17 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

17 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

sözcüsünün de işaret ettiği gibi, Fransa ile aynı masa başında "ba- ğımsız veegemen"birdevlet olarak yer alacaktır. ten hafta sonunda yayınlanan beyannameye göre, Fransız ve Fas hükümetleri, Fası Fransanın hıma- yesi altına sokan 30 Mart 1912 ta- rihli Faz anlaşmasının Fasın ilerleme Fas munasebetlerını duzenlıyemez bır duruma geldiğini göreri ğımsızlığını ılana kara vermi bu- lunuyorlar. Bu bağımsızlığın tabit sonucu olarak, Fas, milli bir ordu kuracak ve bundan böyle dış müna- sebetlerini kendi idare edecektir. Fransa Fasta bir temsilci bulundur- makla yetinecek ve bu temsilciye "Fransız Yüksek Komiseri" adı ve- rilecektir. Fransız askerlerı ise Fas- ta ancak milli Fas ordusu kurulun- Fransız Meclisi İki el bir baş içindir Fransa ile Fas arasında varılan bu yeni anlaşma eski Fez anlaşması- nı ortadan kaldırır bir mahiyet taşı- dığından Fransız Meclisinin tasdıkı— ne arzedılecektır Şimdi bütün göz- ler Fransız Meclisine çevrılmş bu- lunuyor. Fransız Meclisi yeni anlaş- mayı tasdike yanaşacak mıdır? Bir Fransız gazetesinin de belirttiği gibi, esasen daha geçen Skim ayında fiili olarak tanınan bir durumu gör- mezlikten gelmek, Fası yeniden anar» 9i ve karışıklık içine atmaktan baş- ka bir işe yaramıyacaktır. Fransız Milli Meclisinin gerçekleri görerek bu anlaşmayı tasdik etmekten başka çıkar yolu, artık, kalmamıştır. Milli Meclis, öyle anlaşılıyor ki, Fastan sonra diğer Kuzey Afrika memleket- lerine de bağımsızlık verilmesi gere- ken günlerin geldiğini görecektir. AKİS, 17 MART 1956