1 Mayıs 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

1 Mayıs 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

Bu şekilde cihazımızın teknik kıs- mıyla ilgisi olmayan arızaların sonu- na gelmiş olduk. Bundan sonraki ola- sı hatalarda ise sürücünün elektronik donanımı ile ilgileneceğiz. BESLEME HATALARI: Eğer siğortada ve kablolarda her- hangi bir sorun yoksa P1 fişindeki (bkz. Resim 3) 1 ve 4 No.'lu bacak- lar arasında 15,5 Volt seviyesinde bir olmadığına ba- | kın. Aynı fişin 2 ve 3 No.'lu bacak- larında ise 9,7 Volt ölçülmelidir. Eğer bu gerilimleri gözleyemiyorsanız SWil ana şalterini ve TI trafosunu l köntrol edin. CR2 diyodunun (1N4002) katodunda 18V ölçülmeli- * — dir. Eğer bu gerilim yoksa CRİ köprü diyodunu göz- den geçirin. CR4 diyodu- | & nun (İN4002) katodunda ise 10,7 Volt bulunmalıdır; eğer bulunmuyorsa CR3 | köprü diyodunda arıza var — demektir. CR2 diyodunun anotun- da da 12V görülmelidir. Eğer bu gerilim gdzl:numyorıı VRI (7812) gerilim sınırlayıcısı bozul- muş demektir. CR4 diyotundaki ha- talı anot geriliminden (5 Volt) ise VR2 (7805) sorumludur. Şimdi de Ol transıstdrunnn (2SA637D) kollektör l- çün. Burada 11,5 Volt'luk bir gerilim yoksa Ol ve O2 transistörleri ile CR5 diyodunu kontrol edin. YAZMA PROBLEMLERİ: yökken P6 fişinin 12 No.'lu bacağı “Low'”' seviyesinde olmalıdır, yani bu bacakta O Voltluk bir gerilim göz- lenmelidir. Şimdi sürücüye “Wwrite- seviyesinde yani -4 5 Volt ol- malıdır Eğer bu anlatılanlar gerçek- kıvıl koruma bir hata var demektir. Aynı şekilde write-protect'i açık bir disket sürücüde ise UA entegresinin *High” sewyesmde kapıh viyelerde değerler elde edmuyorsamz UAİ entegresini değiştirmelisiniz. 64 6. bacağı * ise “Low” W da dır. Ayrıca UD2'ye ve en pahalı par- çalardan biri olan Disk-Controller'a da son aşamada bakın. —Ş OKUMA GÜÇLÜKLERİ: — diyseniz hatayı disket sürücünüzde — aramalısınız. İşe önce P5 fişinin 3. bacağını top- — A Simdi Disk-Controller'in (UC1) 2. L Burada da bir hata bulamadıysa- nız sonraki okuma-yazma kafasımn direncini ölçmelisiniz. P8 fişinin (bkz. Resim 3) 1 ve 4 No.'u bacakları arasındaki direnç değeri 16,4 ohm olmalıdır. Aynı şekilde 4, ve 5. bacaklar arasında ise 17,4 ohm okunmalıdır. Disketi formatlarken UC3 entegre- sinin 10, 11, 12, 13, 14 ve d0 No.'lu bacaklarında Low seviyesi gözlenme- lidir. Eğer bu bacaklarda değişik se- viyelerde gerilim varsa şu entegreleri sırayla değiştirmelisiniz: UA1, UBI ve UD3 UC3'ün Interrupt hattı (21. bacak) formatlama işlemi sırasında Low se- vıyuinde mi? Eğer değilse bu parça- yıd arızanın düzelip düzel- medığım kontrol edin. Eğer bu sevi- yede doğruysa işimiz biraz daha zor- laşıyor. Bu sefer yine deneme yanıl- ma yöntemiyle RAM'ı (UB2), 6502 mikroişlemciyi (UC4) ve interface parçasını (UC4) değiştirin. Bu işlem sırasında eğer her seferinde bir par- çayı değiştirirseniz arızayı kolaylıkla bulabilirsiniz. Bunlar dışında diğer olası arıza ynıkla.nOB O4, O5, O6 ve O7 transistörleri ve bunlara bağlı yollar- bacağının High seviyesinde olup . olmadığına bakın. D Eğer disket motoru çalışı- yorsa içinde program olan bir disketi sürücüye koyun. Daha sonra LOAD komu- , tuyla okuma-yazma kafası- " nn dolu bir Track'm üzeri- ne gelmesini sağlayın. Şim- di UF4'ün 1. ve 14. bacak- larındaki sinyalleri ölçün. | Eğer hiçbir sinyal yoksa oku- ma-yazma kablosunda veya bağlantı kablolarında hata var de- mektir. UF3'ün 1. ve 14. bacaklarında doğru sinyaller gözleniyorsa bu sefer UEF4'ün 2. ve 5. bacaklarında herhan- gi bir sinyal olup olmadığına bakın. Eğer yine herhangi bir hata ile kar- şılaşmadıysanız UE4'ün 1. - 8. bacak- larına bakın. UD4'ün 7. - 10. bacak- larında disket dönmezken de sinyal gözlenmelidir. Eğer UD4'ün 4. bacağında sinyal varken 7.sinde yoksa bu entegreyi de- ğiştirin. 4. bacakta herhangi bir sin- yal yoksa UDS entegresı bozuk ola- bilir. UD7'nin 7. bacağında sinyal varken aynı ıamında UD3'ün 12, UD4'ün 10 ve 12. bacağında da sin- yal okunabilmelidir. UD3'ün 12. ba- cağmda olması s:rcken sinyal yoksa UCI'i değiştirmelisiniz UD4'ün 4. bacığmdı sinyal var- ken 7. bacağında sinyal yoksa bu en- tegreyi yenisi ile değiştirin. 4. bacak- ta sinyalin olmaması UD3'deki bir arızadan kaynaklanır Yine bir arın bulamadiıy- sanız ICI değiştirin. Okuma hatala- rı büyük bir çoğunlukla bu entegre- den kaynaklanır, fakat sağlamsa arı- Üstte ve yanda disket sürücüsünün te- mizliğinde gerekli olan malzemeler ve temizlenmesi gösteriliyor.