12 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

12 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

I2 Temmüz y İTTİHAT — Her hakkı mahfuzdur — Dördüncü » Ziya Kâmil Paşa İstifasını Yazmış Talât Etmişti .. Ve Enver Beylere Teslim — Buna emin olabilirsiniz, Paşa Hazretleri olan şeyler, arzu haricinde olmuştur. Eğer bunun temadisini arzu buyurmuyorsanız, istifanamenizi derhal yazınız. Atideki üzere mes'uli- işte — Pekalâ.; yeli size raci olmak yaziyorum, Kâmiü Paşa bu sözleri müte- akip masanın üstündeki kâğıtlık- sadaret maka- mının resmi damgası — bulunan - bir kâğıt almış, şu kısa istifana- yazarak Talât ve Enver beylere uzatmıştı: tan - köşesinde meyi bizzat - İstifnnsme - Huzuru cenabı. hilâ- fetpenal hümuyunu Hizmeti sadaretten affimi is- tirham eylerim. Emrüferman, Pa- dişahı celilüşşan efendimiz haz- retlerinindir. 10 Kânunusani 1828 Sadrazam Kâmil * Talât ve Enver Beyler, Kâmil Paşayı bu suretle istifa ettirmek- mil Bey elinde revolver olduğu halde odadan odaya — geziyor; başladığı kanlı faciayı ihmal et- mek istiyordu..! Nâzım Paşa ile | cemiyet arasındaki bürudet, to- katlıyan ziyafetinden sonra bir âtilâf ile neticelenmişti. Hal böy- le iken Nâzım Paşa, bir anlık şuursuzluğa kurban olup gitmişti. Program haricinde olarak Nâzım | Paşa bu akibete uğradıkran son- ra, cemiyetin açık iki düşmanı olan Maliye nazırı Ab- dürrahman Beyle Dahiliye nazırı Reşit Beyi yaşatmak, pek safde- ve sarih runane bir hareket teşkil ede- | cekti... Abdürrahman Bey, diyen — İttihatçıların maliye yasetini — tenkit ediyor; tihat ve terakki ricalini, per- vasızca — çekişliriyordu. — Hatta dün bile, meşveret meclisinde ve Padişahın huzurunda aynı sözleri Bi- ite mütema- | tekrar etmiş; cemiyetin en muh- | terem sahsiyetlerini yerin dibine geçirmişti... Dahiliye Nazırı Reşit Beye gelince; o da iktidar mev- kiine geldikten sonra mütemadi- | yen İttihatçıların kuyusunu kaz- mış.. Hatta onları ağır bir cürümle idam sehpasına yollamak için, etek doluları paralar vererek sahte teşkilâtlar yaptırmiya uğraşmıştı. Gözlerini kan bürümüş olan Yakup Cemil Bey, odadan odaya MenasenesseseRaaeEEeRAALAcSARAN Son Posta iLÂN FiATLARI gövem ei saABa rKe b | — Gazetenin esas yazısile bir sütunun ikl satırı bir (santim) sayılır. 2— Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı şanlardır: süyfa | sayfa | sayla | sayfa | Diğer Son 1 |2 | 3 |4-5 )yerleri sayfa 400/250|200 100 | 60 | 30| Kış. | Keş. | Kış. | Keş. | Krş, rş 3—,Bir santimde — vesati (8) kelime — vardır. 4—İnce ve kalın yazılar tulacakları yere — göre santimle ölçülür. Kısım No, 149 Yakup Cemil Beyin coşkunluğuna | kurban olan zavallı Nâzım Paşa gezerken, tesadülf ettiği arkadaş- larına bu sözlari söyliyor; netice- de de: — Nazım Paşa bedavaya git- | tikten sonra, Maliye Nazırile Da- le meşgul olurlarken Yakup Ce- biliyo Nazırını yaşatmak - buda- lalıktır. Diyordu... Fakat tali, Maliye Nazırı Abdurrahman Beyle, Da- hiliye Nazırı Reşit Beye yardım etmişti. Bu iki zatı arayan Yakup Cemil Bey, süfera salonunun ka- pisim açıp içeri göz gezdirdiği hâlde, oradaki frenklerin arasında bulunan Maliye Nazırını göreme- mişti. Reşit Beye gelince; o da kolayca bulcmamiyacak bir -yere gizlenmişti. Tam bu,sırada Yakup Cemil Beye: — Seni acele Enver Bey istiyor. Diye haber gelmişti. Yakup Cemil Bey, sadaret İ RALE SON POSTA Nasıl Yaşadı?.. 12-7- 844 — Nasıl Öldü?. Yakup Cemil Bey kapısı önünde Enver Beyle, sa- dık birer muhafız gibi onun sağında ve solunda duran Müm- taz ve Hilmi Beylere iltihak etmişti. — Arkadaşlarının — ihbarı üzerine, bu zatın diğer bir. takım müfrit — hareketlere girişmesine mani olmak isteyen Enver Bey. ( Arkam var ) iĞH Bisikletleri h& Hi , N Beynelmilel bisiklet âleminde büyük inkılâp yaratan MEŞHUR RALEİGH Fabrihasının, safi İNGİLİZ çeliğinden pek zarif, metanetli ve fennin en son terakkiyatının tatbikile yapılmış yegâne bisikletleridir. METANET, ZARAFET ve SÜR'AT İTİBARİLE EMSALİ YOKTUR Satış deposu: Sirkeci - İstanbul - Liman Han No. 35 (800) ve TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. | ürme, Say'a 15 vi İstanbulun Kuşçular Borsasında '100, 500 Liraya Satılan ( Baştarafı 1 inci « yfada ) giniz. hareketlerde -bulunür, anlamadığınız ıstılahlarla büsbü- tün başka bir lisan konuşur. Anlaşılmıyan Istılahlar Bu iki kahveden Ali ağanın | Yenicami avlusuna bakan kahvesi | en makbul Flurya kuşlarının teş- bir yeridir. Burada tiryaki kuş meraklıları örtülü kafesler içinde- ki Fluryalarını biribirlerine dirle- | tirler. Borası ade'a kuş borsası- nın (arz) yeridir. Orada kuşuna güvenen caka yapır. İkinci kahve ise (satış) yeridir. N öyle garip muhavere- ler işitirsiniz: — Geçen gün saat tutmaca- sına filân beyin kuşu (150) sayı atmış!, 4 — Falan beyin kuşu 60 ma- kara atıyor!.. Ben böyle uzun kuş görmedim. —Lülü — makarasından sonra derse yatıp ince kurbağa makarasile bülbül tuhbesi yayıyor!. — Yok canım.. o arada bir sektirme, yahut, (panyata) yapıyor! Abraş Bır kuş! — Ne diyorsun yahu?. Halis muhlis dağ babasıdır.! Hiçbir. şey — anlamadığınıza wpbe olmıyan bu lisan kuşdilidir. üşdilinin — halis muhlisini asıl orada dinlemeli ! — (Hahz Süreyya ), yahut (Cafcaf Ali) geçen gün bir ders yaptı |.. diye işitirseniz hafız efen- dinin bir vaız verdiğini zannet- mayiniz. Bunlar meşhur, namlı kuşların isimleridir. Şaşırtıcı Sahneler Borsanın bir meşhur Halil ağası vardır ki bu kuş merakı in hbarikulâde bir nü- münesidir. — Sizinle konuşurken birdenbire elini etraftaki kafes- lerden birine uzatır, dinler, yüözü kül gibi kesilir, gözlerinden yaş- lar boşanmıya başlar. Ne oldu diye şaşırırsınız. Halil Ağa elile bir kafes gös- terir, ağlaya ağlaya, tutuk tutuk, | nihayetsiz bir heyecan içinde; — Şu makaraya, şu - ötüşe bakın!.. Hiç böyle kuş olur mu yarabbil... Diye kendinden geçmiş bir halde sayıklamıya başlar. Kuş aşkı, tiryaki kuş m ları güzel bir kuş ötüşü da adeta (cezbe) ye geçiyorlar. Kuş merakile işini gücünü, ka- | zancını - terkedenler - çoktur. Siz bir Filurya kaşunun veya bir Cer- men Kanaryasının ötüşünü basit birşey zannedersiniz. Halbuki me- selâ Flurya meraklılarınca Bölbül yanında beş para etmez, Yalnız bir Flurya kuşunun (makara vermek) tabir edilen makar | ötüşünün 9-10 türlüsü var: Lülü makarası, uzun makara, kurbağa makarası, canalya, sek- panyata, — ebabil, — tutu, makaraları... — Bunların ğit — makarası- bülbül en — makbulü | dır. Bir Flurya kuşu nefes kew- meden bir solukta: — Lulululu - Lülülülü.,. Öterse çok makbüldür. Bu makara ile öten bir dağ- babası Fluryaya © vakit paha bi- çilmez. Sahibine — (100-200-500) lira teklif ederler, vermez. Çünkü böyle bir kuşü evinin nefis serin- likli bahçesinde doyuncıya kadar dinlemek — sefası - (500) — liradan (500) defa kıymetlidir!.. Bir İhtisas Isl Kuş mütehassısları kendi ara- larında kuşların ötüşlerine biribir- lerine bir nev'i hususi nota ile aynen anlatıyorlar. Bu nota kuş ötüşlerinin her türlü mağmesine konulmuş bir takım (makara, lisan, tuhfe, derse yatmak) gibi biç | ve Kanarya bir dağ babası Flurya | Fluryalar .. ıstılahlardan mürekkep. Bu wtı- lahları az çok öğrenince bir ku- şun ne gibi nağmelerle öttüğünü bütün inceliklerile aynen anlıya» bilirsiniz. Flurya kuşları ötüşlerinde çok nazlıdır. Ötüm zamanları mayıstan agustos (15) e kadardır. Ondan sonra zavallı kuşcağız — dilinin belâsını çeker: Tâ gelecek kuş — geçimine | kadar karanlık bir sandığa ka- patılır ! Bu karanlık sandık - içinde | zindana atılmış bir kahraman gibl e bir lokmalık kuşun 'dünya; yü- züne birinci sınıf bir şantöz olarak çıklığı görülür ! İstanbulda, Avrupa ve Ameri- kadaki hayvanat mürebbileri gibi kuş yetiştiren kuş mürebbileri vardır. Mecidin — kuşçubaşısının torunu ve ecdattan kuş müte- hassısı olan İsmail Beyle Flurya- cıların piri Basri baba bu. meşhur Ustatlardır. İsmail Beyin Eyüpteki evinde gayet kıymetli bir kuşha- nesi ve Yenicamide bir de kuş mücssesesi vardır. Sık sık Ziraat Müdiriyetleri Avrupadan gelen ziraat profesörlerini bu - İsmail Beye göndermektedirler. Bizde Yetişen Kuşlar Bizim memleketimizde dünya- nin en güzel kuşları yetişir ve sık sık Avrupaya da ihraç edilir. Kuş deyip geçmeyiniz. İsmail Bey İzmirde yetişen ve (hünkâri) denen gayet nadide ve nefis bir | çift güvercini (120) İngilize İngil- tereye satmıştır. Yani bizim pa- ramızla (1000) liradan fazla! Flurya kuşunun bir damlacık ötüşünde ne harikulâdelik var ki binlerce insamı bütün ömürlerince meftun ediyor? Bu harikulâdelik bu ötüşün nağmelerindeki nefa- setten başka tabiatin bir (nefes) (harikasıdır da... Atlet ve Flurya Kuşu Bir Flurya kuşunun bir damla- cık ciğeri, nefes kesmemece en büyük ciğerli atlete taş çıka- riyor! Kuş borsasının (70) yaşındaki kuş mürebbilerinin piri Basri baba bize bu izahatı verdikten sonra şu hayret verici iddiada bulunuyor: — Ben (50-55 ) sene bu işle meşgulüm. En meşhur hafızlar bir solukta (80-90) dan fazla sayama- mışlar. Halbuki (25) sayıdan (300) hattâ (400) sayıya kadar bir so- lukta öten Fluryalar vardır. Geçen gün sporcu bir meraklı arkadaş saat tuttu. Bir Fluryanın bir solukta (38) saniye öttüğünü tesbit etti. Halbuki en kuvvetli nefesi olan bir atlet (100) sayı kadar bir şey sayabiliyor. Ben ( 40-50 ) saniye, 1,5 ) dakika öten Flurya yetiştiririm. Benim yetiştirdiğim kuşlardan ( kanadı kırık ) nefes kesmeden, bir dakika (15) saniye öterdi! Bu kuşu — şimendiferde (Andon) isminde bir zata sattım, Son (Hafız Süreyya ) isminde bir kuş yetiştirdim ki ( 15 ) senedir böyle kuş gelmemiştir. Üstüste ( 40-50-60 ) makara atardı. Bir dakika (20) saniye saat tutmaca- sına bir nefeste öterdi!. Şimdi en çok kaba, sesli, cömert kuşlar İzmirden yetişiyor. Bir lokma kuşun bu cidden bir harika! Kuş mürebbileri kuşları zan gramafon plâğına alınmış bülbül ve —kanarye dinletereki yetiştiriyorlarsa da bir iki sene sonra kuş buü taklidini tekrar kaybediyor. (Cermen) Kanaryaları için Av« rupalıların yaptığı tecrübeler ife lâs etmiştir. Yine şirin Türkiye dağlarının engin tabiatında yeti- şen sesli kuşları dünya rekorunu tutmakta.. e İstanbul Muhabiri nefesi ba-