1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

İakılabın ideolojisi, Seker istiklâli ve 160,000 ton Türk şekeri. Sevket Sitreyya. Türkiye'de bir şeker sanayit meydana getirmek teşebbüslerinin elli senelik bir mazisi vardır. Fakat bu sanayiin filen tesisi ha- reketi ancak 1925 misanında neşrolunan seker kanunile başlar. Zaten daha evvel, yani Milli mücadelenin zaferinden evvelki devirlerde bu sanayii vücude getirmek cehdinin tahakkuk saha- sına çıkabilmesi imkâm filen mevcut değildi. Kendi gümrükle- ri üstünde istiklâli mevcut olmiyan ve dahili pazarları her çeşit ecnebi eşyasının açık mücadele ve rekabet meydanı olan bir memlekette şeker sanayii gibi ancak sistemli himaye altında ge- lişebilecek bir iş şubesinin doğması ve yaşıyabilmesi bittabi ka- bil değlidi. Binacnaleyh Türkiye'de şeker isinin tarihi ancak Cümhuriyetin tarihi ile başlar. Bir tarafta İstanbul ve Trakya Şeker Fabrikaları Türk Anonim Şirketinin malı olan Alpullu şeker fabrikasının kuruluşu, diğer taraftan Uşak Terakkii Zi- raat Türk Anonim Şirketinin malı olan Uşak seker fabrikası teşebbüsünün makul bir mecra alışı ancak 1925 sşeker kanunu- nun neşrinden sonradır, Bu kanunun gayesi, Türkiye'nin muhtaç olduğu şekerin dahil- de istihsaline imkân vermekti. Bu gayenin temin olunabilmesi için kurulacak şeker fabrikalarına munfiyetler va mıntaka imti- yazları tanınmış, bu muafiyetler ve imtiyazlar altında -nihayet sekiz on seneye kadar- memleketin muhtaç olduğu sekerin da- hilde istihsali kabil olacağı hulâsa memleketin şeker istihsali- ne kavnşacağı düşünülmüştü. Bu gün bu hedefin tahakkuku yolunda ne kadar mesafe kaza- pıldığını ve tespit olunan gayeye ne kadar yaklaşıldığını gözden geçirmek faideli olacaktır: