26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

BASIN hangı menfaatleri ön planda tuttu- ğu bizce lüm bulunan" gazeteler- dı. İktidar sözcüleri ve yazarları a- gızlarını açtıkları, yahut kalemi elle- aldıkları zaman hiç düşünmez- lerdı. Randall'ın Türkiye hakkındaki sıtayışkar makalesini yayınlayan "LIFE" dergisi ne kadar sözüne iti- mad edilir, muteber bir dergi ise, Turkıyenm kalkınma politikasına da- ir goruşleı'ını açıklayan "TIME" der- gisi o kadar itimada lâyık olma- yan bır dergıdır İktidar organı Za- fer'e "Rahat oltugunda siga- arda- ö0 rasını tellendirdikten ve vis ğını memleketin hakiki hayatı ile ir- tibatı meşkük bir yarı münevver mu- halif ku'masıyle tokuşturduktan son- ra bu yı kaleme alan muharrir Turkıyeyı dolaşmış olsaydı yazdıkla- rından başka şeyler yazmağa kendi- sini vicdanen mecbur hissederdi." İk- tidar organına göre, bu yazı maksat- h olarak kaleme alınmıştır. Zafer başyazarı biraz düşünseydi "Life" ile "Time" n aynı şirket tarafından yayınlanan dergıler olduğunu, dergi- lerin sahiplerinde! . Henry Luce'- un Turkıyeyı zıyaret ettıgını, Bayan Clair Booth Luce'un Roma'da Buyuk Elçi oldugunu hatırlardı. Son gün- lerde yabancı basında Türkiye hak- 16 kında mühim makaleler yayınlan- ması iktidarı kuşkulandu'ıyordu. A- caba New York Times'da, London Ti- mes'da çıkan makalelerı muhalefet mi başında Zafer başyazarları geliyor- du. Onlara göre New imes İ- ki dost memleketın arasım açmağa çalışan 'sermayesinin nasıl teşekkül ettiği" onlarca malüm bir gazeteydi. Sonra "D.P. iktidarı aleyhinde sis- temli neşriyat yapmak bahsinde yal- nız da ildi. Yanında Akis'in mü- beşşır ve prototipi olan Time mec- muası hem de malüm A.P. ajansı var- dı." İktidar organına göre bunlar yalnız Türkiyeyi dışarıya kötü ta- nıtmakla kalmıyor, Türkiyenin iç po- lıtıkasına da müdahale ediyorlardı. ar Amerikada da muayyen bir goruşun senkronize neşrıyatım ya- pan üç ahbap çavuşlardı.” "Muhalefetin sevinci" Y abancı basında D.P. iktidarını ten- d eden yazılar çıkması, normal duşunen kimseler için gayet tabii bır şeydi. Dünyanın her tarafında hi basın begendıgı, tasvip ettiği icraatı , beğenmediği, tasvip etmediği icraatı teııkıd ederdi. Tenkide bu ka- dar tahammülsüzlük ancak geri kal- mış memleketlerde görülebilirdi. İk- tidarın iddialarına göre, 10 Mayıs tarihli New York Times gazetesınde çıkan makale ve benzerleri Türkiye- de muhalefetı sevındıren , yazılardı. Halb ar, "bir ttefik devlet gazetesinin diğer bir muttel'ık devlet hükümetine karşı kullanacağı ağız değildi. Bu, Türkiyeye dışardan bir iç polıtıka tevcıh edilebileceğini zannet- adar varan mütecavizane bir avırdı Bu sebepledir ki Zafer başta New York Times olmak üzere, biz- zat Amerikada dahi bir müşterek menfaat cephesi teşkil eden bu ba- sın ve neşriyat kombinezonunu yani Time, A.P. ve saireyi, iki dost ve müttefik memleketın ne dünya po- litikalarına, ne irbiriyle olan sı- kı dostluk ve karşılıklı anlayış zihni- yetine zerre kadar taraftar ve zahir gormemekteydı Bilâkis bunlar, bu münasebetlerimize her gun daha fazla zarar vermekteydiler." İki dost ve müttefik memleketin mühim münasebetlerini her gün bi- raz daha. zedelediği iddia edilen? hu yazılardan birinde şöyle deniliyordu: "Bu polıtıka mücadelesinin nasıl sona ereceğini kimse kestiremez. Fa- kat Turkıyede hakiki bir demokrasi kurulması için Mecliste ve hasında mücadele "edenlerin gösterdikleri a- zim ve cesaret hayırlı alâmetlerdir."” Türkiyedeki muhalif gazeteler gi- bi New York Times'da Türkiyeyi ö- hepsini bir anda unutuvermişti. Tıp- kı muhalefet yıllarında kendisini tu- n Türk gazetelerini bugün unuttu- gibi.. AKİS, 26 MAYIS 1956