6 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Gürültü Meselesi Ve Halk Gürültü kalktı, kalkiyor şayia- lar — karşısında — işte halkın ihtisasları: Şayekân H. (Beykoz Yalıköy) — Avrupa görenlerden dinledim! Nü- fuzları birer, ikişer milyon olan bü- yük şehirlerde kat'iyen gürültü ol- mazmış. Bizim büyük şehirlerin gürül- tüsü âdetâ ayyuka çıkıyordu. Satıcı- ların s&ıtma görmiyen sesleri sabah- leyin horozlarla başlar, gece yarısına kadar devam eder. Tramvaylarda vatmanlar çanlarla tempo tutarlar, goförler kornelerle fiyaka yaparlar. Hele Mahmutpaşa ve çarşı esnafının çığırtkanları insana yolunu şeşırtırlar. Pazar — yerlerinin uğultusu insanin başını dündürür. Bu gürültü içinde İstanbulda yaşayıp ta sinir buhranına tutulmamak mümkün değildir. Bu- günden İtibaren gürültü yasak edil- miş. Fakat işte gu sokağa kulak ve- riniz yine bağırtılar, hem de yüksek perdeden devam ediyor. * Rıdvan Bey ( Edirnekapı Sultan- hamamı 32 ) — İstanbul şebri medeni bir âmtihan daha geçiriyor. Medeni şehirlerde biç gürültü olmaz. Bizim belediyemiz de bugünden — İtibaren gürültüyü yasak ediyor. Sinirleri yıp- ratan, hastaları uyutmıyan, halka rahat vermiyen gürültüleri bırakarak şehre medeni bir çehre vermemiz lâzımdır. Gönül isterdi ki biz bu işi belediye yazaklarile değil kendi kendimize yapmalı idik. Bu yasağa rağmen gürültü yapanlar olursa medeniyete ve süküte — Hiyakatsılıklarını — göstermiş sayılarak şiddetle tecziye edilmelidir. * Necdet Bey ( Beyazıt Koska tram« vay caddesi 71) — Dükkânların mu- ayyen zamanda kapanıp açılması, gü- rültü, patırtının men'i İstanbula yeni bir çekidüzen daha veriyor. Ne tdi © pararlardaki böğürtüler. Herkes ratış reklâmını gırtlaklarında tecrübe ederlerdi. Pazarlarda reklâmın manası akşama kadar durmadan bağırmak ve girtlak yırtmaktı. Hele Çarşı esna- finin İnsanın önüne yol kesici gibi çıkması en geniş adamları bile sinir- lendiriyordu. Medent iInsanlar alacak- ları gşeyi ve onun yerini kendileri bilirler. Çığırtkana, rehbere ihtiyaçları yoktur. Ben çığırtkanlara kıtmtarik derdim. Bugün o belâlardan kurtul- duk. Çoluk çocuk çarşılardan — ser- besçe geçebilecekler. Bu tamiminden dolayı Dahiliye — Vekâletini — tebrik ederim. M. Jorj Bonne Bir Fransız Nazırı Şehrimizde Fransada Staviski rezaleti üze- rine istifa eden Şotan kabinesinde maliye nazırı bülunan ve bu ma- kamı daha evvel de birkaç defa işgal etmiş bulunan M. Jorj Bonne şehrimize gelmiştir. Fransa Radikal Sosyalist fırkası erkânın dan olan M. Jorj Bonne şehrimiz- de birkç gün kalacaktır. Ey nanlmiıhnfâınıan Şüpheli Bir Ölüm 35 Yaşında Bir Adam, Yemek Yer Yemez Morardı Ve Öldü İstanbul polisi şüpheli bir ölüm hâdisesi tesbit tahkikat neticesinde etmiştir. Yaptığımız hakkında şu tafsilâtı elde ettik: Topaneda Boğazkesen caddesinde tekkesinde 35 yaşlarında Saim isminde bir adam oturmaktadır. Saim pek bitik bir vaziyettedir. Ek- seri zamanlar serserilik yapmaktadır. Çünkü iş güç sahibi değildir. Saim evvelki gün öteden beriden bâdise yanındaki tenekesine yemek toplamış ve akşam özeri Hürriyettepesindeki Yorgancıbahçesine gitmiş- tir. Saim burada bir kenara çekilip topladığı ye- Uyanbaba s | İ Esnaf Bankası 160 Milyon Müddeiumumilik Raporları Pul Basıldı Tetkik Ediyor Esnaf Bankası tahkikatile meşgul olan Müddeiumumi mua- vinlerinden Muhlis Bey bir aylık mezuüniyetini bitirerek vazifesine dönmüş ve perşenbe gününden itibaren işine başlamıştır. Müddei- umumilik bu banka hakkında tahkikat yapan muhtelit heyetten fezlekelerin birer — suretini İste- mişti. Tahkik heyetinden İktisat Vekâleti kredi işleri müdürü Cemal Ziya Beyin raporu Müddei- umumiliğe gönderilmiştir. Rapor (90 ) sayfadır. ve yalıız Cemal Ziya Beyin imzasımı taşımakta olduğuna göre de heyet azasının tahkikat neticelerini ayrı ayrı ve kendi kanaatlerine göre yazmış oldukları anlaşılmaktadır. Tah- kik heyetinden mülkiye başmi- fettişi Osman Talât Beyin Dahili- ye Vekâletine verdiği raporun süreti henüz Müddeiumumiliğe gönderilmemiştir. —Muhlis Bey dünden itibaren rapor üzerinde tetkikat — yapmıya — başlamıştır. Diğer rapor da alındıktan sonra banka hakkında bir muamele yapılıp yapılamıyacağı — anlaşıla- caktır. 24 Saatin Hüâdiseleri Üsküdarda Sabri ismindebirisi Kadri) isminde — bir hamalı ağır surette — yaralamıştır. * Sirkecide 76 numâralı tramvay, Bahri isminde bir ha- mala çarparak düşürmüş ve Bah- rinin koltuğundaki- cam sol elini kesmiştir, * Çemberlitaşta oturan sabıkalı Muzaflfer ile arkadaşı Mustafa, Cer- rahpaşada Nuri isminde birini dö- verek parasıni almışlar, fakat ya- kalanmışlardır. 3f Yankesici Mehmet Samat- Günde 500 Kilo Da Kurşun Mühür Yapılıyor Yeni vergi kanunlarının tatbi- kma başlanalıdanberi Darphane ve Damga Matbaası bütün ma- kinelerini faaliyete geçirmiş ve şimdiye kadar damga, istihlâk, buğdayı koruma ve diğer vergi- lere ait tamam (60) milyon pul basmıştır. Pullar bir taraftan - is- tihlâk edildiği için basmıya da devam edilmektedir. Darphane aynı zamanda günde (500) kilo kadar kurşun mühr de dökmek- tedir. Bu mühürler Buğdayı Ko- ruma Kanunu mucibince un çu- vallarına konmaktadır. Darphane ilk günlerde İstanbuldan ve Ana- doludan birçok talepler karşısın- da kaldığı için İst piyasa- sinda kıığ;ıınuhu::ı:: ve Ây- rupadan kilosu (21,5) kuruşa (60) ton kurşun almıya mecbur olmuş- tur. Darphane şimdiye kadar (15) tonluk kurşun işlemiştir. Avrupa- dan alıman kurşunlar geldiği için makineler serbest çalışmıya ve pul mühür yetiştirmiye — başla- mıştır. Yüz Vermemiş! Beyoğlunda —oturan Dimitri ismindebiri kendisine yüz verme- yen Aspasya isminde bir kadını sokak ortasında fena hnlde döv- müştür. i Bir Afyon Kitabı Uyuşturucu maddeler inhisarı Idaresi, afyonlarımızın yetiştirilme tarzını; cins ve nevilerini göster- mek üzere bir propağanda kitabı hazırlamıya başlamıştır. yada Muzaffer efendi — isminde birinin parasını çalarken tutul- muştur. * Beyoğlunda Mari isminde bir kadın komşusu Eleninin bir çift küpesini çalmak suçile yaka- lanmıştır. | | | mekleri yemiş, fakat biraz sonra başı dönüp gözleri kararmış ve yarım saat kadar bu vaziyette kıvran- dıktan sonra ölüp gitmiştir. haber verilmiş, fakat yapılan tahkikat ve muayene neticesinde bu ölüm şüpheli görüldüğü için ceset Morga kaldırılmıştır. Hâdise derhal polise Fransa Yolcuları 400 Lira Para Yatırmıya Mecbur Tutuldular Fransa hükümetinin son bir kararına göre, Türkiyeden Fran- saya gidecek yolculardan bura- daki Fransız sefarethanesi 400 lira alacaktır. Bu dört yüz lirayı vermiyenlerin pasaportu Fransız konsolosluğu tarafından vize edil- miyeceklir. Fransız hükümetin'n böyle bir karar vermesine sebep Fransaya gittikten sonra parası biten ve Türkiyeyo dönemiyen kimseleri memleketine göndermek için — yol parası — vermektir. Hükümetimizin teşebbüsü üzerine Fransaya gidecek talebe bu ka- yıttan istisna edilmiştir. Bir Ölüm İddiası Fatihte oturan Ayşe banımla kizı Mesude hanım ve nişanlısı Ahmet efendi, beş yaşında bir çocuğun üzerine sıcak su dökerek ölümüne sebep oldukları iddiasile mevcuden müddeiumumiliğe veri- mişlerdir. Müddeiumumllik hâdi- seyi tetkik etmiş ve ölü çocuğun Ayşe hanımın kizi olduğunu ve suyun kazaen Üzerine döküldü- ğgünü tesbit ettiği için kendileri- nin tevkiflerine lüzum görmemiştir. Türk - Yunan Ticaret Ofisi Aldığımız — malümata — göre; uzun zaandanberi esasları ha- zırlanan — Türk- Yunan — Ticaret Ofisi bugünden itibaren faaliyete geçecektir. Ofisin reisliğine Nemli Zade Mitat, Ticaret Odası murahhası olarak ta Kara Mustsfa Zade Ah- met Beyler seçilmişlerdir. Ofisin mesaisine İştirak edecek olan Yunan murahhasları dün şehri- mize gelmişlerdir. & — z — Bir Sulukale sakini — Biz de her- kezsten aşağı hl%ııuyı karar verdik Hazan Beyciğim . . Adaları Güzolleştirme Cemiye- tinden sonra. İstanbulda İhtikâr Namevcutmuş ! İhtikâr bakkında tötkikat — yap- makta olan komisyon mı ini bitire miştir. Komisyonun hazırladığı rapor bir haftaya kadar İktsat ve Dahk Hiye Vekâletlerine gönderilecektir. Komisyon İstanbuldaki toptan ve perakende fiatları tetkik etmiş, Fiat- larda gayritabli bir vaziyet olmadığı neticesine varımıştır. Bu — netlceye göre ve komlsyonun noktainazarına bakarak İstanbulda ihtikâr yoktur, demek lâzımdır. Talim Ve Terbiye Reisi Maarif Vekâleti Talim ve Terbiye dairesi reisi İhsan Bey Ankaradan şebimize gelmiştir. İhsan Bey bir ay kadar İstanbulda kalarak mezuniyetini geçirecektir. Kadın Birliğinde Dün Kadınlar Birliğinin senelik kongresi toplanacaktı. Ekseriyet ol- madığı için kongre önümüzdeki pa- zara kalmıştır. Sergi Kapandı Altıncı yerli mallar sergisi, dün akşam — kapanmıştır. — Bildirildiğine göre, açık bulunduğu müddet içeri- sinde sergiyi 500 bin kişi gezmiştir. İki Şirket Ve Belediye Belediye, Dolmabahçe ve Kudıköy Havagazi Şirketlerini satın almak için teşebbüsata girişmiye karar ver- miştir. Buzhaneler Meselesi Epey zamandanberi bir komisyon tarafından tetkik edilmâkte olan buz- haneler meselesinin nihayet netlct- lenmek Üzere olduğu haber - verlil- mektedir. Komisyon, buzhane - sahiplerinin ziyan eder vaziyette olduklarım ve fiatların yükseltilmesinde gayritabillik bulunmadığını tesbit etmiştir. Adada Tetkikat Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Bey, fen işleri müdürü Z'ya Bey ve daimi encümen azaları dün Büyük- adaya giderek Yörükali plâjinın istim- lâki hakkında tetkikat yapmışlardır. Bir Dayak İddiası Müteahhitlerden Necip Bey isminde bir zat dün Müddeiumu: miliğe müracaat ederek polis ta- rafından döğüldüğünü iddia etmiş ve muayenesini istemiştir. Necip Bey Adliye doktoruna gönde- rilmiştir. Dil İşleri Çalışmaları İkinci Türk dili kurultayı bazırlık- ları imerkez bürosu dün umumi kâtip İbrahim Neecmi beyin röisliği altında Çanakkale mebusu Ahmet Cevdet, Ordu mebusu Ali Canip vâ doktör salm Ali beylerden mürekkep olarak toplanmış, öğleden evvel ve sonra kurultay — içia - gölen -tezlerin tetkiki ile meşgul olmuştur. Öğleden sonra toplantıya Rusyadan — gelen Pr. Samoiloviç ve Pr. Mezainof iştirak #tmişlerdir. M. Samoiloviçin Altınordu adlı İisaniyat tetkikleri hakkındakl tezi de okunmuştur. Merkerz bürosu, yarın tekrar Rus * profesörlerin buzurlarilö toplanacaktır. a < zz —— Pazar Ola Hasan B. Diyor T — Boğaziçini ve daha birçok yer keri güzelleştirme cemiyetleri kuru« huyormuşu - MA GAŞ ——— — —— —. Biz de Sulukulemizi güzelleşti- rip İmar etmiye karar verdik.. Hasân B. — Ne 6? Siz de mı adilli başına vecizeli llvhlıı_m' meri pacaksınız ? dddi P di