1 Kasım 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

1 Kasım 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

Poleamik : Bergsonizm Yahut Bir korkunun felsefi ifadesi... Şevket Silreyya. Muhterem Mustafa Şı—.kip Bey, «Kadrosya karsı yazılan ve «Yeni Türkiye» mecmuasının ilk sayısında cıkan acık mektubunuzu biz, yalnız, arkada kalan Da- rülfünunun» ve &yşarı münevverler kulübü» isimli yazılarımıza bir cevap gibi doeğil, Kadro'nun müdafaa etmiye çalıştığı cihan telâkki tarzının bir tenkidi gibi alıyor ve hu itiharla hakikaten münakaşaya dezerli buluyoruz. Binaenaleyh aarkada kalan Da- rülfünunun» ve «yarı münevverler kulübü» yazılarımızda serd- olunan ve zaten sizin tarafınızdan da esas itibarile tasvip bu- yurulan hükümleri daha ilk adımda münakasa harici bıraka- rak, bahsi, sizin orlaya sürdüsünüz mevzua derhal nakledebi- liriz. Eğer - iyi anlıyabilmişsem - açık mektubunuzun sözü şöyle hulâ- sa edilebilir: «Daha ilk aayısındanberi gerek üslubu, gerek #ikirlerinin taze- «lik, sıcaklık ve olgunluğu ile ideolaji tarikimizde Ük defa ci- «hanşümul bir ideolojiye doğru gitmeye beliren «Kadroyvnun, «doldurulması icabeden bir boşluğu vardır. Kadro, inkilâplar «karşısında ideolofiye varayabilecek unsurları, teknihk ihtiyaç ve «rasyonalizm zihniyeti üzerine hurulmuş ilimlerden alıyor. Hal- «buki birbirinden bariz vosıflarla ayrılabilecek bir teknik ve «oruu halesi olan rasyonalizmin, bir de sat Felsefe ve san'at «vardır. İlim dediğimiz sşey bir teknik ve rasyonalizmden ibaret- «tir ki, ondan âlet ve vasttadan başka bir sey, yani hakihat ve aşeniyet tercemonlığı beklemek habil değildir. İlim vasıtasile «bildiğimiz, hakhiki, tabü, şe'ni bilgiler değil, sadece sun'i ve «pratik ihtiyaçlarımıza tekabül eden bir takım mekanik yapma- 43