1 Eylül 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

1 Eylül 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

Koruma Önlemleri, Cömert Korsanlar ve Copy protection önlemlerinden hoşlanan hiçbir bilgisayar sahibi ta- nımıyorum. Leyhte ve alöyhte tüm tartışmalar sona erdiğinde bu işten en çok zarara uğrayanın dürüst alıcılar olduğunu görüyoruz. Yazılım koru- ması üzerindeki bitmek tükenmek bilmeyen tartışmalar insana silah kontrolü polemiklerini anımsatıyor. Yazılım korunması bir caydırıcıdan çok, zaman kazandırıcı bir işlem. Çünkü tüm yazılım üreticileri prog- ramlarının eninde sonunda korsanlar tarafından kırılacağını biliyorlar. Bu nedenle maksat onları durdurmak de- ğil, hızlarını kâr edebilecek kadar bir süre yavaşlatmak oluyor ancak. Dört yıl önce koruma önlemleri can sıkıcı ama gerekli sayılıyordu. Ama hard drive'lara artan ilgiyle bu iş gitgide daha sorunlu olmaya baş- ladı. Hard drive sahipleri koleksiyon- larını genellikle bu hızlı disketlere yüklemek istiyorlar ama bunu korun- muş yazılımlarla yapmak çokluk mümkün değil. Bu konuyu yeniden gözden geçir- mek zorunda kalan yazılım üreticileri korumadan tamamıyla vazgeçmeye başlıyorlar. Bazıları da yatırımlarını koruma yollarını değiştiriyorlar. Bu gelişme 64 ve 128 kullanıcılarından çok AMIGA kullanıcıları tarafından gözlenmektedir. Tüm yeni koruma yöntemleri arasında (kılavuzda bir kelimeyi bulma, donanım, kodlanmış çağırmalar ve fotokopiye dirençli ka- ğit gibi) arasında en çok tercih edi- len kılavuz yöntemi. Ama tüm bu yöntemlerde ortak olan yön tümünün yazılımınızın backup kopyalarını yapmanıza olanak vermesi. Benim hiç hoşuma gitmeyen yeni bir koruma yöntemi renk kullanıyor. Kağıt üzerinde mantıklı görünüyor. Bir map ya da sayfada koordinatları bulup informasyonu programa veri- yorsunuz. Electronic Arts'ın Skyfox II'si ile birlikte gelen map aynı renk- te koyu mavi mürekkeple basılmış. Teoriyi anlıyorum -fotokopisini çek- mek hemen hemen olanaksız- ama pratikte parolaları arka plandan ayır- makta çok güçlük çektim. Sonuçta copy protection yavaş ya- vaş sona eriyor ve biz kullanıcılar üzerimize düşenleri yerine getirirsek şirketler de daha ucuz yazılım paket- leri ve önceden denememize olanak verecek demo disketleriyle karşılık verebilirler. Yazılım da dahil olmak üzere hiç- 56 bir sanayi, ürünlerinin yoğun olarak çalınmasını hazmedemez. Eğer şir- ketler yatırımlarının karşılığını alabi- lirlerse hem kalite artacak hem de maliyetler düşecektir. Daha çok ürün satabilen şirketler fiyatlarda buna gö- re düzenlemeler yapabilecektir. Testware: Umut Onda mı? Hepimiz sınırlı bütçemizi tüketme- den mevcut programların hangileri- ni seçeceğimize karar vermenin güç- lüğüyle karşılaşmışızdır. Çözüm Testware olabilir ve bazı şirketler böyle programlar sunmaya başladı- lar bile. Geçen yıl kullanıcının satın almaya karar vermeden önce progra- mın özelliklerini denemesine olanak veren birtakım CAD programları ve data base'leri geldi bana. Bu eğilimin yaygınlaşacağını umuyorum. Birçok oyun üreticileri programlarının en azından grafiklerini ve ses efektleri- ni kullanıcının görmesine izin veren demolar sunuyorlar. Ama ne yazık ki oyunun bir düzeyini oynamamıza izin veren bir demo görmedim. Bu tür versiyonların da yaygınlaşması gere- kir. Örneğin bir dolarlık demo disket- leri çıkartılabilir. Herhalde kullanıcı- ların tümü yeni bir programı dene- mek için bir tekliği gözden çıkarabi- lir. Şirketler de testware'i yollayıp esas versiyonu isteyen müşterilerine bir indirim yapabilirler. Korsan Avcılığı Yazılım şirketleri neden karşı sal- dırıya geçmiyorlar. Tüm şirket yetki- lileri korsanlığın yasal önlemler alın- masını gerektiren ciddi bir sorun ol- duğunda birleşiyorlar. Şimdilik seçi- len hedefler daha çok büyük işler çe- viren korsanlar. Bazı korsanlar o kadar pervasız oluyor ki telefon numaraları olan el altı ilanlarıyla reklam yapmaktan bile çekinmiyorlar. Şirketlerin bunlara karşı açıkça cephe almaktan çekin- mesinin bir nedeni de korsanların ay- nı zamanda yasal müşteriler arasın- da olması. Bir yazılım pazarlama şirketinin başkanı olan William Cleary “yazı- hım korsanlığını tamamıyla ortadan kaldırmamıza olanak yok” diyor. “Ama korsanlık gerçekten başetme- miz gereken bir sorun"'. Bu mücade- lede yazılım şirketleri örgütlenmeye başladılar. Merkezi Washington'da olan Ya- zılım Yayımcıları Birliği (SPA) bu amaçla kuruldu. Birlik ilk olarak korsanlık yapan şirket ve bayilerle mücadeleye başladı ve davalar birbi- rini izliyor. Bir korsan ağını saptama- larına yardım edenlere ödül bile tek- lif ediyorlar. Korsanlık her bilgisayar kullanıcı- sının yatırımlarını tehdit eden ciddi bir sorun. Onun önüne geçilmedikçe yazılım sanayinin doksanlı yılları at- latması zor görünüyor. Bu söylediklerimin birçok tepkiler çekeceğini biliyorum, ama sağlıklı bir bilgisayar ortamının varlığını sürdü- rebilmesi için kendimizi denetleme- miz gerekiyor. Onun için korsanlığa hayır dememiz gerekiyor.