4 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Mektep Kitaplarının Pahalılığı Mektep kitaplarının — pahalılığı bakkında bir takım şikâyetlere gahit oluyoruz. Bu Vaziyetin Halk arasında doğurdu intibaı aşağıdaki şekilde tesbil ettik: Murat Bey ( adresini vermedi ) — Mektep kitapları çok pahalı, sonra kitapların fistları arasında makul bir nisbet te yoktur. Sahifesi ve resmi daha çok Tarih kitabı (15) kuruşa, ondan daha axz sahifeli Yurt bilgisi (56) kuruşa satılıyor. Sonra kitapları her yerde bulamıyoruz, ben çok uzak yerden geliyorum. Elimde liste bütün kitapçıları dolaştım, ancak bir. yerde bulabildim. Acaba bu kitapları daha ucuz ve her kitapçıda satmak müm- kün <ej lmidir. * Mehmet Sami Bey ( Paşabahçe İskele caddesi ) — Meccami tedris asulünü kabul ettik. Cümhuriyet ida- resi boyuna mektep — yaptırıyor. Halkta da bilgiye karşı yenilmez bir arzu ve rağbet var. Fakat ne yalan söyleyeylm mektep kiteplapları çok pahalı bugün — çocuğumun 4 kitabına (598) kuruş para verdim. Daha da alınacak var fakat param yok. Mektep kitaplarını herkes basa- madığı içla bir nevi kitap inhisarı doğmuştur. Kitap ayai olmak şarti'e sntış ve basış serbest bırakılsa raka- bet hasıl olur. Bundan da fakir ço- cuk babaları daha doğrusu memle- ketin irfan hayatı istifade eder. * Hacı Ahmet Bey (Erenköy İstanbul caddesi 72) — Eskiden mektep kitap- larımı Kadiköyündeki — kırtasiyec'ler bile satarlardı. Şimdi yala x İstanbul- da bir iki yerde satılıyor. Ben tâ Erenköyden masraf ederek İstanbula kadar kitap almıya geldim. Satışta bir nevi inhisar var. Çünkü tabiler kitapçılara hiç beyiye vermiyorlarmış. Holbuki tütün, pul, içki de inhisarda, fakat Devlet bunlarda hiç olmazsa yüzde on nisbetinde bir beyiye kabul etmiştir. Acaba tabiler bu kadar beyi- ye veremezler mi ki herkes masrafarz kitaplarını bu'undukları yerin kütüp- hanelerinden satın alabi sinler. Firdevsi Için Bugün Üniversitede Merasim Yapılacak Büyük Iran şairi Firdavsinin bininci yıldönümü münasebetile bugün saat 16 da Üniversite konferans salonunda bir merasim yapılacaktır. Bu merasim Maarif Vekili Zeynelâbidin Beyin bima- yesinde olacaktır. Merasimde Edebiyat faküllesi tarih profesörlerinden Mükrimin Halil bey büyük İran şairinin hayatı ve eserleri hakkında bir konferans verecektir. Sahta Para Samatyada Mihran adında bir çocuk tarafından bilet almak için tramvay - biletçisine verilen bir on kuruşluğun sahte olduğu an- laşılarak tahkikata başlanmıştır. — Hasan Bey ben uzun se- meler esnaflık yaptım. — SON POSTA -DAHİLİİ/HABERLER . Yepyeni Bir Sahtekârlık Bir Adam, Terazilere Uydurma Damga Vurup Para Sızdırırken Yakalandı Son zamanlarda Beyoğlu semlindeki esnaf dük- kânlarını kontrol eden Damga memurlarını hayrette bırakan hâdiseler olmakta bu memurlar hangi dük- kâna girerlerse: “Efcndim daha dün sizin memu- runuz geldi, kontrol etti ve terazeyi mühürledi, Işte mühür.,, Cevabile karşılanmaktalardı. Ölçü kontrol memurları ortada esnafı dolandıran bir açıkgözün dolaşmakta olduğunu anlayarak za- bitaya müracaat etmişlerdir. Zabıta” bu açıkgözü aramakta iken Taksim cıvarında açıkgöz bir bakkal bu dolandırıcıyı yakalayarak polise teslim etmiştir. Hâdise şöyle olmuştur: Taksim civarında bakkallık eden bir zat dük- kânın işi gücü ile meşgul olduğu başı temiz bir adam içeriye girerek : “ — Ben Damga memuruyum. Terazenizi mua- yene edeceğim.., Açıkgöz bakkal bu adamın şivesinden Türk olmadığını anlamış, buna emin olmak için de adamı lâfa tutmuştur. Açıkgöz dolandırıcı bakkalın ken- disinden daha açıkgöz çıktığını ve şüphelendiğini anlayarak sıvışmak - istemiş, bakkal bu adamı yakalayarak polise teslim etmiştir. Bu dolandırıcının üzerinde terazileri mühürlemiye mahsus aletler bulunmuştur. Koço ismini taşıyan Demiştir. kendisinden fakat bu adam bu suretle Beyoğlu tarafında bir çok bir sırada Üstü esnafı dolandırdığımı itiraf etmiştir. Koço evrakile beraber Adliyeya teslim edilmiştir. Bir Mücrim Romanyaya İadesi Mese- lesi Tetkik Ediliyor Türk polisi, Romanyada akra- basından Hüseyin oğlu Salih is- minde birisini öldüren Köstenceli Salim oğlu Hüseyin isminde biri- sini Bandırmada — yakalamış ve dün Müddelumumiliğe vermiştir. Bükreş polis müdürlüğü büküme- timize müracaat ederek Salih'i öldüren Hüseyinin iadesini rica etmiştir. Dün bir muharririmiz tesadüifen Hüseyin Ağa ile gö- rüşmüştür. Hüseyin Ağa — kırk yaşlarında vardır. Muharririmize şunları söylemiştir: “ — Ölen Salih berim akra- bamdandır. Dayım öldü. Bir ye- timi kaldı. Emlâki de vardı. Bazan ben, bazan Salih bu ço- cuğa vasi oluyorduk. Salih va- siliği eyi yapmadığı için bükümet beni vasi tayin etti. Salih buna kızmış ve bir gece arkadaşlarile | beraber beni öldürmeye geldiler. Den de canımı kurtarmak — için kendisini öldürdüm, Köstencede muhakememiz oldu. — Mahkeme beni serbest bıraktı, - ben” de geçen Martta İstanbula geldim, Türk tâbiiyetine girdim. Çankı- rıya, oradan da Bandırmaya git- miştim. Yakaladılar.,, Beynelmilel hukuk kaidelerine göre Türk tâbiiyetine giren bir mücrimin lade edilmemesi lâzım- gelmektedir. Fakat bunun için de Türk tabiiyetine — girdikten sonra aradan — Üç sene geçmesi icap eder. Eğer Üç sene geçmişse mücrimi Türk Adliyesi muhakeme edecektir. Müddeiumumilik bu gibi noktaların tesbiti için Hüse- yini dün polis müdürlüğüne iade etmiştir. I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: «« Bu işi iyi bilirim. Her sif- tahda bir bereket vardır. 300 Ha_y_vana Ruam Aşısı Tatbik Edildi 7000 Hayvanın Aşılanması Lâzımgeliyor Fat h hayvan hastanesinde tat- bik edilmekte olan Ruam aşısı devam etmektedir. Şimdiye kadar (300) kadar hayvana aşı tatbik edilmiştir, aşılanacak hayvan mik- tarı (7) bindir. Şimdiye kadar Ruam hastalığına tutulmuş — bir hayvana. tesadüf edilmemiştir. Yal- nız tir hayvan şüphe Üzerine müşahede altına alınmıştır. Bir hafta müşahededen sonra, Ruam olduğu tahakkuk ederse, bu hay- van itlâf edilecektir. Gayrimübadiller Gayrimübadiller Cemiyetinin idare heyetinde bir ihtilâf çıktı- ğını ve Diştabibi Ali Azmi Beyin İstifaya davet edildiğini yazmıştık. Öğrendlğimiıe göre; uzun ve gürültülü münakaşalara yol açan bu istifa teklifi üzerine Ali Azmi Bey idare heyetinden ayrılmıştır. Mesele kongrede görüşme mev- zuu edilecek ve ihtilâfı doğuran meseleler burada konuşulacaktır. İstanbulumuzun Kurtuluşu Cumarlesi günü İstanbulumuzun kurtuluş yıldönümüdür. Bu mücüse- betle büyük bir kutlulama tezahuratı yapılacaktır. Fakat o gün resnii dalreler kapalı değildir. Yalaız Pazar yünü, belediye seçimi için reylerini kullanmak üzere memurlara — izin verilecektir. *« Her işte de öyle değil mi? | Başlangıca ehemmiyet vermemeli, istemeli ki ilerde bereketi olsun gün geçtikçe.... -Davacı Gelmedi Mahkeme De Masrafları Ödemesine Karar Vardi Maide - isminde bir hanım, Sultanahmet Sulh ikinci Ceza mahkemesine müracaat ederek Süleymaniye camli kayyumların dan Nâzım Beyin, hem kendisini ve hem de Türklüğü tahkir etti- &ini ileri sürmüştür. Mahkeme üddeiumumilik vasıtasile Türk- lüğü tahkirden dolayı Nâzım Bey hakkında takibat yapılması için Büyük Millet Meclisinden müsa- ade istemişti. Millet Meclisi Nâ- zım Bey. hakkında takibat yapıl- masını kararlaştırmış ve bu ka- rar, dün mahkemeye tebliğ edil- miştir. Mahkemeye davacı Maide Hanım da gelmediği için hâkim davanın düşmesine ve kendisinden Üç yüz küreş masraf alınmasına karar verdi. 24 Saatin Hâdiseleri Kasımpaşada Güllühane so- kağında oturan Türkân hanım adında bir kadın bir dedikodu yüzünden çıkan kavga neticesinde komşusu Süzan hanımı bir demir ile başından yaralamıştır. x Bostanbaşında oturan Ar- şalos adında genç bir kız bir dedikodu yüzünden çıkan kavga neticesinde komşusu İhsan Hanımı fena halde dövmüştür. 34 Kâmil isminde bir geçmişi- bozuk Kasımpaşada oturan Seher H. atlı bir kadının bir koyununu çalarak savuşurken - tutulmuştur, 3f Yani adlı biri Mercanda Mustafa Ef. nin odasından çaldığı bir çember makinesini Tahtaka- lede satarken yakalanmıştır. Hasan B. — Aman sus azi- | zim, gün geçtikçe artsın gibi bir söz ağzından çıkarma.. Her işte siftahın bereketini aramak doğru irinci teşrin 4 Günün Tarihi | Tehacüm Fazla İlkmekteplere bu sene çok fazla tehbacüm olduğu için, Aksarayda, Sos fularda yeni bir. İlkmektep — daha | açılmıştır. Bu sene ilkmekteplere 1927 doğumlu çocuklar alınmakla beraber İ 1928 doğumlu olanlardan gösterişli ı bulunanlar da kadro nisbetinde alıne | İlkmekteplere 1 maktadır. Nüfus Sayımına Doğru Muğla, 4 (AMA) — 9835 nüfus gae — yımı için vilâyetin her yerinde İ numerotoj yapılmaktadır. İ Maarif Müsteşarı Maarif Vekâleti müsteşarı Rıdvan Nafiz Bey bu akşam Ankaraya döne- — cektir. Müsteşar bey dün Beyoğlundakl Alman lisesine giderek İki saat kas — dar kalmış ve mektep hakkında — izahat almıştır. j Asri Helâ Sultanahmette — yapılmakta — olar | aeri yoraltı halâları yakında açılae eaktır. Buradan başka, Sultanhama» mında ve Takalmde ayrıca iki yeraltı halâsı yapılacaktır. Ticaret Odası Toplanamadı. Ticaret Odası Meclisi dün ekserl- j yet olmadığından — toplanamamıştır. Aylık içtima Pazartesi günü yapıla» caktır. Bir Çöküntü — Kadıncağız Sofadan Ge- çerken Fena Halcde Yaralandı Evvelki gün Fatihte bir hâdise olmuş, bir evin döşeme tahtaları î ı çökerek bir kadın bacaklarından İ yaralanmıştır. Hâdise şöyle geç- miştiri Fatihte hoca Idris mahallesin- de hoca sokağında oturan - Mecs bure Hanım adında bir kadin, evinde oturmaktan camı sıkılarak komşusu Bahri Efendinin evine gitmiştir. Mecbure Hanım Bahri Ef.nin evinin ikinci kat sofasından geçerken düşeme tahtalarından bir- kaçı ağırlığa tahammül edemiye- rek çökmüş ve Mecbure Hanımın ayakları, kırılan döşeme tahtala- rının arasında kalarak muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Mec- bure Hanım Guraba hastanesinde tedavi altına alınmış'ır. Fena Yağ Kullananlar Sokaklarda bir takım seyyar esnaf tarafından satılan börek ve çöreklerin muzır yağlarla yapıldığı mudyene ne- ticesinde anlaşılmıştır. Bunlardan en çok satın alanlar mektep çocukları n, umumi sıhhatiı koruma m, bu gibi fena yağlarla yapılmış çörek ve böreklerin kati surette yazak - edilecek, yapanlar da cezaya çarptırılacal Hasan B. — Baksana Kadıköy- de işleyen bir tramvay evvelki gün bir otobüse çarparak kaza yapmı« ya siftah etti. Siftahı bereketli ise © zaman iş kötüleşir. ee Ki vi « aa