26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER nalı küçük kalabalık eski İçişleri Ba- anı Dr. Namık Gediğin toplantıyı zedelemek için sarfettiği gayretler- den bahsetti. Sanki eski günler av- det etmişti. Zira, meselâ 1948 de de D.P. kurucuları miting maksadiyle bir yere gıttıklerınde karşılayıcı ÇI- kanlar filan veya fa .H.P. mil- letvekilinin Ankaradan hususi vazi- feyle gönderildiğini ve — toplantının sabote edilmesine çalışıldığım bildi- rirlerdi. Anlaşılan hiç bir şey değiş- memişti. Hakikaten bir kaç saat son- ra tertiplenen miting son derece sö- nük geçti. Zaten Hür. P. 19 Mayıs günü için toplantı müsaadesi istemiş, öyle haber yaymıştı Kaymakamlık eski bir C.H.P. devri kararım ileri sürerek O gün müsaade vermemişti. Bildirildiğine göre milli bayram gün- leri toplantı yapılamazdı. P. nin ekserisi D.P. saflarından gelmiş Nazillili ıdarecılerı saçlarım başları- nı yolacak haldeydiler. Nazillide D. P. bir 19 Mayıs günü kurulmuştu ve kendileri bu günü 1949 dan itibaren her yıl merasimle kutlamışlardı. 19 mayıs, o zaman milli bayram değil miydi? Fakat hayır! Kaymakama - ki kulağı bükülmüştü - dert anlat- manın imkânı yoktu. ÜUstelik Namık Gedik de fabrika isçilerinin mitinge katılmamasını sağlamıştı. Bu şartlar altında Belediye meydanına bin kişi dahi toplanamadı. Bergamada daha iyi hazırlanıl- mıştı. Otobuslerle ve otomobillerle civar teşkilâtın da mitinge katılması temin edilmişti. Fakat en mühimi, bizzat Bergamalılar Hür. P. ne alâ- ka göstermişlerdi. Mevdanda iki bin kişi kadar vardı. Ancak konuşmala- rın başlamasından kısa bir müddet sonra bando sesi duyuldu. D.P. liler miting meydanının içinden geçit ya- pıyorlardı. Bando sesi bir ara hati- bin sesim bastırdı. D.P. lilerin elinde bayraklar, flamalar vardı. galgıcılar sünnet çocukları gibi - giy Kafilenin geçişi uzun sürdü. yarım saat kadar sonra, başka vilâ- yetlerden veya kaza lardan getirdik- leri D.P. kafilelerini alarak meydan- irilmişti başa yumruk sallamaktan kendileri- ni alamadılar. Soğukkanlı Fethi Çe- likbaş ise, onlara gülerek el salladı. Bandolar kürsüye on metre kadar yaklaşınca duruyor, on metre uzak- laşınca yeniden başlıyordu. Dönüş gidişten daha da uzun sürdü. Bu, bir gövde gösterisiydi ve doğrusu ıstenı- lirse muvaffak oldu. D.P. liler P. lilerden çok daha kalabalıktı. Baş- larında da İzmirin Cadillac'lı millet- vekili 1950 den sonra almıştır - Muzaffer Balaban vardı. akat o ne? D.P. nin miting zu- rnam geldiğinde meydanda bin kişi dahi yoktu. Peki o kalabalık nereye gitmişti? Hariçten bunca insan ge- tirtilmişti; onlar kaybolmamıştı ya.. Gelenlerin seyran için geldiği o Za- man anlaşıldı DP liler "Bedava o- tobüs - Bedav emek" demişlerdi. Halk da gogsune rozeti iliştirmiş, o- 10 tobüse binmiş, yemeği yemiş, ıçkıyı 1çmışt1 Sonradan mitinge gelmek! te ona yanaşmamıştı. Hakkaten 1948 hortluyordu. O zaman da ka- labalık kütleler C.H.P. silâhşörleri- nin arabasına biner, fakat düdüğü- nü çalmaz Hür. P. ni Bergamada da kurtardı. — n D.P. Mücadelenin yerini seçme Hur P. mücadele usulü olarak mi- tingi seçmekte hata etmişti. Par- tı henüz büyük kütleleri seferber et- imkânını kazanmadığı gibi ma- hallı idarecileri de kısmen acemi ve amatör polıtıkacılardı D.P. gövde gösterilerinde daima yem partiyi e- zecek vaziyetteydi. Halbuki bu hadi- seler Egede cereyan ederken Hür. P. nin Meclis grubu da Mecliste D. P. yi bir sılındır gibi eziyordu. İspat- çılar yerden iyi oynadığı halde topu havalandıran ve dolayısiyle rakiple- rine kaptıran bir futbol takımı vazi- yetindeydi. Mücadele sahası olarak kendisinin kuvvetli olduğu — sahayı A K Bu hafta 30 500 adet basılmış seçmemesi ve başka usullere müra- caat etmesi hataydı. Her gidilen yer- de açıkça görülüyordu ki halk De- mokrat ve Halkçı olarak ikiye ayrıl- mıştır. Bu balomdan açık hava top- lantıları Hür. P. ne - eğer D.P. nin Nazilli ve Bergamadakı yardımları nevinden yardımları olmazsa bü- yük bir fayda sağlamıyacaktır. Bu- nun yerine Meclis çalışmalarına e- hemmiyet vermek, miting tertiplen- mek istendiği zaman da bunun müte- hassıslarını toplantı yerine günlerce evvel gönderip esaslı hazırlık yap- mak, oradaki idarecilere vol göster- mek istifadeli olacaktır., Mecliste en kuvvetli grubun Hür. P. grubu oldu- gu ortadadır. Parti onun çalışmasiy- gelişme imkânını bulacaktır. Onun faalıyetı dikkatleri Hür. P. nin üze- rine çekecek, kütleler ondan sonra ispatçılara daha çok alâka besliye- cektir. Partinin aşağıdan yukarıya doğru gelişmesi güçtür; gelişme yu- kardan aşağıya doğru olacaktır. Ama bereket versin D.P. ye.. C. H. P. nin zaaflarını örttüğü gibi şim- di de Hür P. ni himayesine almıştı. Geng partıye karşı yapılanlar D. nin 6 C.H.P. olduğunu mille- tin gozlerının onune seriyordu. Hiç bir şey muhalefet lebinde bu kadar güzel propaganda olamazdı AKİS, 26 MAYIS 1956