1 Mayıs 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 44

1 Mayıs 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 44

6510 makine dilini tanıtan kursumuzun geride kalan do- kuz bölümünde, dört tanesi dışında tüm komutları ele almıştık. Bılgısayanmızın Interrupt'ları ile ilgili olan son dört komut ise bu ayki yazımızın ana konusunu oluştur- maktadır. Assembler'ı Basic'ten ayıran en önemli özellik Inter- rupt'lardır. Dört adet 1-Bayt'lık komut Assembler kul- lanıcıları için sınırsız olanaklar sunmaktadır. İsterseniz işe yeni başlayanlar için Interrupt'ın ne anlama geldiğini açıklayalım. Bılgısayanımz açık kaldığı süre zarfında her an bir iş- le uğraşmak eğin program yazarken çoğunluk- la kernalda yer alan bir gecıktırme döngüsü ve Input alt programı bizden veri girişi yapmamızı beklemektedir. Cursorun yanıp sönmesini sağlayan, TIS$- saatini işleten ve daha birçok hayati önem taşıyan işlevi yerine getiren Interrupt'lardır. Yazı dizimizin ilk bölümünde bir insanla bilgisayar arasındaki farkı belirtirken insanın aynı anda birkaç iş yapabıldığını. buna karşın bilgisayarın ise yal- nızca tek bir işi çok hızlı olarak (aşağı yukarı saniyenin milyonda biri sürede) gerçekleştirdiğini söylemiştik. Bu durumda bilgisayar birkaç işlem birden yapmak is- teyince, bunların hepsine ayrı ayrı kısa bir zaman ayır- makta ve sırayla hepsini halletmektedir. ““Interrupt”' söz- cüğünün dilimizdeki karşılığı ““kesinti*'dir. Bilgisayarı- mız belli zaman aralıkları ile programı kesmekte, JSR ile bir alt programa atlamakta, buradaki işlemleri yapmak- ta ve tekrar kaldığı yere dönmektedir. Tabii bu zaman aralıkları çok çok kısa olduğu için (saniyenin altmışta biri) biz bunu farkedemeyiz. İşte Interrupt olayının kısa öze- ti budur. Hemen hemen bütün mikroişlemciler bu tür bir kesin- ti sistemine sahiptir. Aşağıdaki sorular ve cevapları In- terrupt'lar hakkında daha detaylı bilgi verecektir: 1.) Mikroişlemci (CPU) Interrupt'lar için kaç tane gi- riş kanalına sahiptir? 6510 mikro ışlemcısmde (RESET sayılmazsa) iki tane kullanılabilir Interrupt girişi mevcuttur. Bunlara biraz sonra detaylı olarak değineceğiz. 2.) CPU, önemli ve daha az önemli kesintiler arasın- da bir ayırım yapabilir mi? Mikro işlemci önemli ve daha az önemli kesintiler ara- sındaki ayrımı sadece iki Interrupt girişinin öncelikleri- ne göre belirleyebilir. IRO adındaki birinci Interrupt 6510 44 ASSEMBLER- 10 Anıl Gül makine dili komutlarıyla doğrudan doğruya kullanılır- ken, NMI (Non Maskable Interrupt) adındaki diğer In- terrupt'ın kullanımı bu kadar kolay değildir. Bu neden- le IRO'ya göre NMI daha önceliklidir ve önemli işlerde kullanılır. 3.) Interrupt sistemi nasıl değiştirilebilir veya devre dışı bırakılabilir? IRÖ-kesintisi prosesorun Flaggen-Register'inin ikinci Bit'inden serbest bırakılabilir. Bu Bit aynı zamanda I- Flag olarak da adlandırılır ve özel iki komutla kumanda