1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

Millet İktıszadiyatı : Sınıflaşmamak ve İktisat Siyaseti. Dr. Vedat Nedim. Sınıfsız ve tezadsız millet olmak, gayemizdir. Fakat henüz, sınıfsız ve tezadsız bir millet değiliz. Yalnız bizde, sınıf aytılıkları, siyaset hayatımızda Aâkim bir rol oynıyacak kadar acılmamıştır. Yani Türkiye Devleti, bir sinif devleti değildir. Türk Devleti, Avrupa ve Amerika devletlerinin tersine, ne bir finans oligarişisinin, ne bir sanayi sermayesinin, ne bir büyük toprak mülkiyetinin, no de bir işci zümre:zinin menfeatleri için işliyen bir icra makinesi olmaktan uzaktır. TYürk Devleti, Türk milletinin ileri menfaatlerini temsileden bir millet müessesesidir. Türk milletinin ileri menfaatleri, sınıfların gütikçe keskinleşen ayrılıklarla birbirlerinden uzaklaşmalarımı ve bu uzaklaşma nati- cestinde millet gövdesini yıpratan sırıf kavgalarının doğzmasını icabettiren bir iktisatça inkişafın önüne geçmesi emrediyor. Sı- nıf kavgalarile liyme, liyme olmuş Avrupa milletlerinin bugün- kü hali, gören gözlerimizin önünde dururken, onu bir ideal ola- rak alap benimseyemez. &B Fransız inkılâbı, derebeylik hâkimiyetine karsı, burjuva hâki- miyetini kuran ve bucünkü sınıf ayrılıklarını ve neticede yeni bir sımf devletini doğuran iktisat sistemine yol açtı, Rua inkılâbı, Fransız inkılâbının bir reaksiyonudur. Burjuva hâkimiyeti yerine, proletarya hâkimiyetini kurdu. Türk inkılâbı ise, hem Fransız inkılabınu, hem de Rus inkılâbr- na karşı bir rveaksıyondur.