17 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

17 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

ğı takdirde girecekler, bu değişiklik yapılmadığı veya eşit şartlar temin edılmedıgı ,takdirde bunları boykot edecel Ara seçımleri hayli zamandan be- ri sözü edilen Anayasa tadilâtı ve se- çim sistemi değişikliği bahislerinde de rol oynayacaktır. ezimete uğradığı takdirde gerek — Anayasa, gerekse seçim sisteminin değiştiril- mesi yoluna gidilecektir. Bilhassa se- çim sistemi bütün partilere sandalye sağlıyacak şekilde hazırlanacaktır. Böylece tek parti vaziyeti bertaraf edilmiş olacaktır, Anayasada ise Cumhurbaşkanlarına daha fazla se- lahiyet tanınması temayülü Çani ya çevrelerine hakim gorunmektedır Hakikaten Celal Bayar yakınlarına Anayasanın kendisi için kap teşkil ettıgını muteaddıt defalar tekrar etmişti İşte muhalefetı telâşlandıran ha- zırlıklar, umumi seçimlerin yenilen- mesinden ziyade ara seçimlerini göz önünde tutmaktadır. D.P. nin ara se- çimlerini bu defa da tehiri şimdilik bahis mevzuu değildir. Bilâkis ikti- darın tutumu bilhassa ara seçimle- rinden sonra belli olacak ve karar- lar ona göre alınacaktır. 1956 yılı Adnan Menderesin çok fazla ümid bağladığı veya ümid baglar görün- düğü bir yıldır. Kendisi için nikbin- lik vesilesi olan bir çok envestisman isletmeye açılmadan ve şaşaalı açı- lış törenleri yapılmadan milletin san- dık başına götürülmesi hatıra dahi gelmemektedir. Tabii kararda tatilde bulunan milletvekillerinin seçim böl- gesi ihtisasları da rol oynayacaktır. akat bu milletvekillerinin Ankara- ya fazla nikbin dönecekleri sanılma- malıdır. "Muhalifler birleşiniz"” Bu siyasi hava içinde Hür. P. Ge- nel Başkanı Fevzi Lutfi Karaos- manoğlunun muhalefeti bir işbirliği- ne davet etmesi ve işbirliğinin esas- larım ortaya koyması büsbütün ayrı bir ehemmiyet kazanmaktadır. Gerçi ara seçimlerinde seçim u de- ğişse bile Muhalefet işbirliği yapmak hatasını işlemiyecektir. Olsa olsa bölgeler muhalif partiler arasında paylaşılır. Yoksa bir blok olarak kuvvetin ifşası düşünülemiı Fevzi Lutfi Karaosmanog AKıS ın geçen hafta bahsettiği endişelerini yenerek öteki partilere elini uzatmak suretiyle hakiki İşbirliğinin temelle- eçim arefesinde değıl bugünden atılması lüzumunu ortaya koymuştur. Hür. P. Genel Başkanı- nla teklifi önümüzdeki Meclisin bir Kurucu Meclis olmasıdır ki bir çok C.H.P. ileri geleni bu hususta kendi kurultaylarına tebliğ yapmak niye- tindedirler ve buna hazırlanmakta- Karaosmanoğlunun H. P. ıçınde zaten benimsenmiş vazi- yettedir Uçu buyuk muhalefet partisi CMP e henüz bir karara varmış değildir Osman Bolukbaşınm bugünlerde başlayacak bü leket turnesi bu hususta aydmlık ye" AKİS, 17 MART 1956 rine geçecektir. C.M.P. içinde pek çok kimse muvaffakiyet — ihtimalini muhalefet cephesine katılmakta gör- mektedir. erin de bu hakikati ka- bul edeceği şuphesızdır İşte geçen hafta içinde sıyası par- tileri bılhassa alâkadar eden "yeni seçim" meselesinin iç yüzü buydu. D, P. yeni umumi seçimlerden zıyade, kendirine mıyar yerine geçecek olan ara — seçim hazırlanmaktadır. Muhalefetın bunlara katılıp katılma- ması ise seçim kanununda yapılacak tadilâta ve sağlanacak eşit şartlara bağlıdır. Ara seçımlerınde muhalif partılerın esaslı ve resmı bir ışbırlı- ğini mek lâzımdır. Hi kuvvetını bellı etmek ıstemıyecektır D. P. Karanlıkta nutuk Geçen haftanın sonunda Cumhuri; İzmirde, meydanında — kuru YURTTA OLUP BİTENLER yordu. Bu gibi hallerde hatiplerin sözleri kesiliyor, kendileri kürsüden yaka paça indiriliyorlardı. Ama İz- irde konuşan Adnan Menderesti. man Bölükbaşı, İsmet İnönü, Kasım Gülek veya Fevzi Lutfi Karaosman— oğlu gibi isimler taşıyan vatandaşla- rın girdiği sanılıyo Miting büyük alayiş içinde hazır- lanmıştı. Meydanın — kalabalık - ol- masına azami derecede gayret sar- fedilmişti. Ama gene de Zafer ga- zetesi hazır bulunanların miktarım 20 binden fazla tahmin edemedi ve bu rakkamı bir iftihar vesilesi ola- rak manşetine kırmızı renkte geçir- di. 20 bin. Üstelik tahmini yapan bizzat Zafer!. Sonra da 20 bini kır- mızı renkli harflerle ilanı D. P ne halde bulunduğunu bundan daha iyi hiç bir şey gösteremezdi. Daha bir kaç yıl evvel böyle mitinglerden H kalabalık için Zafer mesela 80 bin Adnan Menderes İzmir'de Pek ala kalabalık var ya... lan bir kürsüden konuşan hatip "Çok yakın olan sabah gelmekte gecik- meyecektir" dediği zaman, aldıkları tamime uyarak meydanda yer tut- olan memurlar gayrıihtiyari sa- atlerine baktılar. Hakikaten güneş batmış, hava kararmış, lambalar çoktan yanmıştı. Pek çok kimse "ha tip doğru söylüyor" — diye düşündü. Sabaha — fazla bir şey kalmamıştı. Adnan Menderes akşam karanlığı 1- çmde, tasvip edilmenin verdiği kuv- vetle konuşmasına devam etti; Bu sırada Cumhurbaşkanı ve kanunları tatbikle mükellef olan mesul zevat Başbakanın yanındaydı. Halbuki ka- nun açık hava mitinglerinin güneş battıktan sonra devamım men edi- rakkamını kullanır, muhalefet "40 binden fazla değıldı" der, pazarlık başlardı. Şimdi ise, 20 bin bir iftihar vesilesi sayılıyordu. Halbuki İstan- bulun iyi niyetli gazeteleri 10 bini bi- le güç saymışlar ve bu arada Hürri- yet, memurların meydanda yer al- ması için çıkarılan tamimin tarih ve numarasını nesretmişti. Mesele bu haftamn başına kadar Zafer için bir polemik mevzuu oldu. Gazete evvelâ kendi muhabirini haş- ladı. Hakikaten ertesi gün 20 bin rak- kamı "on binlerle İzmirli" şekline so- kuldu. Ondan sonra başka türlü tah- min yapanların — azarlanmasına sıra geldi. Mesela Vatan gazetesi - Ame- rikalıların "Allah bize neden Mende- 7