1 Mart 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Mart 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

sayarla büyük ışık tutmaya başladı. Yani her konuda bilgisayarı görüyo- ruz. Ama yani ben bilgisayar konu- sunda kısıtlı bir bilgiye sahibim fakat olay bir yerde de bizim halkımızın ca- hilliğinden dolayı büyültülüyor. Sat- ranç konusunda bilgisayarla şu anda kuvvetli emedi- ler. Yani bir yerde kuvvetli oyuncuyla bilgisayar arasındaki en önemli fark benim görüşüm, bir kısım konseple- rin bı]gisaym sağlıklı olarak verile- memesi. Örneğin zayıf kare, kuvvet- li kare ve bir kısım kuvvetli oyuncu- dan bulunan hislerin bilgisayarda ol- maması sadece kalkulasyon yönü kuvvetli olan makineler haline gelme- si. Bir oyuncu pozisyona baktığı za- man bir çok hamleyi zaten elemine eder. Yani onun sitili artık daha ev- velki tecrübeleri ve çalışması bunu ona gösterir. Fakat bilgisayar bunu yapamıyor. Yani tek tek bütün şık- ları aynı şekilde hesaplamak zorun- da kalıyor. Zaten satrançta neyin ne olduğu belli olmadığı için çoğu za- man da yanlış yolu tutturuyor. Ama ilerde ne gibi değişıklıkler olur pek birşey söyli Aslında bılsısays.rları ikiye ayır- mak lazım. Birincisi her türlü maki- ne için programlanmış olanlar ve bir de özel satranç bilgisayarları. Özel satranç bilgisayarları nisbeten daha kuvvetli. Ve aslında önemli bir şekil- de gelişmeye başladılar. Bilhassa bu konuda Mikhail Botvinnih, eski dün- ya birincisi, Sovyet, büyük çalışma- lar gösteriyor. Onun yaptığı çalışma- lar şu anda ne düzeyde bilmiyoruz. Çünkü Ruslar bu konuyu biraz ka- palı tutuyorlar. Yani bilgisayar ola- yını, Fakat Karpov'la bilgisayar üze- rine konuşmuşlar, eski dünya şampi- yonu Karpov Karpov birgün bilgisa- yarın insanı geçeceğine inanıyor. Ka- rpov diyor ki nasıl 100 metrede ara- balar insanlardan hızlı gidiyor, bir za- man sonra bilgısayarlar ınsaı_ılan ayrı lar. : — Zaten şimdiden başladı. Yanıl- mıyorsam 2 sene önce bilgisayarlar m satranç şampiyonası gerçekleş- “ ' Suat Atalık: Daha evvel 80'de fa- landa düzenlendi. — Son olarak bir şey soracağım. Bir satranç ustası olarak antreman ih- tiyacınız oluyor..Satrançta iyi bir ant- reman arkadaşı olarak bilgisayarı _hıllanabüiı' misiniz? Suat Atalık: Bilgisayarı şu anda partner olarak kullanmayı düşünüyo- 18 rum. Ama şöyle söyleyeyim. Satranç eski zamanlarda 1900'ün başlarında sadece masada oynanan bir oyun, ya- ni iki oyuncu karşılıklı geçıyorlar ne var ne yoksa birbirlerine gösteriyor- lardı. Şimdi turnuva öncesi hazırlık gitgide önemli bir hale geldi. Mesela Mihali suba (Romen) günde 14 saat çalışır. Büyük bir usta Macar Lajos Portisch günde 8 saat çalışır. Yani dolayısıyla turnuva öncesi hazırlık oyuncuların kabiliyeti ile birlikte bir anda çok önemli hale geldi. dolayı- sıyla şimdi profesyonelleşme her sporda gözüküyor burada satrançta da çok önemli hale geldi. Bilgisayar- da şu anda çok iyi bir program var. Chess-Base. Bilmem duydunuz mu hiç? Chess-Base oynayan bir prog- ram değil, bir bibliyotek ve bir çok oyun kaybedilmiş durumda. Aynı za- manda her sene turnuvalar bittiği za- man, uluslararası turnuvalar gene disketlere kaydediliyor ve abone olanlara dağıtılıyor ve benim kullan- mayı düşündüğüm olay bu ve bu bil- gisayarı alırken bir yerde bilgisayara göre program değil, programa göre bilgisayar aldık ve chessbess'in özel- liklerinden MS-DOS uyumlu bilgisa- yarlar yeralanıbiliyor. Bir de hercu- les grafik kartı isteniyor. Ve bu prog- ram kullanan oyuncular bilhassa Ka- sparof tarafından çok lanse edildi. Bu yarı kullanan rateing puanı artış görülmüş orta]a— ma. Yani benim rateingimde 100 puan artış olursa kuvvetli grand mas- ter rateingi olacak. Dolayısıyla benim için çok gerekli yani Chess-Base. Chess-Base'in başka bir avantajı hem de aniliz olayı var hem bütün partilere bakabiliyorsunuz. Bir baş- ka önemli tarafı da Chess-Base'in, bir turnuvaya gittiğiniz zaman oynaya- cağınız oyuncuyu size tanıtabilmesi. Bu oyuncunun oyunlarını izleyip ge- rekirse onunla oynuyorsunuz.