26 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

26 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Türk-Amerikan Derneğinde sergi Baş köşede diğer kısımlarında seyredilen o nefis ince kaşıkların menşei doğrudan doğ- ruya bildiğimiz bir odun parçası idi. Odun keserle münasip parçalara ay- rıldıktan sonra, karşılık yalnız elde, bir bıçak ve küçük bir cam parçası ile çalışılarak meydana getiriliyordu. Tablonun yanıbaşındaki Vitrinde du- ran eski yazılı kaşıklar, — seyircileri çok uzaklara, 150 sene öteye götürü— du. Çünkü bu kaşıklar en aşağı 100 senelikti, saplarında ve içlerinde maniler, beyıtler yazılı i Serginin bir başka koşesı ise se- yircileri adeta yemeğe davet ediyor- u. Büyük bir bakır tepsinin etrafı- na mınderler ve duvar yastıkları di- zilmişti. Sinide 10 adet kaşık vardı. Her kaşık sapında bir şiirin bir mıs- rar yazılıydı ve hepsi birleşince on kaşıkta bir şiir meydana çıkıyordu. Zaten 10 kaşık bir takım teşkıl eder- di ve Konya sofrası 10 kişilikt Çeşit çeşit kaşıklar idden, insan kaşıklara bakmakla doyamıyordu. Her çeşidi vardı. Kimi cilâsızdı ve yalnız süs eşyası o- larak kullanılabilirdi. Kimi cilâlı idi ve kaynatılsa dahi renklerine bir şey olmazdı. Kimi eski Türk motiflerin- den, Konyadaki müzeden ilhamlar a- Kiminde Nasret- tin Hoca, mevleviler ve modern mo- tifler vardı. Gayet güzel bir şekilde modernize edilen tahta kaşıklardan, cidden lüzumlu ve kullanışlı servis "çatal-kaşığı" yapılmıştı. Bunlar hiç de pahalı değildi. Zaten sergideki bü- tün kaşıklar piyasadaki tahta kaşık- lardan daha ucuzdu Bir zamanlar endüstri halinde o- lup sonradan ölen bu sanat birkaç senedir — dirilmekte ve sanatkârının yüzünü güldürmektedir. Temenni e- AKİS, 26 MAYIS 1956 Konya kaşığı dilecek şey, bu kaşıklanıl meselâ ser- vis kaşıklarının piyasaya bol miktar- da sevkedilmesi ve mutedil fiyatlar- la sürümlerinin temin edilmesidir. Moda İdeal yaz gardrobu Y azı gülerek karşılamak ve ona «maiyetle bakabilmek, bir kadın için, biraz da gardrop meselesidir. Geçen yazın serin akşamlarında veya bir tenezzühte titrediğini hatırlayan, şehire inmek için mazbut bir kıyafet bulamıyan kadın bu yas için biraz daha ihtiyatlı hareket edecektir. Me- sele çok fazla elbise yapmakla halle- dilemez. Çok fazla düşünmek ve ih- tiyaca göre elbise yapmak lâzımdır. Dava şudur ki, her fırsatta, her ye- re gidebilecek şekılde teçhiz edilmiş kadın kendisini rahat, mesut ve ha- fif hissedecektir ve bu kadının ba- vulunda yalnızca dört kıyafeti ola- caktır Mazbut bir takım: Bu takım güzel bit pardösü, üstü çıplak dar e- tekli bir elbise ve gene bu çıplak bedenin üstüne giyilen Vücuda yapı- şık kısa bir ceketten müteşekkildir. ardösü yerine bol bir kısa ceket de yapılabilir. Hepti aynı kumaştan ya- pılacak olan bu takım şehirde, say- fiyede parça halinde veya hep bera- ber mütemadiyen işe yarıyacaktır. öyle bir renk seçilmelidir ki ceket veya pardösü diğer elbiselerle de kul- lanılabilen.. Meselâ sarı, meselâ so- luk bir pembe, soluk bir. mavi, bej.. . Güzel bir elbise: “Tamamiyle sayfiye hayatı yaşıyacaklar için bu elbise gayet zengin etekli, çok açık yakalı, şirin bir hışırtılı, cici entari' olmalıdır. Şehirle daha çok münase- KADIN betleri olanlar bu elbiseyi ufak Japo- kollu, açık yakalı yapıp onu, iki üç şekilde yiyebilmeyi düşünmelidir- ler. Meselâ yerine göre beyaz bir ya- ka veya bir çiçek ilâve ederek Rahat bir elbise: Hareketlerı serbest bırakan, yıkanıp ütülendikçe aha güzel olan şirin bir pamuklu (zefir, poplin veya basma) entari her kadına muhakkak lâzımdır. — Soluk renkler üzerine yapılan ufak kareli- ler, 'pied de poule' ler bu sene fevka lâde modadır. Meselâ, belden büzgü- lü pembe beyaz pöti —karelı tek cepli bir elbise. Bu elbisenin üst kısmı ta- mamile çıplaktır; fakat çıplaklık çok büyük bir pelerin-yaka ile örtülmüş- tür. Bu pelerin-yaka istendiği anda âeniş bir güneş şapkası olabilmekte- ir 4.. Bir deniz kıyafeti:. Bu, her- kesin tipine en çok yakışan ne ise o- na göre seçilmelidir. Bazı kadın uzun pantâlon ve gömlekle güzel olur. Ba- zısı kısa bir balıkçı pantalonu veya çok bol, fistolu, zengin bir basma en- tari ile.. Her ne olursa olsun bu kıya- feti- seçerken renkleri, mayo ile plaj çantasına, plaj ayakkabılarına, uy- durmak lâzımdır Şapka, çanta, ayakkabı Aksesuar her şeyden mühimdir. Yaz tatiline girerken her kadının iki tane rahat ayakkabısı olmalıdır, bir de klasik biçimde şık bir iskar- zel eldiven ilâve edilirse bu birkaç parça elbise ile çok şık olmak müm- kündür Son model bir mayo En iyi yaz kıyafeti 25