1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 34

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 34

yarattığı inanılmaz vaziyetler dolayısı ile) bütün Orta Avrupa, Türk inkılaâbının sesini duymaya mecbur yerlerdir. Bu saydığı- miız topraklarda oturan milletler, haraç mezat, finans emper- yalizminin senedat cüzdanına girmişlerdir. O kadar borçlanmış- lar ve burçlanma yüzünden istiklâllerini 0 derece elden çıkar- mış milletlerdir ki bunlar, kendilerini mezada çıkarmış olan ni- zama bağlı kaldıkca, belki yarım asır belki bundan da daha fazla bir müddet, ödemek için çalısacaklar, ödemek için yaşı- yacaklardır. Bir Suriye bile, bunlara nazaran, hareket edecek kadar tazedir. Daha geçenlerde, Suriye'yi clde tutmak için ona senelerce öde- yemiyeceği bir parayı «işgal masrafı mukabili» ismi altında Fransa, zorla kabul ettirmiye çalışıyordu. Yani, Suriye'yi müs- temlekeleştirmek hareketinin karşılığını bir siyasi borç sene- dini zorla kabul ettirmekte görüyordu. Suriye, böyle bir borcu, ne zaman olsa inkâr edecek vaziyettedir. Çünkü her zaman di- yebilir ki: «Efendi, sana kim gel de bu toprakları işgal et dedi. Eğer, işgal masrafları dolayısile bir taraftan bir tarafın borç- lanması doğru ise, senin değil benim alacaklı nlmam lâzımdır.» Halbuki yukarıda saydığımız memleketler, kendilerini gittikçe daha fazla cökertmekte olan borcun altından büyle bir cevapla silkinip kalkınmıyacaklardır. Çünkü aldıkları paraları, kendi milli hükümetlerinin delâletlerile ve kendi parlamentolarının tasvibi ile almışlar, topa tüfeğe bir az da konferanslar tahsisatı ve temsili masraflar gibi öteberiye sarfetmislerdir. Millet dediğimiz zaman milletin tamamım anlıyoruz. Münev- ver deyince de, şu ve yahut bu sınıfa ek olmuş ve onun namına ektileşmiş kimseleri değil, kendilerini milletin tamamı ile bera- ber hissedenleri ve her hesapta muadeleyi ayni esasa yani mil- letin tamamına irca edenleri anlıyoruz. İste, saydığımız memleketlerin ancak bu gibi münevverleri in- kılâbımıza muhatap olacaklardır. Moskova inlalâbı, on bes senedenberi, Ruaye disindaki sınıf kaygalarımı ve kavga namına çarpışan amele teşkilâtını ve ame- le meb'uslarını birer yadek kırrvet gibi kullanmış ve harici em- niyetini en çok bu hesabha istinat ettirmiştir. Roma ise, bir kaç sşehirde tramvay işlelmek ve bir iki sokak kar- 34