1 Şubat 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

1 Şubat 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

İ Bilgisayar Öğrencilerin Bilmesi Çev.: Güven Savaş Kızıltan atematik öğretmenlerinin birkaç gönüllü öğrenciye BASIC'de nasıl programlama yapıldığını açıklamaları yeterli midir? Kuşkusuz hayır. Pedagogların küçük bir bölümü de bunu anlamıştır. Öyleyse öğrenciler bilgisayar konusunda neler öğrenmelidirler (ve kaç yaşında)? Pedagoji profesörü ve bilgisayar uzmanı Dr. Gerhard Ortner bu soruyu yanıtlarken bir sav ileri sürüyor: Şimdiye kadar planlanmış olandan büsbütün başka şeyler. Yeğenim Wolker modern bir lise öğrencisidir. İlerici öğretmenleri do- laysız bir yoldan erginliğe kavuştur- muşlardır onu. O, kendi gereksinme- lerini tanımayı ve çıkarlarını korumayı siyaset dersinde öğrendi. İki yıldan bu yana da yalnız kendisine ait olan bir bilgisayarı var. Tıpkı yaşıtları gibi. Geçen Perşembe bu genç bilgisayar heveslisinin kendisinden gurur duyan ana-babasının konuğu oldum. Bu fır- sattan yararlanarak yüksek bir verim gösteren bilgisayar gençliğinin katet- miş olduğu o erişilmez mesafe hakkın- da bilgi edinmek istedim. Ona “Bil- gisayardan ne haber?” diye içtenlik- le sorduğumda ilgisiz bir eda ile şun- ları söyledi: “Kullanıcı programları- nı soruyorsan tümden sakat. Kullanım araçları? Baştanbaşa bozuk. BASIC, PASCAL, LOGO? İşe yaramaz. Ma- kine dilleriyse tam bir atılım içinde.”* Bu sözlerden çok etkilenmiştim. Gençliğin bilgisayar konusunda kat- 12 etmiş olduğu bu mesafe gerçekten de erişilmez gibi görünüyordu. Böylece merakım artmıştı ve duru- mu tam olarak bilmek istiyordum. Volker'in peşisıra onun oturma-yatak- müzik ve bilgisayar odası olarak kul- landığı mekana gittim ve onunla bir- likte aygıtın başına geçtim. Volker'in anneşinin yarım saat-kırkbeş dakika sonra getirdiği kahve tam zamanında imdadıma yetişti; çünkü tepeden tır- nağa perişan bir durumdaydım. “Aya İniş” olsun, “Deniz Savaşı” olsun, “Supermax” olsun, “Yıldız Savaşla- rı” olsun, “Monte Carlo” olsun hep- sini ve bütün oyunları da kaybetmiş, tam bir bozguna uğramıştım. Yoksa makine dili miydi buun ardında ya- tan? Konuya ilişkin el kitabını odada aramam ise bir sonuç vermedi. Her- halde Volker'in teknik konulara ilgi duyan babası kendine maletmişti ki- tabı. Gizlice... Bugün bilgisayar yalnızca eğitim Commodore politikasının gündemindeki bir numa- ralı konu değil, yanlış yerlere yönlen- dirilen öğretmen okulları öğrencileri- nin istihdamı sorunu ile birlikte kamu- yu harekete geçiren ve dalgalandıran en taze sorun. Öte yandan bilgisayarla çalışmak öğrenciler arasında bir mo- da haline geldi aynı zamanda. Devle- tin didaktik yöntemleriyle öğrencile- rin tercihlerinin bu denli uyuşması sık rastlanan bir şey değildir. Şaşırtıcı olduğu ölçüde sevindirici bu uyuşmanın altında muhtemelen tam bir yanlış anlama yatmaktadır. Eğitim politikacıları ve eğitim bakan- ları gençlerin bilgileri işleyen otomat- lara, bunların işlevlerine ve her şeyden önce de işleyişlerine ilgi duyduklarını sanmaktadırlar. Elbette bilgisayarını bir oyun aracı olarak kullanmakla ye- tinen birçok öğrenci var: Bilgisayara * salt sahip olmayı yeterli bulanlar da ender değil. Durum yüksek bir teknik- le donatılmış ateş pahası diğer ıvır zı-