1 Nisan 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

1 Nisan 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

640 KByte'lik RAM, örneğin Above-Boards gibi bel- lek kartları aracılığıyla, hemen hemen istendiği kadar ge- nişletilebiliyor. Bu olanak özellikle Microsoft Windows türünden uygulamalarda büyük yarar sağlamakta. Bu ye- ni kişisel bilgisayarın ana platini, içindeki tek platindir. Commodore bu yeni makinelerinde, kontrol fonksiyo- nunun bir bölümünü kendi elektroniğinde entegre ola- rak bulunduran özel bir hard disk kullanıyor. Bunun an- lamı ise şu: Kullanıcı, bu makinelere istediği bir hard diski monte edemeyecek, ancak bu özel elektroniğe sahip olan- ları kullanabilecek. Ancak her şeye rağmen kendi istedi- ği bir hard diski kullanmakta ısrar eden bir kullanıcı, boş slotlardan birine standart bir kontrolör kartı takmak zo- runda kalacak. Doğaldır ki, burada bir file card kullan- mak ta düşünülebilir. Bu durumda yeni PC'lerin hard Arkadan görünüm: Standart giriş ve çıkışların yanısıra bir mouse girişi, kompozit çıkış ve konfigürasyon anahtarı var disk kapasitelerini de artırmak mümkün olabiliyor. Ana platin üzerinde Bir seri (RS232) bir de paralel (Centronics) çıkış bulunuyor. Yüksek çalışma hızının da yardımıyla bu PC'lerde son derece kapsamlı veri banka- sı uygulamaları gerçekleştirmek mümkün. Hard disk için gerekli BIOS (BASIC-Input/ÖOutput System) da aynı şekilde ana platin üzerinde bulunuyor. PC 10/20-111 modellerine özgü olan bu BIOS'un önemli bir özelliği var. Bu yazılım modülü otomatik bir konfi- gürasyona sahip. Bunun anlamı şu: Ek kartların monte edilip edilmediği ve BIOS'un her sokete doğru giriş/çı- kış adreslerini verip vermediği otomatik olarak kontrol ediliyor. Böylece kullanıcı sistemi bizzat yeniden biçim- lendirmekten kurtulduğu gibi, en sık hata yapılan bir iş- lemden de korunmuş oluyor. Ayrıca her defasında DIP Switch'lerle oynamak da gerekmiyor. Ancak bazı özel uy- gulamalarda buna görek duyulabiliyor. PC 10/20-1II, görüntüleme alanında da bazı yenilik- ler sunuyor. Ekran kontrolörü şu işletim türlerini kulla- nıyor: — CGA (Color Graphics Adapter) 640 x 200 nokta, iki renk, 320 x 200 nokta, dört renk, — MDA (Monochrome Display Adapter) 80 karakter, tek renk, 72 — Herculeş 720 Xx 348 nokta, tek renkli, — Plantronics 640 Xx 200 nokta, 16 renkli, — Özel 132 karakter, tek renk. Maalesef bu modellere EĞA-grafik modu bulunmu- yor. Ekran adaptörüne gri kademeli bir 60 Hz. resim fre- kanslı kompozit monitör, 80 karakter kullanımı için bir 50 Hz'lik kompozit mono monitör ve CGA-grafik kul- lanımı için bir 60 Hz'lik dijital renkli monitör bağlana- bilir. PAL televizyon standardı için de bir çeviricisi var. Bunu kullanarak PC'yi bir televizyona bağlamak müm- kün. Boş slotlardan birine ek bir grafik kartı takılarak biri renkli diğeri siyah-beyaz iki monitör aynı anda kullanı- labiliyor. Bunu yapabilmek için makinenin arkasındaki DIP Switch'lerin uygun biçimde ayarlanması gerekiyor. Bu olanak, özellikle Lotus 1-2-3 gibi iki monitör kulla- nabilen yazılım paketlerinde büyük yarar sağlıyor. Çün- kü hem hesap tablosunu hem de grafiği aynı anda izle- mek mümkün oluyor. CHIP dergisinin bu yeni modellerle yaptığı testler çok olumlu sonuçlar verdi. Sanayi standardına tam bir uyum- luluk, yüksek işletim hızı, kapsamlı bir donanım ve ma- kul bir fiyat, bu makineleri, hobby için kullananlar ka- A Kullanılabilecek üç soket var. Hard disk kontrolörü sü- rücüye monte edilmiş durumda. dar profesyoneller için de cazip hale getiriyor. Commo- dore PC 10/20-111 birçok kullanım alanı için son derece uygun. Metin işlem, veri bankaları türünden uygulama- larda ve hattâ küçük işletmelerin tüm işlemlerinde başa- rıyla kullanılabilecek makineler bunlar. Yalnızca fazla matematik işlem gerektiren profesyonel CAD uygulama- larında yetersiz kalabilirler, zaten bunlarda 80286 ya da 80386 işlemcilerine sahip PC'lerin kullanılması daha doğ- ru. Standart yazılım paketlerinin bu makinelerde kullanı- mına ilişkin testler de başarılı oldu. Entegre mouse ara- birimi de Microsoft mouse ile tam bir uyumluluk gös- terdi. Aynı birimleri kullandığı için, yazılım paketlerine de tam uyumlu. Örneğin Microsoft Word metin işlem pa- keti ve mouse ile çalışmak bir keyif haline gelebiliyor. Çi- zim programları da hiç bir sorun yaratmıyor. Kullanılan RAM çipleri, CMOS yapı biçimi, yüksek düzeyde entegrasyon ve soketlerin sayısındaki mantıklı azaltma, bu yeni Commodore'ların oldukça az akım har- camalarını sağlıyor. 75 Watt verimli bir şebeke yetiyor da artıyor bile. PC 10-111 modeli iki adet 5 1/4 inçlik disket sürücüye sahip. PC 20-11T'te ise bir adet normal disket sürücünün yanı sıra 3 1/2 inç formatında 20 MByte'lık bir hard disk bulunuyaor.