17 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

17 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Mehmet Taşkesen 24 yıl ağır hapse hüküm giyerek kellesini kurtardı. Hapishane Ünıversıte talebesi Mehmet Taşke- n bu suretle kendisini yeni bir mektepte buldu: pıs ane.. Genç kaatil işte, burada iyi bir talebe ol- duğunu göstermek fırsatını buld Hapıshane adetlerıne ça u. na ara ehmet”" dıyorlardı Maraşlılar cesur olurlardı, sılahşor olurlardı, babayiğit olurlar eh- met zamanla b tün bu vası flara sa- hip olduğuna herkesi inandırdı, asılı bir hapishane kabadayısı oldu. Sul- tanahmet Cezaevi idaresi Maraşlı Mehmedin çıkardığı hadiselerle uğ- raşamaz hale geldi. Bu yüzden Top- taşına nakledildi. Maraşlı Mehmedin namı daha önce Toptaşına gelmişti. Az sonra Toptaşında bir ayaklanma tertip etti. İzmite sürüldü, bir yıl münferit hücrede yatırıldı. Bir yıllık hücre cezası da Maraşlı Mehmede te- sir etmedi. Bütün hapishane kabada- yıları gibi kadınlar koğuşundan bir de dost edindi. Eroincilikten yatan Varna Saniye adındaki bu kadınla mektuplaşıyor, sıkı hapishane şart- larına rağmen sık sık onu görüyor, işaretleşiyor, hattâ arada sırada 0- nunla konuşuyordu. Bu şekilde baş- layan bu aşk, nihayet 1955 sonbaha- rında izdivaçla neticelendi. Bu ev- lenme de yüksek tahsil görmüş bir gencin hapishane adetlerine uyarak yeni bir şahsiyet kazanmakta olma- sını göstermesi bakımından — şayanı dikkatti. Evlilik de Maraşlı Mehme- di yola getirmedi. İzmit Cezaevini teftiş eden zamanın Adliye Bakanına karşı küstahça hareketlerde bulunan genç talebe bir gün hapishane dok- torunu tokatladı. Tekrar Toptaşına nakledildi. Firar - planları Uzun müddet için dört duvar ara- sına kapatılan hangi mahküm lıiirriyeti düşünmez? Hangi mahküm tahlıyecı olacağı günü iple çek- kanunu falan umulma- dıgına gore, tahlıyecı olması için da- a nice senelerinin bu duvarlar ara- sında geçmesi lazım geldiğim düşü- nen Maraşlı Mehmet firar plânları ta- sarlıyordu. PHapishaneden kaçmak Fakat bir çıkış imkanı bul- ni - bir hastahaneye Bu fikir aklına ge- lince Maraşlı Mehmet mükemmel bir plân hazırladı. Bu planın tahakkuku çok zaman ve sabır istiyordu. Ama Maraşlı Mehmedin beceremiyeceği iş yoktu. Deli taklidi yapmaya koyuldu. Nihayet Adli Tıp Enstitüsüne sevke- dildi. Kat'i teşhis konulamadığı için oradan Bakırköy Akıl Hastananesi- ne gönderildi. Bakırköyde Maraşlı Mehmet, ça- bucak Üniversite talebesi Mehme Taşkesen oldu. Bu aklı başında deli kışa zamanda Hastahane Başhekimi dahil, bütün doktorların merhamet ve sevgisini kazandı. Hastahanede i- yi muamele görüyor, hattâ himaye 10 Mehmet Taşkesen Romantik — katil ediliyordu. Taşkesenin karısı ziyaret günlerinde geliyor, onunla konuşu- yordu. Firar planı mükemmel yürü- yor, gün geçtikçe olgunlaşıyordu. Nihayet — firar 6 Mart salı günü saat 10 da katil Maraşlı Mehmet birden sırra ka- dem basıverdi. Emniyete haber ve- rildi. Bütün araştırmalara Trağmen Mehmet Taşkesen ele geçmiyordu. Hadise büyük alâka — uyandırmıştı. Deli katilin yeni cinayetler işleme- sinden korkuluyordu. Polis seferber oldu, bütün izinler kaldırıldı. Taşke- sen gene ele geçmedi. Gazetelerde katilin hastahane den kaçışının tafsi- tı uzun uzun nakledildikten sonra şimdi nerede olabileceğine dair çe- şitli tahminler yürütülüyordu. Meh- met Taşkesenin üzerinde 60 bin lira bir de tabanca bulunduğu bıldırılıyor, Suriyeye, hattâ Bulga- ristana firar ihtimalleri ileri sürülü- yordu Nasıl — kaçtı? Fransız atasözü vardır: "Her mız." Maraşlı Mehmedin firarını tahkik eden polisler de kadın parma- ğı aradılar ve buldular. Katılı karı- sı firar için gereken bütün hazırlığı yapmıştı. Bir bohça içinde elbise ge tirmiş ve sıkı kontrola rağmen bunu içeri sokmuştu. Hastahane civarında hemen harekete hasar bir otomobil bekliyordu. Maraşlı Mehmet de ka- leyi içerden fethetmişti. Hastahane AKİS Bu hafta 35,250 adet basılmıştır. müstahdemlerinden bazıları — onun kaçmasını kolaylaştıracaklardı. Po- liklinikte karısının getirdiği elbisele- ri çarçabuk giyen katil, elini kolunu sallayarak hastahaneden çıktı ve ka- yıplar alemine karıştı. Tam 94 saat bütün şehri heyeca- na vererek bir iz bırakmadan İstanbulun hurrıyet dolu havasım te- neffüs Ele veren aşk İstanbul polisi hummalı bir faalıyet içindeydi. Yapılan tahkikat met Taşkesenin Bakırköy Akıl Hasta hanesinden kaçışında karısı Esma Sa- niyenin oynadığı rolü ortaya çıkarmış tı. Esma Saniye nezaret altına alındı. Bütün tazyiklere rağm hmet Taşkesenin bulunduğu yerı söyleme- di. Belki o da hakikaten Mehmet Taş- kesenin nerede — saklandığım bilmi- yordu. Yapılan araştırmalar bir ne- tice vermiyordu. Firar suçuna işti- raki tesbit edilen Esma Saniye, iki hapishane — müstahdemi ile bırlıkte tevkifhaneyi boyladı. medin karısını ne kadar sev- kacağım, gelip eslim olacağım bekliyorlardı. Nite- kım 0 Mart cumartesi günü bu şe- kilde düşünenlerin haklı olduğu or- taya çıktı. Taşkesen ortaya çıkıyor Saat 8,30 sıralarında esmer, sinirli bir genç Cumhuriyet gazetesinin kapısından içeri giriyordu. Kapıcıya Ferdi Önerle görüşmek istediğini söylemişti. Ferdi Önerin gazetede ol- madığı cevabı onu medi. Muhabirler "Ben Mehmet Taşkesenim, dedi. Ada- lete teslim olmaya karar verdim. Fa- kat peşin buraya geldim." Gazetede bir telâş ve heyecan uyanmıştı. İs- tanbul polisinin günlerden beri düşüncelerini anlatıyordu. Fel- sefi düşüncelerdi bunlar.. Paskaldan hikmetler aktarıyor, başına gelenler- den cemiyeti mesul tutuyordu. "İn- sanlar, diyordu, ne melektir hayvan. Ben uğradığım haksızlıkları protesto etmek için kaçtı nim yüzümden başkalarına haksızlık ya- pılmaması için de teslim oluyorum." Firari Maraşlı Mehmettam 94 sa- at İstanbulun muhtelif semtlerinde e- lini kolunu sallaya sallaya dolaşmış- ti ı Mehmet karısına büyük bir aşkla bağlıydı. "Bir aşk kuyusu vardır ki, diyordu, onu ne zaman, ne de mekân asla kurutamaz." İşte bu or. lilik hakkında hikmeti ile akıllı arasında hiç Ur sınır yok- tu Bu sınır ancak hastahane du- varlarında baş Maraşlı Mehmet, felsefi fikirleriy- le beraber tekrar lı lardan kendini ayıran duvarların arkasına döndü AKİS, 17 MART 1956