12 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Çorumda En Bol Şey: Sinek, Dilenci Ve Kahve Çorum (Hususi) — Çorumda günler, haftalar, aylar ilerledikçe, görüş, duyuş, sezişler de ilerliyor. Burada, sineklerle mütccadele etmek, kat'i bir ihtiyaç halini al- mıştır. Nasıl, çekirgelerle, karga- larla, muzir - hayvanlarla — müca- dele yapılıyorsa... Sinek mücade- lesi de yapılmalıdır. Çünkü Ço- rumda pekçok sinek vardır. Ço- rumda bir “Sineklerle Mücadele Cemiyeti ,, teşekkül ederse hiç te faydasız olmıyacaktır. Adedi sayılmıyacak, sayısı bellisiz. aza- ları da olacaktır. Zira, bu ce- miyet sıhhatimizin, sağlığımızın saadeti, selâmeti nam ve hesa- bına büyük faydalar doğurmuş olacaktır. * — Beyefendi. Allah, işini rast getirsin. — Beyefendi. Allah, sevdiğine kavuştursun.. Kahveye giriyorsunuz sizinle beraber giriyor, bakkala uğruyor- sunuz sizinle beraber uğruyor, bir arkadaşla konuşmak istiyorsunuz, sizinle beraber konuşuyor. Sanır- sınız, kırk yıllık dost, ahbapsımız? | Bir dilenci insan bir kuruş vermeden başından defedemiyor, bu ne çok dilenci? ... * Çorumda işsizler mi fazla, tembeller mi çok, benim görlş- lerim mi yanlış? kestiremiyorum. Muhakkak — olan birşey varsa, Çorumda her adımda bir kahve vardır. Birisine girdiniz. mi garson geliyor: — Emriniz! — Çayl, — Şekerli mi, şekersiz mi? — Çay istiyorum!.. Garson efendi bayağı öfke- lendi: — Anladık kelli, nasıl içersin.. —-—?... Hayretle duralarken merakımı giderenler oldu: Çay içmenin de bir usulü, erkânı varmış. Burada çay şekerli, gekersiz diye iki kısma ayrılırmış. Çay şekerli 2, şekersiz. 1 kuruş İmiş.. Bir de “çay dondurması,, var- miş.. Faraza, dört arkadaş kah- veye gider, herkes, birer birer çay söyler bir İnsan 4 çay içmek mecburiyetinde kalırmış. Çorumda güzel çay demliyor- hemen CY. İspartada Afyon Mahsulünün Islahı İçin Tetkikat Yapılıyor Isparta (Hususi) — Isparta ik- lim ve topraklarının nev'i itiba- rile morfin derecesi yüksek afyon | yetiştiren vilâyetlerdendir. Bu yüzden İspartaya mühim miktarda para girmektedir. Afyon bu mıntakada hububat ziraatına mazaran biraz daha fazla kâr temin eden bir ziraat gubesidir. İstihsal zamanının yaklaşması hasebile afyonlarımızın tohumla- rının ıslahı, yüksek morfinli afyon istihsali ve köylümüzün inhisar- dan istifade edebilmesi için ha- zırlanan — üsülleri — anlatmak - ve köylü ile yakından alâka peyda | alâka göstermek- SON POSTA Arıcılıga Ehemmiyet Vermeliyiz İptidai Sepetler Yerine Fenni Kovanlar Kullanılırsa Milyonlarca Kilo Bal İstihsal Etmek Mumkun Olacaktır Samsun, (Hu- susi) — Burada arıcılık ve tütün- cülük başlıca kazanç - vasıtası- dır. Samsun ve civarındaki köy- lerde — tetkikat yapmış olan arı- cılık mütehassısı: — İlerde bal- cılık çok inkişaf etmiş — buluna- caktır, demiştir. Halkevi balcı- hiğın ve arıcılığın fenni şekilde in- kişafı için büyük tedir. Fenni arı- cılık ve balcılık yapmak, fenni kovan kullanmak hususunda bü- yük bir şöhreti ve ihtisası olan Dede Emin Efendi tarafından yapılan tetkik neticesinde köy- lerde mevcut iki yüz kovanın kısmen güveli olduğu görülmüştür. Bunların wslahı ve iptidat ko- vanlar yerine fenn? kovanlar kul- lanılası mümkündür. Halkevi köy- cülük şubesi köylüye fenni ko- vanlar dağıtmıştır. Tütüncülüğe gelince burada bir asır evveline kadar tütüncülüğün ve tütünün nam ve nişanı yok iken ve ziraat bağ- ctlıkla zeytinciliğe inhisar ederken tütüncülüğe teşebbüs edilmiş ve Gerede'de Çok Şifalı Memba Suları Var Gerede (Hususi)— Kazaya iki saat mesafedeki Geyik köyü or- manlığında Kırklar suyu ismi ve- rilen bir memba vardır. Civar kazalar ve köyler halkımın mesi- resi olan bu membada mesire mevsimi gün dönümünden sonra başlar. Mesire günü pazartesidir. Kırklar suyunda altı musluklu bir çüşme vardır. Civarı çam ve gök- nar ağaçları ile çevrilidir. Bu suyun civarında Ağalar su- yu isimli bir su vardır ki şifa has- sası tecrübe edilmiştir. Ekser halk hastalarına bu suyu içir- mektedirler ve suyun tenekesi 15 kuruşa satılmaktadır. Bu su ba- şında bir hafta kalıp tedavi gö- ren hastaların — hastalıklarından eser kalmadığı birçok vak'alarla tesbit edilmiştir. Sudan bir defa- da 50 bardak içen hastalar gö- rülmektedir. Su midede hiç dur- mamakta pek kısa bir müddet sonra ifraz edilmektedir. etmek Üzere gönderilen mütabas- sıs şehrimize gelmiş ve Ticaret Odasile birleşerek — tetkiklerine başlamıştır. Afyonlarımızın — tohumlarının ıslahı için şimdiden bol, başaklı ve iyi cins afyonlara kırmızı kur- delalı etiket takılmaktadır. Bu etiketli başaklar 15 gün sonra toplanacaktır. Etiket konulan, kozalardan aynı zamanda süt te alımarak numaralı kutulara kon- maktadır. Bu etiketli ve iyi cins kozalar toplandıktan sonra yapr lacak tahlillderden elde edilecek neticeye göre ve beğenilen tohum larda — köyde — ve — merkezde ayrılan nümüne tarlasına ekilecek az zamanda tütün yetiştirmekte birinciliği kazanmış ve © gün bugün Samsun tütün ve tütüncü- lüğü alemşumül bir şöhret almış- tir. Rençberin tütünden başka bir mddeye iltifat etmemesi köylü . sımfı için iktisaden yükselmek imkânını bırakmamaktadır. Köy- eüler şubesi buciheti dikkate alrak birçok asma çubuğunun muhtelif köylere dağıtılmak sure- tile buralarda yeniden bağcılık cücude getirmek teşebbüslerinde bulunmuştur. Arıcılığımızın binlerce senelik mazisi ve bir tarihi vardır. Bizde aricılık, birkaç arıcının husust Orhangazide Mesireler Orhangazide Nadir Subaşı Orhangazi (Hususi) — Orhan- gazi kasabasının mesireleri İznik gölü civarındaki Gedelek, Pınar- başı, Kaynarca ve Nadir Subaşı mevkileridir. Orhangazililer bonyo ihtiyaçlarını kasaba pirinçliklerine doğru inen Nadir suyunun kum- | sal yerlerinde ve İznik gölünün | büyük bir saha tutan kumlu kı- yılarında tatmin etmektedirler, Orhangazide birkaç seneden- | beri devam eden mücadele neti- | çesinde sıtmadan ve sivrisinekten eser kılınımışıır afyonlarımızın cinsleri ve morfin dereceleri bir sene pratik tecrübe sayesinde ayırt edilebilecektir. , Samsun Halkevi köyler için fenni kovanlar yaptırıyor le | dirde ka yüzlerce sene evvelki vaziyeti- ni muhafaza et- mektedir. Oka- dar — iptidaidir. Resmi — teşeb- büsler de zayıftır. Ziraat Vekâletin- de henüöz arıcı- hkla meşgul olan bir şube, hatta bir. masa — bile yoktur. Dört beş se ne kadar — eyvol toplanan Arıcı- hk Cemiyeti şim- diye kadar mevcudiyetini hisset- tirememiştir. 1930 senesinde Ma- caristanın çıkardığı bal 720 va- gon imiş. Bir vagonun tahammül ve nakil kabiliyeti 15,000 - kilo olduğuna göre 720 vagon bal en bir milyon kiloya yakın de- mektir. Halbuki evvelki sene bizim yalnız Muğla Vilâyetimiz 820,000 kilo bal istihsal etmişti. Bu miktar sepetle istihsal edil- miştir. Eğer başka milletler gibi biz de fenni usullerle bu kudret ha- zinesini ihya edecek olsak Maca- ristanın çıkardığı yüzlerce vagon balın beş mislini çıkanırız. Bursada Akbıyık Köylülerinin Maa- rif Sahasındaki Faaliyeti Bursanın Beyşehir kazasına bağlı Akbıyık köyü muhtarı Ha- san ÂAğa sekiz sene evvel halkı teşvik ederek topladığı dört bin Hira ile köye çok güzel bir mek- tep yaptırmıştır. İki sene evvel de bu takdirkâr halkın biriktirdik- leri iki yüz lira paradan yüz lira- sile bir kütüphane yüz lirasile de kütüphanenin ihtişamile münasip | mobilye mübayaa etmiştir. Köy- lünün bu gayreti Maarif Vekâ- | letinin nazarı dikkatini celbetmiş, ve kütüphane umumi kütüphane- ler meyanına ithal edilmek sure- tile büyük bir kadirşinaslık gös- terilmiştir. Ahiren Vekâlet Maarife pek teşne bulunan ve kazanın en cesim bir köyü olan Akbıyık mektıhını beş sınıfa iblâğ et- miş! Mıılılır Hasan Ağa, bu defa | da köyün fedakâr ahlisi ile mek- tebin tevsine ve daha üç oda ilâvesine teşebbüs etmiştir. Gaziantepte Buz Fabrikası Yapılıyor, Bazı Caddeler De Asfalt Olacak Gaziantep ( Hususi ) — Bele- diye Reisi Hamdi Beyin mütemadi mesaisi neticesinde — şehrimizde bir buz fabrikası ve soğuk hava mabzeni inşasına başlanmıştır. Fabrikanın ve soğuk hava depo- sunun malzemesi kontenjan harici getirilecektir. Bir şirket Belediyeye müracaat ederek Gazi bulvarile diğer ana caddelerin asfalt olarak inşasınt teklif etmiştir. Teklif tetkik edil- mektedir. Kabul olunduğu tak- Gazi Hz.nin heykelleri rekzedilmeden — evvel — bulvarın asfalta tahvil ımohyuı bıhnlo- cektir. teşebbüsünden baş | Temmz Zaro Ağaya Mezar Taşı ! Yer yüzünde mihlanmış ölümden uzak kalmış gibi gö bul belediyesi, kendi kapısıf | odacılık yapmış olan bu bir buçu asırlık ihtiyarın hâtırasına hürü göstermek için bir mezar dikmek istiyor. Belediyemiz, leyman Nazif Bey merhum h bütçesine bir para koymu Şimdi aynı nezaketi, Zuro ağanı mezarına da teşmil ediyor, çeye tahsisat koymak tasayvurulr da bulunuyor. Düşünmekle yapmak arı | diyenin her tasavvurunda apaçi görüp durduğumuz halde Z. ağanın öldükten sonra bahti müzden yapılacak mezar taşı bir kitabecik hazırladık, beledi beğenmese bile okuyucularım beğenirler ümidile suretini bur yazıyoruz: | 950; İshak, 180; Yakup, Yusuf, 110; Musa, 120 yıl y mıştı. Mukaddes kitapların ların listesine Zaro ağa, x0 kendini kaydettirmiştir. Istanb belediyesinin bu emektar başkı demesi, 167 yıl yaşadığını ku' vetle iddia ettiğine ve idd da kürrenin her tarafına kabul € tirebildiğine göre Ishak ile Y tasından, bir mevki almış ve Yı kubu, Yusufu, Musayı - gerid bırakmıştır. Bu taşı diken | bul esi ve İstanbul gazeti leri, bl.:::ı’un Nuh, Şit vızAd kadar yaşamadığına son d müteessirdirler. 950 sene yaşasaydı İstanbula © zünden belediye ve kendisini h gün mevzu ittihaz ederek sütü doldurduklarından dolâyı da zeteler müstefit olacaklardı. zıya'dır. ,, M. T Andifliden Ihracat Andifli (Hususi) — Meis ad ile karşı karşıya bulunan And son günlerde ihracatını artti mıştır. Radosa, İskenderiyeye sair limanlara hayvan, palam kömür ve daha birçok mahsu sevkedilmektedir. Kazada bu sene bol sebil yelişmiştir. Motörlü vesait olr dığı halde — köylerimizden bilhassa —Demre — nahiyesind külliyetli sebze getiriliyor. Ih catımızın arttığı şu günlerâ iskelemizde bir İtalyan vapuru sıra — bekliyor. Bilhassa Demre hahiyesi, tiştirdiği sebzelerle namını yül seltmiştir. Buranın portakalla! Himonları, mandalinaları namlı verimlidir. Geçen sene Antalyaya D renin portakal fidanları - yolli mFinikeden her sene vapul külliyetli portakal — sevkedili! Halbuki Demre nahiyesinin çekif deksiz, iri ve bereketli portakall vesaitsizlik yüzünden sevkedi memektedir. Birkaç senedenberi süren y? İnşaatı faaliyeti -bittikten gerek Andifili ve gerekse bu bağlı Demre ve Kalkan Üci iskeleleri komşuları bulunan adalarına mahsulât ve yiyec şeyler sevkini temin edebileci lerdir. b ğ A nen Zaro ağa nihayet öldü. İstafif kında da bu cemileyi göstermişti daki farki bizim muhterem belet olmasını da muhtemel gördüğü* “Adem, 930; Şit, 912; Nube 14 bir mazhariyet olarak kaydettik* leri bu uzun ömürlü büyük adam arasında, uzun ömür sürmek nok* Ünkü Zaro ağtı görmek için gelen seyyahlar yü* gö” sebeple Zaronun ölümü büyük bif / Kİ e m-r Ve e O ND RE A © Ö &e & ©