1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 27

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 27

yal eşyasından yalnız şeker, gaz, çay, kahva gibi şeyleri pazarı dani alır» (*|. Coğrafi imkansızlıklar dolayısile harice (milli ve beynelimlel pazarlara) kapalı olan bu mıntakalarımızda istihsal faaliyetle- rvinin müsmiriyeti de pek mahduttur. Müamiriyetin geriliği ie- ihsal vasıtalarımı iptidatliğinden gelmektedir. Bazı yerlerde zirat «hafriyat ucu hkıvrik bir çengel vaşıtasiler (*) bazı yerler- de de tahta kara sapanla yapılır. Pulluk gibi en basit rasyonel teknik vasıtalar bile meçhuldür. Müstahsil babasından gördü- ğü gibi tarla aürer. Tabiatle mücadelede görenek ve an'ane hâ- kimdir. Halbuki garp vilâyetlerimizde her gün bir az daha fem- ni vasıtaların tanınmüm oettiğini istihsal vasıtalarının bir az da- ha rasyonelleştiğini görürüz. Şark vilâyetlerimizde istihsal vasıtaları iptidai olduğu gibi top- raktan istifade tarzları dn münkeşif deşğildir. İstahaal fanliyet- lerinde mütevessi (ekatansif) bir yetiştirme, müte, -vsi bir ziraat görülür. Fakat bu mütevessi ziraat ve yeliştirme müstakil branş- lar halinde olmayıp ayni işletme (Betrieb) dahilinde bulunur. Müstahsiller hem hayrancılık ve hem ziraatle —meşguldürler. Bilhassza topraktan istifade tarzında sây faaliyetinin bu iki cepr heliliği derhal göze çarpar. Şehir ve kasabalar civarı müstesna olmak üzera köylerde «mera ile münavebeli tek tarla sistemi» (Einfelderwirtsehaft mit Umlağa des Ackers in der Weide) ca- ridir. Müstahsil meradan ziraate tahsajs etliği hir toprak parça- sını ertesi cene yine mera olarak bızakır ye yeni bir tarla açar. gArazi geniş olduğundan tarla bazan beş sene dinlerdirilir» (*). Halbuki garp vilâyetlerimizde meselâ İzmir ve Manisa gibi yer- lerde toprak dinlendirilmek söyle dursun sun'i gübre gibi fenni vasıtalarla azami derecede istismar edilmiye çalışılır. Şark vi- lâyetlerimizde sun'i gübre değil, tabii gübre bile kullanılamaz. Tabif gübrenin yeri, kışın yakılacak tandırdır. Yalnız şehir ve kasaba civarlarırdı mera ile münavebeli tek tarla usulünün bir kademe daha münkeşif şekli olan kısmen mahsulle münavebe- Li usuller vardır. Müstahsil tarlaya sıra ile kışlık, yazlık hubu- t*1 İsvyan sahasmnda 1,800 xilometra, Yusuf Mazhar. Cumhüriyat 97 ağtısbos 1026. (*7 Anakdlalu riraat ve yetiştirme vazişeti: Tasan Abidir. C. 1L &. 315. 1028 ”) Kena 5. 316,