26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER İngiltere Kurbağa adamın esrarı ortsmouth'da bir otele giren em- p niyet memurları alelacele bir a- raştırmaya koyulmuşlardı. Otelin müşteri kayıd defterini karıştıran bir polis nihayet aradığını buldu: fayı koparıp aldı. Otelciye ağzını sı- kı tutması, gafletle ağzından kaçıra- cağı tek kelimenin kendisine pek, pa- halıya mal olabileceği- ihtar edildi. Bu hadisenin ertesi günü İngiliz Bah- rıye Nezareti bir tebliğ neşrederek meşhur "kurbağa adam" Lionel Crabbııı su altında giriştiği bir tec- rübe esnasında bir kazaya kurban giderek öldüğünü bildiriyordu. Bahriye Nezaretinin tebliği Kru- çef, ile Bulganin'in Londrayı ziyaret- lerini tamamlayıp İngiltereyi terk etmelerinden sonra yayınlanmıştı. Milh kahramanlara karşı aşırı bir sevgi ve hayranlık duyan İngiliz hal- kı Binbaşı Crabb'ı pek iyi tanıyordu. Binbaşı Crabb da Townsend ve tecrübe pilotu Cunigham gibi İn- gilizlerin İkinci Dünya Harbi efsane- sinde yeri olan bir şahsiyetti. Harbi takip eden günlerde de mesleği ile rabıtasını kesmemişti. Mütemadiyen çalışıyor, "Kurbağa adam" tekniğin- de yenilikler, ilerlemeler teminine çahşıyordu Bahriyeden istifa etmiş- fakat vatanı hizmete çağırdığı va- kıt de asla vazifesinden kaçmıyordu. Nitekim Kraliçe Elizabeth'in taç giy- me merasimi sırasında , Ingıltereye gelen Rus Sverdlov zırhlısı Lon da bulunduğu müddetçe Amıralhk Crabb'ı vatan hizmetine çağırmış ve Anthony Eden Millt — menfaatler - konuşturmuyor AKİS, 26 MAYIS 1956 kahraman Binbaşı Tamise nehrinde su altı tecrübelerine girişmişti, sonra, bundan altı ay kadar Rus gemılerının [ngıltereyı ziyaret- leri esnasında gene Crabb'ın hizmet- lerine ihtiyaç duyulmuş ve Amiral- lik kendisinden su altı tecrübelerinde bulunmasını rica etmişti. Vatanını seven her fert gibi Crabb da vazife- ye çağrılınca bunu reddedememiş ve kurbağa adam tecrübelerine girişmiş- ti. Kurbağa adamlar İkinci Savaşında ortaya çıkmıştır. leri denizaltıların, hücum botlarının girmesine imkân olmayan deniz üs- lerini basmak, gizlice karaya çıka- rak düşman topraklarında faaliyette bulunmaktır. Bunlar hususi teçhiza- tı haizdirler ve deniz altında gitme- ğe ehildirler. Sulh zamanında "kur- bağa adam" lık daha ziyade bir spor mahiyetini taşır. Teçhizatım alan herkes yazın plaj şehirlerine koşa- rak denizin dibinde zıpkınla, balık av- layabilir. Crabb da, vatanı kendisini hizmete çagırmadıgı vakitler — böyle eğlencelerle vakit geçiriyordu. Rus gemileri gittikten sonra- İn- giliz binbaşısı istirahate — çekilmişti. Bir gün evinde sakin sakin oturur- ken kapı çalındı ve bir adam eline Amirallikten gelen resmi bir tebliğ tutuşturdu. Kurbağa adam. gene hiz- mete çağrılıyordu. 15 - 18 nisan ara- sında Portsmouth limanında bazı tec- rübelere girişmesi isteniyordu. Tam o tarihlerde Rus liderlerini İngiltere- ye getiren Ordjonikidze zırhlısı Portsmouth limanına demir atacak- tı. Vazifesini seven bir ınsan olan Crabb yanına bir arkadaşını alarak Portsmouth'a gitti ve daima tecrübe- lerine başladı. Fakat iki gün sonra arkadaşı otele yalnız döndü. Alela- cele eşyalarını hazırlıyarak — Ports- mouth'u terketti. Ertesi gün polisler otele geldiler ve Scotland-Yardın a- damları otelciye Crabb'ın yanındaki adamın hüviyetini açıklamamalarını tekrar tekrar tenbih ettiler. Aksi hal- de masum otelci milli menfaatlere ay- kırı hareket etmiş olacaktı. Bunun da cezası pek hafif değildi, Eğer kulağı delik bir gazeteci ol- masaydı mesele bu şekilde örtbas e- dilecek ve halk hiç bir şey duymaya- caktı. Sansasyon peşinde koşan bir gazetenin muhabiri yayınlanan teb- liğ Üüzerine meraklanarak Ports- mouth'a gitmiş ve Crabb'ın indiği o- teli bularak otelcinin ağzından lâf almaya çalışmıştı. Otelci ise polisin emri ile ağzını açmıyacagını söyle- yince burnu iyi koku alan muhabir iz üzerinde oldugunu anlamakta ge- cikmedi. Ertesi gün gazetesi en bü- yük puntularla Binbaşı Crabb'ın Rus zırhlısı POrdjonikidze'nin — etrafında araştırmalar yaparken — Sovyet as- kerleri tarafından öldürüldüğünü yazmış ve kıyamet de bundan sonra kopmuştu. Normal olarak böyle a- ğır bir itham altında bırakılan Ami- rallik dairesinin bir tebliğ neşrederek Crabb'ın hakiki vazifesini bildirmesi Binbaşı Crabb Dert açan "kurbağa" beklenirdi. Fakat Bahriye Nezaretin- de hiç bir reaksiyon görülmemişti. Bu sükütu ikrar olarak kabul eden gazeteler de her gün yeni yeni fa- raziyeler ortaya atılıyordu. Kimi Crabb'ın Ruslar tarafından yakala- narak götürüldüğünü, kimi vyet askerlerinin suç üstü yakaladıkları Binbaşıyı öldürdüklerini, kimi kurba- ğa adamın Ordjonıkıdze zırhlısı al- tında iken tellere takılarak kazara öldüğünü söylüyordu. Mesele gaze- telerin yazdıkları ile de bitmemişti. Rus liderlerinin ziyaretleri esnasında onlarla bir ziyafette ederek İngiliz efkârı umumiyesi önünde ne- zaketsizlikle itham edilmiş bulunan lşçı Partisi liderleri bu yeni mesele- yi fırsat bilere asıl nezaketsizliği muhafazakâr liderlerin yaptıgını gös- termeğe çalıştılar. Doğrusu memle- keti resmen ziyaret etmek uzere gel- miş kimselerin gemileri altında araş- tırmaya girmek, casusluk yapmaya çalışmak ne misafirperverliğe ne de milletlerarası kaidelere sığardı. Mu- hafazakâr Parti liderleri böyle yap- ın alda İngiliz mısafrperverlıgıne milli —şerefe büyük bir darbe indir- mişlerdi, bu meselede güven oyuna gidilmeliydi. Binbaşı Crabb'ın ölümü boylelıkle meclise intikal etmiş ve Başbakan Eden'in uykusunu kaçır- maya başlamıştı. Zira kurbağa ada- mın vazifesi hakikaten açıklanacak mahiyette değildi. Aksi halde milli menfaatlere aykırı hareket edilmiş o- lunurdu. Ama şurası muhakkak ki Crabb ölmüştü. Eden mecliste böyle diyordu. Bu pek tatminkâr olmayan 17