17 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

17 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Sene : 2, Cilt : VI, Sayı : 97 Rüzgarlı Sok. Ovehan Kat : 3 Daire : 7 K. 582 — Ankara Tel : 15221 (Başyazar) 18992 — (Yazı İşleri ve — İdare) Fiatı : 60 Kuruş İmtiyaz Sahibi Metin TOKER * Umumi — Neşriyat Müdürü Hamdi AVCIOĞLU » Bu nüshada yazı işlerini fiilen idare eden mes'ul Müdür Yusuf Ziya ADEMHAN * Teknik Sekreter M. Nevzat ÜNLÜ Karikatür TURHAN de Fotoğraf : Hüseyin EZER ASSOCIATED PRESS TÜRK HABERLER AJANSI * Klişe : Doğan Klişe ATELYESİ * Müessese müdürü : Mübin TOKER * Abone Şartları : (12 nüsha) : 3 aylık 6 lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha) : 24 lira * İlan — Şartları 4 renkli arka kapak (Tam sayfa) 350 lira Kapak içi 800 lira metin sayfaları Santimi 4 lira * Dizildiği ve Basıldığı — Yer Yeni Matbaa — Ankara Kapak resmimiz : Mümtaz Tarhan Bugün git, yarın gel Kendi Sevgılı AKİS Okuyucuları ilir misiniz Dorian Gray ne ka- dar bedbaht bir adamdı? Yap- tığı fenalıklara baktıktan, — ahlâk zafiyetini gördükten ve nelere muk tedir olabileceğini anladıktan son- a ona kızmak elbette ki müm- kündür. Ama , haksızlık — olur. Dorian Gray'e insan ancak acıya- bilir. Dorian ray. u, sadece Oscar Wilde'ın muhayyelesinden fışkırmış bir hayalet değildir. Dorian , Gray romanın başında no kadar güzel, ne kadar zarif, nasıl cazip bir genç adamdır.. Çiz- g yüzünün ifadesi sevimlidir. Nitekim arkadaşı 0- n yaptığında netice nuniyet verici olur. Zira çuvalın üzerindeki — manzara göze hoş gelen bir manzaradır. Gray'in ta kendisidir. a portre, tabir caizse sihir- li bır portredır Aksettırdıgı genç adam maktan zi- yaptığı, bir aynadır. O aynada Dorian Gray'in içi kendini belli eder. Ha- reketlerinin neticeleri, — portrenin izler bırakır. Ne zaman delikanlı bir hatalı hareket- aki yü ellerine bir şeyler ilâve olur. i- m alçaklığı dolayısıyla bir ölüme surukledıgınde lerine rağmen kan izlerini silemez. man yapacak tek şey vardır: portreyı bır yere saklamak, üzeri- Nitekim öyle yapar ve tabloya dıışman olur. Zavallı Dorian Gray! Tabloya ten felakete sürükleyecektir. Zira bir insanın, yaptığı hareketleri be- lirtenlere kızması kadar gülünç şey maz. Kızmaya sebep ne? Hatal olan akis degıl korkunç olacaktır. O zaman lacak şey hataların üstüne bir ye- nisini eklemek değil “ben neden bu hale geldim diye düşünebil- mektedır Halbukı Dorian Gray bu- nu yapmaz. Kanaatınce tavan a- rasındaki tablo ğişmektedir. yanamaz. R yapsın diye res- sam arkadaşını çağırır ve onu öl- dürür, a onun vücudunu yok dırmıştır Hareketlerini kontrol e- dememektedir. Fena bir insa maktadır. Fakat acınacak, haldedir. karşısına geçtiği ve yüzünün al- dığı şekli orada seyrettiği zaman ondan daha bedbahtını düşünmek Aramızda imkânsızdır. Fakat o hâlâ kaba- hati resimde bulmakta, orijinalini begenmedıgı için aksini itham et- Tablodan — kurtulmak t Dorian Gray'i elinde . Değiştiğini yerde hakiki benliğini — aksettiren abloyu değişmiş farzetmek, e- Oscar Wilde' n felâket sebebidir. toplayabilseydi, ayarlayabilseydi Dorian Gray bel- ki de feci akıbetinden kendisini kurtarabilirdi. Mesele insanın ha- yatının bir noktasında "yoksa ben mi değiştim?" diye kendi kendisi- ne sorabilmesidir. Zira Oscar Wil- de'ın romanında değişiklik portre- de olmamaktadır. Resmin ne ku- suru var? Orı]ınalı bambaşka bir insan olursa, onun aksının bir ka- bahati — bulunabilir mi? Portre i k Karşısına alır ve portreyi kis biraz daha çirkinleşir. Portre .. Size neden hususi bir düş- manlığı olsun, neden sizin cazip batlarınızı korkunç bir hale sok- n? Bö şeyler için sebep ara- manın, sıyası edebiyatımızın meş- hur ve maruf tabiriyle öküz al- tında buzağı aramaktan — zerrece farkı yoktur. Zavallı Dorian Gray, Oscar Wil- de'ın bedbaht kahramanı!.. Bir müddetten beri sütunlarında aksettirdiği hayallerini beğen- medikleri için kabahati gazetelerde bulan ve heyeti umumiyesiyle ba- sına hücum eden politikacıları gö- rünce insan gayrı ihtiyari Dorian Gray'i hatırlıyor. Degışıklıgı illa ve illâ karşı tarafta görmeye ça- lışmakta ne mana var? Basın 1950'nin arefesindeki basından zer- rece farklı değildir ve sadece "Do- rian Gray'in portresi" dir. polıtıkacılar hâlâ 1950'den hatta 54'den evvelki lıuvıyetlerını mu- hafaza ettiklerinden emin midir- Saygılarımızla AKİS

Bu sayıdan diğer sayfalar: