17 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

17 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

KÜL Amerika Çocuk suçluluğu ,gocuk suçlulugu, Amerika- nın yüz karasıdır! İşte Amerikan senatosuna men- sup bir komisyon, çocuk suçluluğu mevzuundaki çalışmalarını bu neti- ceye varan bir raporla bildirmiştir. ona dahil olan senatör Kefauver vaktiyle gangsterlik mev- undaki anketleri ile nam yapmış- tı Komisyonun cevaplandıracağı su- al şu idi: Nasıl oluyordu da, kanuna karşı gelen çocukların ve gençlerin miktarı 1949 senesinden 1954 e kadar yüzde kırk beş nisbetinde artmış 0- luyordu? Komisyonun ortaya attığı rakam- lar meseleyi bütün vahameti ile mey- dana çıkarıverdi. 1954 senesinde mik- tarı bir milyonu geçen — Amerikalı gencin, polisle halledılecek bir me- selesi olmuştu. Harp sonundan itiba- ren mütemadiyen artan nüfus göz ö- nünde tutulacak olursa, bu rakam ö- nümüzdeki beş sene içinde iki misli- ne çıkacaktı. 1951 senesınde 350.000 genç "ço- cuk mahkem ne sevkedılmıştı Bu suçlu çocuklar arasında dört e keğe mukabil bir kız nazarı dıkkatı celbedıyordu 1941 senesine nisbeten yüzde 19 bir artış ıfade eden bu ra- kam 1951 ile 1954 ar a da yü de on artış kaydetmıştı Ve 1950 ıle 1960 arasında bu artışa bir yüzde on daha ilâve edilecekti. Amerikada 1953 senesinde 150 bin çocuk otomobil hırsızlığı yapmıştır ve bu, aynı sene içinde vuku bulan otomobil hırsızlığının yarısından faz- 28 TÜR lasının çocuklar tarafından yapıldığı- nı ifade etmektedir. Bugün rika- da aşağı yukarı 25 bin çocuk uyuştu- rucu madde kullanmaktadır. Bu ço- cukların yaşı on bir ile on yedi ara- sındadır. Evden kaçan çocukların miktarı ise her sene 100 bin civarın- dadır. Katil suçlarının yüzde uçıı ve ırza geçme hadiselerinin yüzde disi on sekiz yaşından küçük gençler tarafından yapılmıştır. Anket şunu da meydana çıkar- mıştır ki, en vahim cürümleri isle- yen çocuklar 18 yaşındaki genç er- kekler ve 18 yaşındaki genç kızlar- dır. Bu çocukların ilk defa, 18 ila 15- yaş arasında polislik oldukları tes- bit edildiğine göre, vahim suç isle- yen gençlerin ekseriya "sabıkalı" ol- dukları meydana çıkmış demektir. Komisyon raporunu verirken, A- merikada muhtelif eyaletlerde yuriır lükte olan değişik ve tezat halindeki kanunların göz önünde tutulmasına şaret ederek dokümanların merkez- leştirilmesine intizaren, verilen ra- kamların daha da kabarabileciğini bildirmiştir. Çünkü bazı şehirlerde yapılan anketler göstermiştir ki, po- Tis suçlu çocukların ancak uçte iki- sini tanımaktadır. Çocuk mahkemeleri Rapor, bilhassa korkunç ve vahim derde çare arıyacak olan idare teşkılatının kıfayetsızlıgınden şikâ- yetçi idi. 20 binden fazla nüfusu olan birçok şehırde polıs teşkilâtı suçlu çocuklar davasında ihtisas sahibi ol- muş tek bir memura dahi malik de- ğildi. Islahanelere ve hapıshanelere gönderilmeyen suçlu çocuklar "pro- bation ofl'ıcers ısmmdekı memurlar tarafından muntazaman kontrol edi- Tiyorlardı: fakat bu memurların mik- tarı 7 bin olduğu halde memleketm ihtiyacı 40 bin civarında Bundan başka halen mevcut olan 8 bin çocuk mahkemesinde de icaba- den mütehassıslar, tam kadro olarak nadiren mevcuttu. Halbuki bu gibi mahkemelerin verimli olabilmeleri i- çin anketçi, doktor, psiko-teknisyen, sosyal yardımcı gibi elemanlara yüz- de yüz ihtiyacı vardı. Hattâ bu mah- kemelerin oda vaziyetleri de sıkışık- tı. Yersizlik ve darlık yüzünden me- selâ polisin tevkif ettiği bir çocuk, mahkemesini beklerken o geceyi hü- küm yemiş bir büyül ikle aynı hüc- rede geçirebiliyordu. Bu ise muazzam bir hata idi. Büyüklerin mesuliyeti Anketçiler, bu çalışmalarının, neti- cesini bildiren raporlarında çocuk- ların suçluluğunda büyüklerin oyna- dığı fena rolü, tesirleri gizlemeye ça- lışmamışlardı. Söylenen kelimeler ay- nen şu idi: "Maddeye dayanan ve her an çocuklara maddenin ehemmiyeti- ni anlatan bir cemiyette, çocukların ahlâki prensiplere riayet ederek ya- amaları, bütün çocuklardan bekle- nilemiyecek kadar zor bir şeydir." Komisyon raporunda belirtildiği gibi Amerikalı çocuklar nazarında “otomobil" bir semboldür. Otomobil kuvvet ve İtibar demektir. İşte muh- temelen bu yüzden, cüretli ve "mü- him, adam" addedilmek kaygusu ile Amerikada 150 bin çocuk otomobil hırsızlığı yapmıştır.. Kız arkadaşım oya götürmek isteyen genç, bu işi otomobille yapabilirse, kızın naza- rında derhal ehemmiyet kesbedeceği- ni bilmektedir. Eğer otomobil yerine umumun kullandığı vesaitlere tenezzül ederse yalnız itibarı sarsıl- makla kalmıyacak, kız arkadaşının daha kuvvetlı bır rakıbı kendisine Kocasıyla dövüşen gangster taslağı Sayıları 100 binin üstünde AKİS, 17 MART1956