13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Server Somuncuoğlu Ebedi şöhret sağladı kontenjanlar dahilinde dağıtılacaktı. Bakan kontenjanların gazete sahip- leri tarafından tâyin edileceğini ilâ- ve etmeseydi gazetecıler şaşkınlıktan duşup bayılacaklardı. Fakat Allah- an ki Somuncuoğlu, hakşinaslığın her gazeteyi aynı miktarda dağıtma- ya kadar gitmeyeceğini belirtti. Ma- mafih devletin bu dağıtmadaki rTo- Iungn ne olacağı bir türlü anlaşıl- Devletçilik! u haftanın ortasında — anlaşılan, liberal D kiz İktidar yılı sonunda ıktısadı devletleştirdiği gibi — basını da devletleştireceğidir. Nitekim geçen haftanın sonunda İk- tidarın 1 numaralı organı Zafer Ba- sın mevzuunda hiç de yeni sayılma- yacak -kapitalist olmayan rejimler- de' bunlar bin defa yazılmıştır- fi- kirlerden ve hiç de yeni sayılmaya- cak -kapitalist olmayan rejimlerde gazete sahiplerine karşı bunlar bin defa yapılmıştır- hücumlardan der- lenmiş bir laf buketiyle okuyucula- rının karşısına çıktı. Bu gazete sa- hipleri yok muydu, ne meşum, ne melun adamlardı onlar!. Ah, 1şçılerını nasıl istismar ederler alın terlerinden endılerıne Zzır zerrece kalb saf Aydınlık mecmuasının sütunları- na makaleler donatıyordu. kat kampanya bu haftanın başında, ih- timal "bir basiretli zatın dikkatini çektiğinden, durduruldu. mukabil Somuncuoğlunun çalışmaları durdurulmadı. Bakan, 14 eni tedbirlerin — yılbaşından — evvel tatbık edilebileceği ümidindedir. bii bilmediği bunlârın ne kadar tat- bik mevkiinde kalabılecegıdır! Kıbrıs Süküt Altındır... Geçen haftanın sonunda uzun süren bir sükütu bozan Başbakan Mende resin, Kıbrıs lafını ağzına almaması, vatan sathında haftalardır duyulan endişeleri daha da arttırdı. 'Yunan Başbakanı Karamanlisin her vesiley- le Kıbrıstan konuştuğu şu günlerde Hükümet neden susuyordu? — Anla- mak çok güçtü. Daha iyi bir plâna "hayır" diyen' Hükümet, hiç değilse daha kötü bir plâna — niçin "evet" dediğini açıklamalıydı. Fakat, — ha- yır... Bırşey söylemeye lüzum görül- memektedir. Ne tuhaftır, bir evvelki gelişin- de baş tacı edilen Fazıl Küçük bu sefer unutulmuştur. Kıbrıs Türktür liderlerine gösterilen itibarın, İktida- rın Kıbrıs siyasetiyle 11g1 derecesını ölçmeğe yarayan en emin baromet- relerden biri olduğunu bilenler, Kü- çükün gölgede bırakılmasını ehem- miyetsiz bir hâdise - sayamamakta- dırlar. Yeni Tavizler mi? çabuk — şöhret emleketimizde Myapan bir Viscount uçag ge- -en haftanın sonunda Foot'u Londraya getirdi. Doğrusu bu mev- simsiz bir Ziyaretti: — Majestelerinin hükümeti muaddel Kıbrıs — plânını tatbike karar vermişti: Plânın tat- biki, seçimlerin hazırlanması ortaya Makarios Adalar sahilinde bekliyorum Sir Hugh Foot Süküt altınsa, söz de gümüştür bir sürü teknik mesele çıkartıyordu. Bu meseleleri ancak Valı halledebi- lirdi. Halbuki Vali Adada mevcudiyetine en fazla ıhtıyaç ol- duğu bir anda kalkıp Londraya gi- diyordu. O halde planın şimdiki ha- liyle tatbıkınde ken kudretini a- şan muşkullerle karşılaşmıştı Bu müşkülleri ancak Londra yenebilir- di. Hakikaten Vali Foot, Ada Rum- larının şiddetli mukavemeti — kartı- sında planın muaddel haliyle — bile tatbikinin mümkün" olmadığına .ka- naat getirmişti. Yenıden şıddet ha- reketine başlayan' EOKA, en mute- dil Ada umlarının bile — işbirliği- yapmasını — önleyecek — kudretteydi' Plânı Yunanlılara — beğendirmekten başka çare yoktu Yunan görüşüne yeni izler mek lâzımdı. Muvaffakıyetsızlıgı bır türlü kendine yedıremeyen Vali Fo- Bunun için de saade etmek ve onunla re gırışmek oldugunu duşun yordu. Foot'a göre, eger Makarios, Ingıl tere Hükümetinin, asla taksımı dü- şünmediği hususunda ikna edilebi- lirse, plânın tatbiki mümkün olacak- tı. Tabii ki Makarios'u yumuşatmak için, plânda ilerideki bir taksime yol açabılecek bazı hükümler kaldırıl- ıydı. mek ki verdiği tâvizlerin murekkebı kurumadan Türk Hükü- metinden yeni tavızler vermesi İs- tenecekti. Ingıhz Hukumetı bu yola gide- i ğ Hü- caktır? Hâlen temel mesele budu . AKİS, 13 EYLÜL 1958