1 Mart 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

1 Mart 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

Kart Expantion Port'a takıldığı için en ufak bir hatanın bile bilgisayarı- nıza büyük zarar verebileceğini düşü- nerek işe başlamalısınız. Ayrıca arşiv- ci sık sık takılıp çıkartılacağı için bu devrede kaliteli bir pertinaksın kulla- nılmasında büyük yarar vardır. Dev- renin filmleri resim | ve 2'de görül- mektedir. Alt taraf lehim yüzü, üst taraf ise parça yüzüdür. Filmleri ba- sarken devre çift taraflı olduğu için özellikle entegre bacaklarının iki ta- raftan da birbirlerini tutmasına çok dikkat edin. Aksi takdirde bastığınız kartın üzerine parçaları monte ede- mezsiniz. Bu nedenle ilk önce mat- kapla entegrelerin yerleştirileceği de- likleri delin. Daha sonra bu delikler- den hareket ederek filmi daha kolay basabilirsiniz. Kartı hazırlayıp gerekli delikleri deldikten sonra işler büyük ölçüde ta- mamlanmış demektir. Parçaları re- sim 3'de görüldüğü gibi monte etme- lisiniz. Yalnız kullanacağınız epromu kesinlikle doğrudan doğruya kart üzerine lehimlemeyin, zira bu kart çok değişik am da kullanılmak üzere geliştirilmiştir. Programlama bilgisine güvenen herkes epromun içeriğini değiştirerek kendi program kırıcı kartuşunu elde edebilir. Kartın üst tarafında bulunan üç TTL-entegrenin üzerindeki çentikler yukarıya bakmalıdır. Aynı şekilde di- yotların da yünlerıne dikkat edin. Devre kondansatör ve di- rençler için yönün önemi yoktur. Arşivciyi istendiğinde devreye so- kacak olan button ise kartın lehim yüzünün sağ üst kısmındaki iki bü- olarak yük deliğe bağlanacaktır. Son Örijinal programların bozulma olasılığına karşı bir kopyasını saklamak her bilgisayarcının yapması gereken bir şeydir. Arşivci, size bu olanağı sağlayacak. epromun altında bulunan üç adet de- lik içi atlamayı unutmayın. tın aynen Epwmyalnnaışlemıîçindshaon- ce yayınladığımız programlayıcıyı kullanabilirsiniz. Gerekli olan program eproma ya- kıldıktan sonra herşey tamamlanmış demektir. Epromu üzerindeki çentik sola bakacak şekilde soketine takın. Son bir kez kart üzerindeki yolları gözden geçirin. Özellikle birbirine ya- kın geçen yollar üzerinde kısa devre ihtimali çok yüksek olduğu için bu- ralardadaha dikkatli olun kapalı iken arşivciyi Expantion Port'a takabilirsiniz. Bil- gısayannmaçtıktanddrtsamyeson— ra arşivcinin açılış ekranı ile karşılaş- malısınız. Aksi takdirde yolunda git- meyen birşeyler var demektir. Bu ne- denle cihazınızı hemen kapatıp kartı çıkarın. Arşivci takılı iken bilgisayarı açtı- ğınızda ekran siyah kalıyorsa özellik- le kartın Expantion Port'a giren kıs- mına bir kez daha bakın. Burada her- hangi bir kısa devre ile karşılaşmadıy- sanız ve kart üzerindeki yollar iki ta- .SO olarak üst taraftaki TTL entegreleri kontrol edin. Arşivcinin açılış ekranından sonra bir tuşa bastığınızda normal C-64 ek- ranı ile karşılaşacaksınız. Artık iste- diğiniz programı yükleyebilirsiniz. Arşivcinin düğmesine bastığınızda ekranın kenarında renkli şeritler çı- kacaktır. Eğer kayıt cihazı olarak dis- ket sürücü kullanıyorsanız, *D”' tuşu- na, teyp kullanıyorsanız “T” tuşuna basmalısınız. O anda bilgisayarınızın Resim 2. Parça Yüzü(normal görüntüsü). bedeğinde olan herşey olduğu gibi ka- sete veya diskete atılacaktır. Yalnız bilgisayar programın ne kadar uzun- lukta olduğunu bilmediği için kısa bile disket veya kaset üze- rinde oldukça fazla yer kaplayacak- tır. Bunu önlemek için programı yük- lemeden önce tüm hafızayı “00* de- ğeri ile doldurmalıyız. Bunu kendi yazacağınız kısa bir Basic programı yardımıyla yapabılımnız, fakat arşiv- ci de aynı işi yapabilir. Programı yük- lemeden hemen önce kart üzerindeki button'a bastıktan sonra ekranda renkli şeritler çıkınca *F” tuşuna bas- manız yeterli olacaktır. ramları kesildiği yerden devam etti- rebilme özelliğidir. Bu iş için ekran- da renkli şeritler varken *C* tuşuna basmalısınız. Son olanıl: arşivcinin ışleyışı hak- resine yollanmaktadır. bu bölüm içindedir. Ekranın rengi $8019 (Program dökümünde $1019) da bulunmaktadır. Herhangi bir tu- şa bastığınızda bu program devreden Esas önemlı fonksiyonlara sahip program ise buttona bastığınızda devreye girmektedir. Bu ikinci prog- ram hafızada $8183'den itibaren yer almaktadır. Bu şekilde düğmeye ba- $8183 adresindeki bir prog- İleriki sayılarda bu kam daha de- ğişik amaçlarda kullanmanızı sağla- yacak bir eprom programı daha ya- yınlayacağız. Resim 3. Parça yerleşim planı. 55