26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

I B Bir otomobıl kazası Sebebi muhtelif Tedavi Bir kaza ve sonrası ece, Kartal yolunda bir hususi a- raba son süratle ilerlemektedir. teinde bir doktor, bir eczacı, iki de bayan var. un doneme inde karşılarına ant olarak bir kamyon çıkıyor. Kimbilir kaç tonluktur! Dağ- lar gibi de yuklenmıştır Sandıkların veya denklerin üzerind hakkak kaçak müşteri de vardır Frenlerı bozuktur. Direksiyonunu üç devir. den sonra istikameti bulmaktadır Farlarından biri yukarıya, biri aşa- ğiıya bakmaktadır. Yolun ortasını bı- O kadar havaleli ve lüzu- undan fazla yüklüdür ki, zaten yol kenarlarına kaçamaz. jektörünü karşıdan gelenin üzerine çevırır, İ- çerde kadın varsa keyif için de tak- sıye yönelmiş olabilir. Her ne ise, hu- usi arabanın dikkatsizliği, kamyo- nun beceriksizliği gece karanlığında korkunç bir kaza halinde tecelli e- der. Doktorla eczacı derhal olurler Genç bir bayan, Tür! Ş, raftan yetışenlerın yardımıyle agır yaralı olarak, koma halinde Haydar- paşa Numune Hastahanesine kaldı- rılır. Orada kendisine bir çok tedavi- ler tatbik edilir. Bu arada ibernasyon yapılır. Bu kelimenin anlamım bi- razdan söyliyeceğiz. Nıhayet bu ya- ralı da kötü bur takdire boyun eğer. n bir gün kadar ölümle pençeleş— tikten sonra 5 Mayıs 1956 da gece saat 21.04 de vefat eder. Gazeteler ölümle başbaşa on bir gün yaşatılan bu zavallı bayana tat- bik edilen ibernasyon metodundan bahsederken “Suni olarak yaşatılan" diye bir cümle kullandılar. Hakikat- te ibernasyon kelimesi, bir kimsenin 28 suni olarak yaşatılması mânâsını i- fade etmez. İbernasyon bir hastanın soğukkanlı hayvanlarda olduğu gibi kış uykusu haline getirilmesi, uyuş- turulması, beden faaliyetlerinin azal- tılması demektir. Bir kimsenin uyuş- turulabilmesi, ağrı hissetmez hale gelebilmesi, çabuk veya geç anestezi- ye edilebilmesi onun bazal metaboliz- masına tabidir. Bazal metabolizma dediğimiz vücudda yanış işi, ne ka- dar yüksek olursa, anestezi o kadar zor olur. Bazal metabolizma ne ka- dar düşük bulunursa veya kasden dü- şürülürse, narkoz o kadar kolay olur. Şu halde metabolizmayı yeteri kadar azaltabilirsek az — kuvvetli, bundan ötürü de az toksik olan anes- teziklerle veya toksik bir anestezi- gin az miktariyle müessir bir cerra- hi anestezi sağlıyabiliriz. Bazal me- tabolizma bir çok faktörlere tabidir. Bunların arasında içsalgı bezeleri ve vejetatif sinir sistemi vardır. Yeni bir metni şte yukarda söylediklerimizden ye- ni bir anestezi ve tedavi metoda ortaya çıkmaktadır. Bu yeni aneste- zi metoduna Anestezi potansiyalize, yenı tedavi tekniğine de ibernasyon yoruz. Anestezi potansiyalize, me- tabohzmayı düşürmek suretiyle ame- liyat risklerini azaltmak ve narkozu kolaylaştırmak anlamına geliyor. Metabolizmanın düşürülmesi, az mik- tarda kullanılan anestezik ilâçlarla şuur bulanıklığı ve uyku sağlıyor, ağrılar diniyor. Bu suretle her biri ayrı bir toksik madde olan anestezik ilâçların kötü tesirlerinden hasta ko- runmuş oluyor. Çünkü bu usulde kul- lanılan anestezik madde, klâsik u- sullerin icap ettirdiğinden çok az o- İbemasyona gelince, bunu açıklı- yabilmemiz için bazı fizyoloji prob- lemlerinin bilinmesine ihtiyaç vardır. Yüksek organizmaların karakteris- lâli, kompleks bir duzenleme meka- nizmasiyle sağlarlar. Bu meka anizma, hormonlar ve nörovejetatif sınır SİS- temi sayesindi. derhal faaliyete geçer Bu faalıyet sayesinde organizman iç düz saglanmış olur. Ya lnız bu faalıyetler şahıs için bazan zararlı olur. Şok ve lizma artması) şeklinde tecelli eden bu iç düzensizlikleri gidermek için bütün norove]etatlf sinir sistemini bloke edecek prensipler ortaya kon- muş bulun aktadır. Ameliyat ve travmalardan sonra, intanların peşı mektedir. Eskıden şokların tedavisi ıçın anale ik ve vazotoniklerle or- ganizmayı k mçılamak gribi klâsik u- suller kullanılırdı. Bunlar da orga- nizmadaki savunma vasıtalarının te- sirini arttırarak vahim ratırlardı. şünüşle, organizmanın savunma re- aksiyonlarını ortadan kaldırmağı ve bunu sağlamak için de nörovejetatlf sinir sistemini bloke etmeği hedef tutmaktadır. Merkezde ve çeperde otonom sinir sisteminin uyuşturul- ması hararet tanzim faaliyetini azal- tır. Vücudu haricin hararetine uydu- Tu! ğum eder. Bir yandan da hasta dışardan hususi tertibatla soğutulur. Artık or- ganızma agresyonlara karşı kendi- ni savunamaz hale gelmiştir. Hara- ret düşer. Dokuların oksijen sarfı a- zalır. Hastayı uyutmak ve narkoz kolaylaşır. İşte buna ibernasyon de- nilmektedir. Şu halde şoklara ve ağır intanların doğurduğu —stresslere ve travmalara karşı tedavide Laborit'in savunduğu yeni metod nörovejetatif | YENİLİK ; AKİS, 26 MAYIS 1956