1 Eylül 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

1 Eylül 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

Yazılım Korsanları Gary V. Fields Çeviri: İbrahim Trik nın iddia ettiğinin aksine bir- çok kurbanı olan bir suç. Bu iş uzun vadede tüm bilgisayar kulla- nıcılarının zararına ve 1990'lı yıllar- da yazılım şirketlerinin varlığını teh- dit edebilir. Korsanlığın olmadığı bir dünyada yazılım şirketleri yatırımla- rının karşılığını alabilir ve kullanıcı- lar da daha düşük fiyatlarda copy- protected olmayan kalite yazılım bu- labilirlerdi. Bu konuyu araştırdığımız süre bo- yunca karşımıza şu gerçek çıktı: Ya- zılım şirketleri koruma önlemlerini gevşettikçe korsanlıkta da bir azalma gözlemleniyor. Bir tahmine göre bu- gün piyasada ve dolaşımda olan ya- zılımların neredeyse yarısı yasal ol- mayan yollardan elde edilmiş. Yazılım koruma donanımları geliş- tiren bir şirket olan Rainbow Tech- nologies'in ileri sürdüğüne göre tüm dünyada 3.5 milyar dolar değerinde yazılım satılmış ama aynı süre zarfın- ca korsanlık yüzünden uğradıkları zararın tutarı 3 milyar doları bulu- yordu. Diğer suçlardan farklı olarak yazılım korsanlarının çok azı bu işe maddi kazanç sağlamak için giriyor- lar. Genellikle yazılım korsanları yap- tıkları işte onursuz birşey görmüyor- lar -onlara göre yaptıkları ellerinde- kini paylaşma cömertliğinden başka birşey değil. Ya yaptıkları işin sonu- cunu farkedemiyorlar ya da görme- mezliğe geliyorlar ama gerçek şu ki korsanların faaliyetleri yazılım şirket- lerine her yıl milyonlarca dolara pat- lıyor. Ama verdikleri zarar bununla Y azılım korsanlığı, taraftarları- da sınırlı kalmıyor. Yaptıkları yazı- lımlarını yasal yoldan edinen müşte- rileri de daha az seçenek, daha yük- sek fiyatlar ve copy protection şek- linde olumsuz olarak etkiliyor. Söylemesi üzücü ama, korsanlık bilgisayar jargonunun kullanıldığı her yerde çok yaygın. Yerel kullanı- cı gruplarının toplantılarından, bilgi- sayar şovlarına kadar birçok yerde yasadışı olarak edinilmiş kopya tek- lifleriyle karşılaştım. Yazılım hırsız- lığına yönelik bu gevşek yaklaşımın bilgisizlik ve düşüncesizlikten kay- naklandığını düşünebiliyorum ancak. Onun için önce yazılım korsanlığının' ne olduğu, ortalama bir korsanın na- sıl faaliyet -gösterdiği üzerinde dur- mak, sonra da bu işin önüne nasıl ge- çilebileceği konusunda bazı öneriler ortaya atmak istiyorum. Kendisiyle konuştuğum herkes ya- zılım koleksiyonları ve onu elde ediş biçimlerinden, sanki yaptıkları kom- şunun bahçesinden elma kopartmak- tan farksızmış gibi rahat bir biçimde söz ediyorlardı. Bu işi izinsiz yaptık- larını biliyorlardı ama yayıncıların bunu farketmeyeceğini ya da aldırış etmeyeceklerini düşünüyorlardı. Ama bu konuda bir yazı hazırladığı- mı söyledikten sonra tavırları değişti ve konu hakkında daha ağzı sıkı ol- maya ve konuyu değiştirmeye başla- dılar. Bu konuyu yazarken işe önce ken- di vicdanımı yoklayarak başladım, onun için ilk önce kendi suçlarımı iti- raf etmeliyim. İlk 64'ümü edindikten sonra yazılım almak ailemin bütçesini zorlamaya başlamıştı. İlk yıl boyun- ca ihtiyaç duyduğum oyun ve iş ya- zılımlarını alabilmek için her ay or- talama 100 $ kadar harcıyordum. Bu 1989 yılında o kadar çok gelmeyebi- lir ama 1982 yılında arabanın aylık masrafından daha çoktu. Bu yüzden bir arkadaşım bana arcade oyunlarıy- la dolu bir disket verdiğinde nefsime hakim olamadım. O sırada yapılabi- lecek en akıllıca iş gibi görünmüştü. Ama kendimi bu konuda rahatlat- mak için bulduğum hiçbir özür ve ge- rekçe işe yaramadı ve sonuçta diske- ti silip oyunları unutmaktan başka çarem kalmadı. Bir Korsan Nasıl Anlaşılır? Yazılım korsanlarının tek bir for- matı olduğunu düşünürseniz yanılır- sınız. Aralarında her tür insan var. Öyle görünüyor ki, bir dükkandan cebinde çalınmış bir saatle çıkmayı aklından bile geçiremeyecek pek çok kimse yazılım hırsızlığı konusunda hiç tereddüt geçirmiyor. Yazılım hır- sızlarının çoğu birden fazla bilgisaya- ra sahip ve araçlarını işten çok eğlen- ce için kullanıyorlar. Her biri en azın- dan üç bilgisayar dergisine abone ve sistemleriyle hergün üç beş saat geçi- riyor. Birçok durumda gayet cömert oluyorlar ve ellerine geçen her diske- tin kopyasını çıkartmakta hiç tered- düt etmiyorlar. Bunların dışındaki tek ortak noktaları bilgisayara olan düşkünlükleri ve korsan yazılım bi- riktirmek için buldukları özürler - bunlar genellikle aynı özür olmuyor.