26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Kazadan sonra İbernasgon tedavisi sinir sistemini uyuşturacak, süküne- te koyacak, bloke edecek ilâçlar kul- lanmak, bir yandan da beden hara- retini pasif ve aktif metodlarla dü- şürmekten ibarettir. Kullanılan — maddeler u güne kadar otonom sinir siste- minin bütününü teskin edecek, uyuşturacak ve nörojen şokları kös- tekliyecek bir ilâç bulunamamıştır. Eldeki her ilaç sinir sisteminin mu- n bir yerine tesir etmekte ve o kısmı bloke etmektedir. Bunun için- dir ki Cocktail Iytigue denilen bir takım ilâç karmaları kullanılmakta- dır. Laborit'in klasik kokteyli MI karması adiyle anılmaktadır. Pirido- sal, pethidir.e dolosal gribi bir anal- jezikle bir antihistaminikden — (pro- methazine, phenergan) ve bir nörop- lejikten (chloropromazıne largactil) müteşekkildir. Sonradan M2 karma- sı adiyle anılan başka bir kokteyl kullanılmağa başlanmıştır. Bunun i- çinde hydergine piridosal, hazine vardır. Bu kokteyl ile yapılan hayvan deneylerinde hararetin düş- tüğü, çeperde vazodilatasyon, nabız- da bıradıkardı görüldüğü, solunum sayısının azaldığı, hayat vetiresinin yavaşladığı ve uyuştuğu ve zorlama— lara, tahriflere, stresslere kar len mekanızmanın durakladığı gorul— müştür. Klinik ukarda da belırttığımız gibi iber- rasyon klinikte arzeder. Nörovejetatif sinir sıstemının yatış- tırılmasına nöropleji; bu işin nar- kozla tamamlanmasına narkoz po- tansiyelize; narkoz altında orgraniz- AKİS, 29 MAYIS 1956 manın soğutulmasına ve kontrollu bir ipotermi yapmağa ıbernasyon ar- tifisyel demek lâzımdır. Basit nörop- leji ölçüsüz nörohormonal reaksiyon- ları önler. Ağır cerrahi müdahaleler- den önce ve sonra tatbık edilir. Di- mağ travmalarında, iyokard farktüsünde, yanıklarda, genel ola- rak ağrılarda, tetanozda müracaat edilmesi faydalı bir usuldür. Nörop- lejinin narkozla iştirak — ettirilmesi anlamına gelen narkoz potansiyalize ise genel durumu ağır olan hastalar- da ve dimağ cerrahisinde tatbik ye- ri bulmaktadır. Nöropleji, narkoz, refrijerasyondan ibaret olan hipoter- mi kontrole veya ıbernasyon ise he- morra_ıı, kafa travmaları, göğüs cer- rahisi, tireotoksikoz hallerinde kul- lanılmaktadır İbernasyon için has- taya anestezi yapıldıktan sonra 30 ve 60 dakika aralıklarla iki defa M2 karmasından beşer cc. şırınga edi- Yukarda söylediğimiz gibi M2 TIB karması hydergine, pridosal, pro- methazine ihtiva etmektedir. Hasta- nın soğutulması, soğuk hava ensüf- lasyonu ile temin edilir. Caithmal'in 3000 hasta üzerinde tatbik ettiği me- tod ana hatlariyle yukarda söyledi- ğimize benzemektedir. Bu zat ame- liyattan üç gün önce basit nöropleji yaparak işe başlamaktadır. Bu su- retle preoperatuvar bir bakım sağla- maktadır. Sonra narkoz potansiyali- zeye baş vurmaktadır. Refrijerasyon yapmamaktadır. Postoperatuvar o0- larak da yine basit nöropleji ile teda- viye devam etmektedir. Bunun sü- resini hastadan hastaya değiştirmek- tedir. Bu metodlarla tedavi edilen has- talarda amelıyat riskleri azalmakta, vejetatıf sinir sistemi sükünet bul- duğu için şoklar gorulmemekte, pos- toperatuvar durum emniyet kazan- maktadır. — Dr. E. E 29