1 Eylül 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 6

1 Eylül 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 6

DÜNYADAN... TÜRKİYE'DEN... TELETEKNİK'TEN... Bu ayki haberimiz, ayın ana konusu olan animas- yonda ve grafik sanatlarda bilgisayar kullanımıyla il- gili. Yazılarda da dikkatinizi çekeceği gibi animasyon- da ve stop-motlon animasyonda önde gelen ustalar genellıkıe bu cııondcı qeleneksel yonîem yeğliyor- larvel lar. Tabli bu durum grafik sanatçıları için de geçerll Bir-iki yıldır ustalar da bilgisayara göz kırpmaya baş- ladılar. Bu hem Türkiye'de, hem de dünyada görü- len bir gelişme... Bilgisayar yerine Amiga'ya da de- mek uygun olabilir. Çünkü Amiga zengin grafik yete- nekleriyle bilgisayar kullanmaya başlayan grafik ve animasyon sanatçılarının ilk tercihi oluyor. Özellikle Comics ve Çizgi-Roman okuru olanlar ün- lü Fransız sanatçısı “Moebilus” lâkabıyla ünlü Jean Gİ- raud'un adını mutlaka duymuşlardır. Moeblus (adını muhtemelen Moebius döngüsü gibi olanaıksız çizim- ler gerçekleştirmesine borçlu) çizgi-roman, üstdüzey- de bir sanat haline getiren Fransız “Metal Hurlant” ve “Heavy Metal” dergilerinin en ünlü çizerlerinden biri. Öykü Moeblus'un 1987 yılında, o zaman onüç ya- şında olan oğlu Julien'e bir Amiga sistemi almasıyla başlamış. Jullan comles ve animasyona özellikle, Ja- ponların çalışmalarına çok meraklıymış ve bilgisayar qrciîklerlne ilgi duyuyormuş. Jullan babasına Amiga'nın grafik potansiyelini gös- terdikten sonra Moebius'un onunla denemelere giriş- mesi de kaçınılmaz gelişme olmuş. İlk önce bu İşe sa- dece bir eğlence, dinlenme gözüyle bakıyormuş. 1988 yılında bu İlk denemelerin, taslakların bir kıs- mı, “Amazing Computing” dergisinin 3. cilt, 3. sayı- sında Eduard L.Fadigan'ın bir yazısı içinde kullanılmış. Bunlar oldukça kaba oldukları halde Moeblus'un si- hirli üslubunu da taşıyor. Bu yıl Moeblus, oğlu Julian'ın da yardımıyla, direkt olarak Amiga'da “Ave” adlı bir çÇizgi-öyküye Ş. Ne yazık ki elinde çok İş olduğu için öykünün an- cak bir sayfasını tamamladıktan sonra bırakmak zo- runda kalmış. “Ave” önceden hiçbir eskiz yapılmadan direkt ola- rak mouse İle çizilmiş. Moeblus, mouse İle çizim yap- mayı bir handikapla İşi yürütmeye benzetiyor: tek elli bir piyanist ya da sol eliyle çizen bir ressam gibi. durumun nedeni olarak Amiga ile düzenli olarak ça- 6 A EVİ — T OA lışmaktan çok, arada sırada uğrcışmcısını gösteriyor. Son günlerde, arkadaşı Pierre Cousteau'nun da yar- dımıyla mevcut eserleri tarayıp onu radikal olarak ye- niden yorumlamak üzere bir video kamera kullanma- ya başlamış. in yakın zamanda yayınlanan “Sil- ver Surfer” öyküsünün bir paneli üzerinde çeşitleme- ler yapmış. Moeblius'a göre hiçbir teknik kendi içinde amaç de- ğil, yalnızca bir araç. Ama, şimdiye kadar gördüğü ürünler henüz o kadar gelişkin olmamakla birlikte, biı- gisayar grafiğinde parlak bir potansiyel olduğunu dü- şünüyor. Fırsat buldukça bi r sanatının olancıklarını kul- lanmayı sürdüreceğini ve özellikle onun sunduğu sı- nırsız varyasyonları değerlendirmek İstediğini belirti-