1 Mart 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 44

1 Mart 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 44

Adventure dünyasının iki dev firması, Level 9 ve Magnetlc Scerolis, bu ay son oyunlarıyla yine kı mize konuk oluyorlar. Öte yandan köşemizin vazgeçil- mez parçası olan adventure İpuçları, her zaman olduğu gibi sizleri ortak sorunları- nızın doktoru olmaya de- vam ediyor. Lancelot, Kral Arthur, Merlin, Ex- calibur, Gawain, Guenever ve Kut- Kadeh. Bu isimlerden en az bi- rini, büyük olasılıkla daha önceden duymuşsunuzdur. Evet, tahmin et- tiğiniz gibi bunlar Level 9'un son ad- venture'ının kahramanları ve aynı zamanda İngiliz edebiyatının ünlü karakterleri. Level 9, bu oyunu İn- giliz Edebiyatı'nın Ortaçağ dönemi eserlerinin özelliklerini ve o zamanki hayat tarzını oldukça iyi yansıtacak şekilde hazırladığından en başta bu- nunla ilgili bazı bilgiler vareoeğim 1485'te William Caxton tarat dan İngiltere'de ilk basılan kıtaplar- dan biri olan Malory'nin Le Morte D'Arthur adlı.romans türü eserinde anlatılan efsanevi Kral Arthur ve Yu- varlak Masa Şövalyeleri'nin hikaye- leri, oyunun konusunu ge- tiriyor. Günümüzde çizgi romanlar ve filmlerde oldukça saptırılan bu karakterler için en başta Level 9'un bu konuda oldukça titiz bir araştır- ma yaptığını ve orijinal esere olduk- ça sadık kaldığını söylemeliyim. Ingiltem'de Ortaçağ'ın en önem- türü re) olan romanslar- da çoğunlukla bir şövalyenin kahra- manlıkları ve başından geçen diğer olaylar anlatılır. Oyunumuzun kah- ramanı olan Lancelot da Arthur'un şövalyelerinden birisi. Bir taşın için- den kılıcı çekip kimsenin yapamadı- ğı bir şeyi başararak kral olan Art- 44 Can ÖZTÜRK LANCELOT DS 5 Ta T B 6 İ e B L SA DU hur, daha sonra yeryüzündeki en güzel kadın olan Guenever ile evle- nir. Guenever'in babası Leodegran- ce, Arthur'a 150 kişinin aynı anda birbirlerine eşit durumda oturabildiği yuvarlak masa ile 100 adet oesur gönderir. Bu derece memnun olan Arthur, Mer— lin'den masayı tamamlayacak 50 şövalyeyi bulmasını istyer. Fakat Merlin, ancak 48 şövalye bulabilir ve masada iki yer boş kalır. Bu yerler daha sonra Lancelot ve oğlu Gala- had tarafından doldurulacaktır. Henüz bir sguire olan (şövalyelik için page, sguire ve knight olmak üzere üç aşama vardır) Lancelot'un karşısına Arthur, önce kara bir şö- valye olarak çıkar. Arthur'u yenen Lancelot olmak hur'un şatosuna davet edilir. Bura- da Guenever'e âşık olan Lancelot (Romansların hemen hepsinde mut- laka şövalyenin ümitsiz bir aşkı var- dır), sonradan bir şatoda tuzağa dü- Şşürülür ve Elaine'den bir oğlu olur. Bu çocuk daha sonra yeryüzünün en iyi i olacak Galahad'tır. Hazreti İsa'nın ölmeden önce son kez kullandığı ve çarmıha gerildiğin- den, kanının içine damladığı rivayet edilen Kutsal Kadeh'i arayan şöval- yelerden sadece Galahad bunu ba- şarırken, babası, Guenever'e olan aşkı yüzünden bunu (ne de olsa bir günah işlemiştir ve altın kadehi bulabilmek için tamamen gü- nahsız olmak gereklidir). Bu arada Arthur, Lancelot'u bulmak için Fran- sa'dayken, Sir Mordred kendini Kral ilan eder ve Guenever ile zorla ev- lenir. Sonuçta, Arthur İngiltere'ye dönmek zorunda kalır ve Mordred'i öldürürken kandisi de ağır rak ölür. Lancelot ise hayatının son yıllarını bir tövbekâr olarak geçirir. İ E 'nda Arthur ve şö- valyeleriyle ilgili olarak pek çok ro- mans yazılmıştır, ancak günümüze ulaşanların sayısı sınırlıdır. Arthur'- un diğer şövalyelerinin maceraları- nı konu alan romanslar içinde (bu şövalyelerin en çok bilinenleri Lan- celot, Gawain, Percival ve Tristram'- dır) Sir Gawaln ve Yeşil Şövalye çok ünlüdür. Bu eserlerin hepsinde mo- ralist değerler ve idealize kişilikler ön plana çıkar. Bu yüzden oyunu