle ti- caret liselerinde matematiğin kısıtlı kalması, eğitimde zorluk çıkarmakta- dır. Bütün bilgisayar eğitim kitapla- rında örnekler genelde matematiksel işlemlerle başlamakta olduğu için önemlidir. Ve bilgisayarın doğuşun- dan bugüne kadarki tüm evrelerinde üzerinde çalışanların hemen hepsinin matematikçi olması da bu konu ile matematiğin yakın ilgisini ortaya koy- maktadır. Matematiksel işlemlerle ya- pılan bir örnek, birçok şeyin daha ra- hat anlaşılmasını sağlayacaktır. Yararları Önce bir yabancılık ve hemen arkasın- dan daha bilgisayarı tanımadan kul- lanmaya çalışıyorlar ve doğal olarak kullanamıyorlar ve sonuçta da başa- rısız olduklarını sanıyorlar. Çok da- ha kolay olarak düşledikleri bilgisa- yar ilk aşamada birazcık zorlayacağını hissettiriyor. Ve karşıdan yanıtını al- maya çalıştıkları soru, bilgisayar öğ- renmenin zor mu, kolay mı olduğu. Ve bu aşamada kendilerini kaptıran- lar oldukça başarılı bir kursiyer olup çıkıyorlar. Ve bu kursa katılanlardan bazıları da kendi bilinçlerinin ürünü olarak değil de, ailelerinin bilinçleri- nin ürünü olarak katıldıkları için fi- güran olarak gelip gidiyorlar. İkinci bir dezavantaj da süre azlı- Bı. Yoğun şekilde süren diğer dersle- rinin, kurslarının ve sınavlarının ya- nında bu kursa sadece hafta sonların- da iki saat ayırabiliyorlar. Ve bilgisa- yar konusunda ders dışında soruları- na yanıtlayabilecek birisini hemen bu- lamıyorlar. Ve diğer derslerin başka- nı yoğun bir şekilde üzerlerinde his- settikleri için bilgisayar kursları ikin- ci derecede önemli bir kurs haline ge- liyor. Derse gelen öğrenci dersi dinle- mekte, not tutmakta, uygulama yap- makta ve dersin bitiminde bütün öğ- rendiklerini sınıfta bırakıp gitmekte ve bir sonraki derse geldiğinde bıraktığı yerden almakta. Tabif ki bunlar ikin- ci derece bir kurs olarak nitelendiril- mesinin sonucunda ortaya çıkıyor. Üçüncü olarak, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunda anlaşılmayan taraf- ların sorulması alışkanlığı olmayışı. Öğrenciler ya medeni cesaret noksan- lığından dolayı, ya da anlamadığı ko- nunun sadece kendisi tarafından an- laşılmadığını sandığı için sormuyor. Sonuçta da bir kopukluk oluyor ve öğrenci, dersleri anlayarak geçenlere göre daha zor anlayabiliyor. Ve en önemli iki sorun, kaynak ye- tersizliği ve matematik bilememe. Yukarıda saydıklarımın hemen hep- si birer olumsuz faktördü. Olumlu yanlarına baktığımız zaman, ilk göz- ümüze çarpan, öğrencilerin özverili gayretleri oluyor. Ve gayret, dersler ilerledikçe daha da artıyor. Öğrene- cekleri şeylerin neler olduğunu ve ne- leri öğrenmediklerini anlamaya başlı- yorlar. Ve bir şeyler yapma çabaları takdire değer bir şekilde oluyor. Ya- vaş yavaş kalıpçılıktan ve ezbercilik- ten kurtuluyorlar. Artık karşılarına çı- kan sorunlara yorum getirmeye ve bel- li kalıpların dışında çözüm bulmaya çalışıyorlar. En basit bir sorunun bi- le değişik çözümleri olacağına inanı- yorlar. Ve en önemlisi, artık bilgisa- yar olayına daha bilinçli olarak yak- laşıyorlar. Biliyorlar ki iyi bir eleman, artık bilgisayarı da bilmek zorunda. Çünkü bilgisayarın girmediği yer kal- mayacak ve iş bulmada kendilerine bir avantaj sağlayacak. Bu kursiyerler kendilerinden önce böyle bir eğitime sahip olamayanların çektikleri sıkın- tıları yaşamayacaklarına ve kendile- rinden önce böylesi eğitimlerden geç- miş olanlara sunulan olanakları kul- lanabileceklerine inanmaktalar. Bi- linçli ve eğitimli bir bilgisayar toplu- mu ile çok daha güzel şeyler yapabi- leceklerine inançları tam. Başarının sırrı burada yatıyor. L Commodore A