1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

mal ediyor ve şeker maliyet fiatı her zaman cihan seviyesinden yukarıda kalıyor. Son aeneler vazsalisine göre Uşak pancarı 2 ve ÂAlpullu 1.5 kuruşa alıyor. Fakat bu pancarın siloya mal oluşu şudur: Uşak 224 kr. Alpullu 193 kr. ÇCünkü pancar sahası Uşak'ta 150 ve Alpullu'da 60 kilometro- luk bir mıntaka içinde dağılmıstır ve gerek Usşak, gerek Alpul- lu her biri kendi başına çalısan, kendi istediği gibi çalışan bu parçalı ve dağınık işi iyi kötü bu halinde olsun sürükliyebilmek içcin pancarın kilosuna vasati 0.30 kuruş ilâve eden bir ziraat teşkilâtı çalıştırıyor. Halbuki Avrupa'nın diğer şekerci memle- ketlerinde pancarın siloya mal oluşu ancak: 1 veya 1,10 kuruş arasındadır. Bu suretle bizde pancarın pahalıya mal oluşu şekerde pancar hissesini Uşak'ta 15-15.75 ve Alpullu'da 12-13 kuruşa kadar çı- karır. Halbuki ecnebi şekerci gümrüklerimizde 8-11 kuruş üze- rinden satıt yapabilmektedir. Çünkü Alpullu'da tonu 15 liraya ahnan ve esasen çiftçiye 10,5-12 Braya mal olan ve 10 kilosum- dan 15 kilo kristalize sgeker vyeren pancarın tonu Çekosloyakya- da 8 ve Macaristan'da 9 lirayadır ve bu pancarın safi emsali bi- zimkine nazaran daha iyi yetiştirildizi için daha yüksektir. Hal- buki bütün tecrübeler gösteriyor ki iyi yeliştirilen Türk panca- yının geker serveti Ayrupa'mınkine nazaran yüksektir. ve trak- törle derin hafriyat yapılmış, gübrelenmiş ve çapalanmış bir Türk toprağında (gerek Uşak ve gerek Alpullu'da) bir dönüm ftaprağın randmanı 3-4 tona çıkabilir. Bu rakamların bizi isal ettiği netice şudur: Türk şeker sanayii bir tanzime muhtaçtır. Bu tanzimin mevzuu bu sanayiin rantabilitesini temin etmektir. Bu işin başında her şeyden evvel şeker sahalarında toprağzın foannin icaplarına göre işlenmesi gelir. Şeker sahasında toprağın fenni işlenmesi bir küçük çiftçilik veya sadece bir zirai rehperlik işi dagğildir. tzahatımızın son kısmına gelmeden evvel bir az da dünya şe- karcilizinden bahsetmek lâzımdır. )