1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Yirminci asrın en göze çarpan vasıflarından biri metropoller ve müstemlekeler tezadının, yani müstemlekeciliğin tastfiyesi olacaktır. En eski ve en büyük müstemlekeci devlet olan Britan- ya bile, bunu anlamış ve «Ottawan ile, başa gelecği sadece ge- ciktirmek istemiştir. Sönmek üzere olan bir ateşin sonbir parlama istidadı rösterme- si gibi, hayalta, her sayrini tamamlıyarı kavvetin son bir müulea- vcmete girişmesi görülür. İşte bunun gibi, en büyük emperya- lizm göçme çasğını idrak ederken, bir başka taraftan, bir başka- sının boyatmak istediğini görüyoruz. 'Fakat nasıl, «Cötz Vonmr Berlichingensin şiddetli muhavemeti, göçmesi mukadder- olan feodal cemiyeti. kurlaramadı ve hayatın hızı çolak şövalyeyi.. kapıp yatta ise, emperyalizmin kuğu şarkısını söylemek (1) de rmlva'ı fasızmuıc, duşlu. Tormo'da yxrkıclcn ve Aurupq hu vermek !rh!ıfını yapan îcîh., bız, cihana ders ve rmt'k ıs'cycnm (a- rihten hiç bir ders almadığdüü görüyorüz. Gaç kalmış, Yani; pâzür- larin sadece taksiminderi sonra değil pazarların kurtulaş inkı- Tâplarını -tamamlamaya andiçmiş oldukları bir sırada zırhüt et- miş olan Faşist emperyalizminin dört devlete, doğru zannettiği Fihri telkin etmeye çalışırken: «Amerika harp borçlarını affet- melidir!» diye avazt çıklığı kadar yalvarması, ökseye tatulırnış kuşarn kelebek avlamak istermesi kadar hazin ve haş bir manza- ra(İrr. Dışarı doğrüu yaytlabilmek için içindeki tezatları bir nevi içtimci üntiseptik ile tehammürden, kokmaktan karuyan bu rejim, bu gibi görüsleri ve bu gibi teklifleri ile antisepliğin sittikçe tesir- sizleşmekte olduğunu ifsa etmektedir. On seneye kadar dünyanın Faşist olacağım, hos görülebilmesi dünyanın hakikaten daha rahat ve daha şen olmasına bağlı bir şaka gihi ilân etmekteki yegâne mana, buhranlara karsı faşiz- (11) Ruğu hayatında bit kere, o da ölmek tzere iken öter