1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

gaşalığı ile başlamış olan hareketini, gerek Krala ve gerekse Papaya karşı bir takım sadakat senetleri imzalıyarak sağlama bağladıktan sonra, fasizme zorla bir inlılâbın ebadımı verabil- mek için dünyayı velveleye vermiştir. Daha geçen gün Tarino'- da, dünyanın, on sene zarfında ya fasist olacağını yahut bata- cağım, bir cenuplu mubalağası ile iddinya kalkısmıstır. Bu iki hareketin yanında İnkilâp mücizesini erce haşlamış ve ercc bitmiş bir cephe harbi ve bir millet kıyamı İle başaran Türk milleti, nasıl olur da, milyonların davasını milyonlara işit- tirmek hususunda bir takım tereddütlere düşer? Şevket Süreyya İnkılâp ve Kadro'sunun bir tarafında diyor ki: a.. fikri unsurlarımı yalnız kentli içinden alıp yalmız kendi çer- çevesine bağlıyan, tarih içindeki mevkiini ve cihan içindeki ehemmiyetini inkâr eden, kısaca, kendi fihri infişar sahasınt bulmıyan bir milli inkılâbın, muhtaç olduğu beynelmilel pres- Liji tesis edebilmesi ihtimali azdır..» E Şüphe etmiyelim ki, en geniş fikri intişar sahası kendisine dü- şen ve konuştuğu zaman sesi ile Orla Avrupa'dan Uzak Şurka kadarki ve Orta Avrupa'dan Yukarı-Afrika'ya kadarki memle- ketleri kucaklıyan Türk inkılâbı, ne tarih icindeki mevkliini ne de cihan içindeki ehemmiyeltini inkâr edecektir. Hayır, Türk inkılâbı da Fikir bakımından mütsaddi olmasını bileeck ve ken- dine dışellerde de fikir menzilleri yapacaktır. Bunun en kuv- vetli delili, son iki seneki verimli fikir hareketidir. Türk inkılâbımın sesini dışarıya duyurtacak olan cihazımız, ay- ni vazifeyi içellerimizde başaran cihaz, yani, Fırka'dır. - Devlet ve hükümet, resmi müesseselerdir. Dışarıya karşı bağlıdırlar. Sözlerini ve hareketlerini tartmağa mecburdurlar. Fırka için bu gibi bağlantılar yoktur. Fırka, sadece millete, daha doğrusu, milletin ileri menfaatlerine karsı mes'uldür. Dışarı doğru resmi sıfatlari yoktur. Ne beynelmilel routine'lerden ürkmesine ne de notalarla karşılaşmasına imkân vardır. Matbuat ve radyo ile beraber bütün neşir vasıtaları, Fırka'nın elindedir; yahut elinde olması lâzımdır. İnkılâbın bütün pren- siplerini, bu vasıtalarla Fırka, hem içeri hem dışarı doğru kız- kançlık ve karar - sertliği ile müdafaa eder. İki misal verelim ki, bunlardan birisi, bizzat imza sahibinin basından geçmiştir. Bö