26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

SİNEMA Filmler Bir tuzakta 4 kadın G ok gurultulu ve şimşekli bir gece- iste — Champs-Eliysee'ye bakan buyuk binalardan birinin tera- sında dört kadın ve bir erkeklik bir ziyafet sofrası hazırlanmıştır Bu dekorlar içinde belki Fransız sinema- sının en kötü cinayet melodramların- dan biri oynanır. Henri Decoin fil- mini doldurmak için aklına ne gel- mişse, eklemiş. Sonunda ortaya çı- kan zevksiz, yamalı bir film olmuş. Teferruatla uğraşılmaktan filmin bir ağırlık merkezi, bir dönüm noktası olacağı unutulmuş Belirtilmesi ge- reken, Larry'yi kötü yola sürükle- yen sebepler gibi önemli noktalar a- rada kaybolmuş, bunun yanında fil- min gidisinde hiçbir rolü bir çinli uşak üzerinde durulm rarengiz tipler yaratılmış, seyircinin dikkati boşuboşuna Zziyafet misafir- lerinden biri olan sevgiliden kahve- de1 telefon bekleyen erkek üzerine çe- Miş. Decoin zaman zaman Larry'nin kötü bir adası olmasının sebeplerini söylemeye çalışmıyor değil. Fakat her seferinde başka bir sebep bulma- urumu açıklıyacağına büsbütün karıştırıyor. Bir bakıyorsunuz Larry Charles Chaplin' "Monsieur Ver- doux" da çizdiği harıkulade karakte— rin çok acemice bir taslağıdır. Ken- disini mahveden cemiyete düşman- dır, hayatını kendi çizdiği yolda ya- Corinne Calvet Güzelliği para etmedi 20 Ramak sorandadır. Verdoux'yu hatır- latan fikirler ve jigololuk, kadın ka- tilliği gibi davranışlar yanında, sah- neden sahneye geçişlerde lokomotif tekerlekleri sembolünün kullanılması Chaplin tesirlerini daha belirtili ola- rak meydana çıkarır. er yer Marcel Carne'nin kara - filmlerinin kokuları gelir. Zaten fil- min mimarisi, "Le Jour se leve - Gün Doğarken" den beri, birçok rejisörün pek severek kullandıkları geriye dö- ahramanla- şeklinde tertiplenmiş. Geçişlerin şimşeklerle olması gibi basit ve zevksiz bir dü- şünce tabii Decoin'ı Carne'deki in- celikten mahrum bırakır. Larry'nin kara-filmlerdeki kapıldığı akıntıdan kurtulamıyan ümitsiz kişilerden biri olarak gösterilmeye — çalışılması da netice vermez. Bu durum karşısında Decoin, Fritz Lang ve Alfred Hitchcock'a baş vurunca Larry onların kahra- manları gibi bir ruh hastası olur çı- kar, işler artık büsbütün karışmış, misafir dört kadının ayrı ayrı gara- betleriyle arap saçın dönmüştür. Constance heykeltraş ve Larry'nin ilk karısıdır. Vera artist, ikinci ka- rısı ve öldürülmesi tasarlanan kadın- dır. Patronun kızı Cecile müstakbel eşi olacaktır. Maggie bu kalabalık, evlilik listesine girememişse de aşk— tan nasibini almıştır; ayrıca amatör bir koca katilidir. Seyircilerin için- den çıkamadığı bu beş bilinmiyenli problemden Decoin hiç çıkamaz, se- lâmeti Larry'nin terastan sokağa dü- şüp ölmesi ve filmin bitmesinde bu- lur. Sevimli cana yakın bir katil ol- telik yakışıklı bile olmayan bir aktör konunca Danielle Darieux, Corinne kadının hiçbir ilgi çekici tarafı olma- yan bu adamın nesine âşık oldukları- nı büsbütün izaha muhtaç hale geti- riyor. Birbirini tutmayan — anlaşılmaz sahnelere, üstelik aynada hikâye an- latarak bir takım stil gösterileri, Ce— cile-Larry dans sahnesinde olduğ gibi semi-sürrealist dekorlar da ek lenince dağınıklık, karışıklık, kas- vetten seyircinin bunalmasını pekleş- tirecek başka şeylerin de eklenmesi için artık ne yer ne de zaman kalır. Seyircilere bir nefes alabilme im- kânı sağlamak için iyi niyetli Corin- ne Calvet'nin fi nca göğsünü yerli yersiz bacaklarını tehir etmesi "Bir Tuzakta 4 Kadın" felâketini kurtarmaya yetmez. Kahraman Hokkabaz M ayıs, Beyoğlunda bazı sinemala- rın yeni film göstermeye paydos ettikleri bazılarının da döküntü film- leri aradan çıkardıkları Kirk Douglas Neresi kahraman , bir aydır. Mamafıh arada bir sürprizler de ol- The Asphalt Jungle" ve lıyor - z değil. Meselâ 'Elmas Hırsızları— e Açı- All About Eve" gıbı çok gü- zel filmler döküntüler arasında Ma- yıs aylarında gösterilmişlerdi. "Kahraman Hokkabaz - The Jug- gler" prodüktörünün Stanley Kra- AKİS, 26 MAYIS 1956