1 Eylül 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Eylül 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

YOL İŞARETLERİ Bir animasyon kılavuz kitabına gi- rebilmek için her programın karşıla- ması gereken çeşitli ölçütler vardır. Her şeyden önce bilgisayarın tüm kaynaklarını oburca tüketmeden multitasking yapabilmelidir. Tüm grafik modlarında çalışmalı ve tüm IFF (İnterchange File Format) grafik standartlarına uymalıdır. Kullanıcı arabirimi ikonlar, menüler ve klav- ye eşdeğerlerinin etkili bir bileşimin- den oluşmalıdır. Ayrıca kullanım kı- lavuzu da iyi yazılmalı ve indekslen- melidir. Durun bakalım, bunlarla da bitmiyor! Son olarak da program ko- du sistem belleği ve kaynaklarının tam kapasitede kullanılmasına ola- nak verecek biçimde küçük ve verimli olmalıdır. Aksi belirtilmemişse tüm programlar çalışmak için minimum 512K'ya ihtiyaç gösterirler. Aynı geleneksel animasyonda ol- duğu gibi bilgisayar animasyonu da sabit karelerin hızla birbirini izleme- si ile zihinde, sürekli bir hareket olu- yormuş izleniminin yaratılması ilke- sine dayanır. Bilgisayar animasyonu- nu farklı kılan, karelerin oluşturuluş biçimidir. İki ana tip animasyon ya- zılımı 2-D cel animatörü ve 3-D obje modelcileridir. Farklarının anlaşılma- sı çok basittir. Birinci yöntemde sa- natçı hemen hemen tüm kareleri ek- randa kendisi yaratır. İkincide ani- matör tasarımcı ve direktör görevle- rini üstlenmiştir. Obje ya da karak- terleri simule edilmiş üç boyutlu bir ortamda yarattıktan sonra bilgisayarı bu objeyi üç boyutlu dünyasında gös- termeye ve hareket ettirmeye yöneltir. İKİNCİ BOYUTA YOLCULUK Bir çizgi film yapımcısının en önemli aracı ister iki, ister üç boyu- tu manipule ediyor olsun, bir resim programıdır. Deluxe Paint (Electro- nic Arts) her zaman bir mihenk taşı olarak kullanılan standart program- dır. Son versiyonu Deluxe Paint HI, sıradan programların çok ötesinde, renk duvarını aşıyor. Programcısı Dan Silva canlandırılmış (animated) fırçayı ekleyerek programı güçlü bir animasyon aracına dönüştürmüş. AnimPaint adlı bu yeni özellikle bir dizi cel fırçada depolanabiliyor. Son- ra resmi yaparken fırçayı hareket et- tirip animasyonun ekranda (tüm ka- reler) belirmesini sağlayabilir ya da tek fırça darbelerini (tek tek kareler) bir dizi ekranda gösterebilirsiniz. Bu süreci Move reguester ile otomatik- leştirebilirsiniz. Bununla animasyon rotasyonları, flipler ve zoomları bir dizi çerçevede gerçekleştirebilirsiniz. Deluxe Paint Il'deki perspektif ara- cı gibi. Eserinizden tatmin olduktan sonra standart Anim formatında diskte save edin. Bu program çok iyi olmakla birlik- te onun da eksikleri mevcut. Örneğin HAM modundaki destek yetersizliği biraz başımı ağrıtıyor. Bununla bir- likte Overscan boyama ve Extra- HalfBrite (64-renk) moduna sahip. HAM'a çok ihtiyacınız yoksa Delu- xe Paint II muhakkak alınması ge- reken bir ürün. Animatör olmasalar da AMIGA sahibi olan herkese salık veririm. DÜŞÜK STANDARTLAR Aegis Animatör programının yara- tıcısı Jim Kent kendisinin ve AMI- GA'nın ilk animasyon programının bazı özelliklerini son ürünü Zoetro- pe'a da eklemiş (ANTIC, IBM gerek- lij, Hem resmetme hem de animas- yon araçları olan program bir tek ek- siği olmasa tüm profesyonellerin göz- desi olabilirdi. Aynı Animatör gibi onda da ancak düşük resolution (320 x 200,32-renk) modu var. Zoetrope'un kullanıcı arabirimi güzel değil ama etkili ve düzgün işli- yor. Bazı özellikleri gerçekten olağa- nüstü. Hem yaratma hem de rötuş- lar için bir resim programı var için- de. APM (Otomatik Pixel Oynatıcı- sı) fırçanın her tür zoom, dönüş ve takla efekti yaratmasına olanak ve- riyor. Farklı farklı imgeleri tek bir kareye yerleştirip renkleri otomatik olarak ayarlayan karıştırma işlemi var. Tek bir Animasyonda birkaç pa- let kullanmanız mümkün. Kolaylaş- tırılmış düzenleme ve kare düzenleyi- cisi işleri kolaylaştırıyor. Ne yazık ki tüm bu özellikler amatörce çalışma- lar dışında hiçbir şeye uygun olma- yan bir düşük resolution ortamında ziyan oluyor.